selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 00:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1123 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Grejen är den, att hur många gånger jag än försöker förklara vrida vänd för att ni ska förstå så kommer det till samma pungt hela tiden att ni tror att jag lyssnar efter något annat än ni tror att ni lyssnar efter, självklart bedömer jag endast om A är bättre än B inget annat, det jag därimot vill belysa är att det är inte helt hundra på att vi har samma kriterier för vad som är bättre/sämre tar jag t.e.x Peter Blomqvist på Takt o Ton så vet jag att han inte delar filosofi med Lejonclue vad som är bättre/sämre därimot vet jag att Peter är väldigt erkännt duktig på tunedem och som jag förstår det så är även lejoncloue det, ändå drar man olika slutsatser av samma produkt, detta måste bero på att man utvärderar på olika sätt, jag själv delar Peter sätt att se på tunedem, tror många i norra delen gör det

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
pekka71 wrote:
Grejen är den, att hur många gånger jag än försöker förklara vrida vänd för att ni ska förstå så kommer det till samma pungt hela tiden att ni tror att jag lyssnar efter något annat än ni tror att ni lyssnar efter, självklart bedömer jag endast om A är bättre än B inget annat, det jag därimot vill belysa är att det är inte helt hundra på att vi har samma kriterier för vad som är bättre/sämre tar jag t.e.x Peter Blomqvist på Takt o Ton så vet jag att han inte delar filosofi med Lejonclue vad som är bättre/sämre därimot vet jag att Peter är väldigt erkännt duktig på tunedem och som jag förstår det så är även lejoncloue det, ändå drar man olika slutsatser av samma produkt, detta måste bero på att man utvärderar på olika sätt, jag själv delar Peter sätt att se på tunedem, tror många i norra delen gör det
Skrev du inte för två inlägg sedan att positionen blir i en punkt där takt och melodi sammanfaller? Jag uppfattar det som att du lyssnar efter 1: takt 2: melodi, i två skilda steg? Missförstår jag dig då?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
LK-lover wrote:
Jag hade ju inte tänkt att diskutera mer här men ämnet är då rasande intressant...

Nä, man kan inte beskriva musik med ord. Om så vore skulle vi inte behöva musik, då hade det räckt med böcker.

Men, även om det är helheten som gäller, så kan man ändå behöva dela upp den i enheter. Detta för att förstå vad det är som gör en påverkan. I slutändan är det naturligtvis slutresultatet som räknas, men hur kommer man dit? Se det hårdvarumässigt. Ingen sätter ihop en komplett anläggning och sedan ändrar om allting och sedan jämför med vad som låter bäst. Vad man gör (i alla fall jag) är att försöka hitta felkällan och sedan åtgärda den. Felkällan kan då vara (om vi återgår till mjukvaran) brist på stampa takten eller brist på följa melodin. Bara för att ta ett aktuellt exempel - och bara som ett exempel! När man nått både takt och melodi så har man kommit rätt. Men vägen dit kan vara lång och preferenserna mellan individer/lyssnare kan skilja under vägen. Precis som det gör mellan de som lyssnar på ljudet och de som lyssnar på musiken. Och detta är absolut inte svart/vitt, det finns en lång gråskala här emellan.

Och vem har då rätt? Den som vill ha en stråke perfekt återgiven ljudmässigt - eller den som vill ha musiken engagerande och gripande? Här på Selleri är det väl ingen tvekan om vad som är rätt. Vad som gör musiken engagerande och gripande kan dock vara olika för olika personer. Det kan dessutom skilja beroende på vilken musik man lyssnar på.

Återigen, jag tycker det vore bra om olika åsikter får komma till tals. Håll debatten levande och se till att i slutänden får vi bättre återgivning hemma!
Jag menar inte att låta dryg nu, men jag håller inte med - och det gör inte Linn heller. Läs texten som lunch länkade till så ser du att Linn menar att det finns ett "absolut" bättre eller sämre när det kommer till musikåtergivning. Det skiljer alltså (enligt deras sätt att se på saken) inte mellan olika musikstilar eller olika individer. Det är just exakt det som är poängen med att det finns en enda enkel metod för att konsekvent utvärdera musikåtergivning. Den går ut på att känna istället för att tänka.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
LK-lover wrote:
monkeydevil wrote:
Personligen känner jag mig ganska mätt på den tjuriga och trista stämningen som varit på selleri på sistone. Jag har svårt att se att det komma kunna vända, det kommer ju störtfloder av spydiga inlägg från än det ena och än det andra hållet var och varannan dag. Det är väl ett misslyckande om något.

Tur att Lejoklous forum finns, och kanske kan melodik ta fart igen? Behovet finns ju helt klart, av ett förnyat forum. Selleri verkar ha beckat igen alldeles.
:evil:
Jag har följt forumet sedan sommaren förra året, även om jag registrerade mig först långt senare. Jag tycker nog inte att forumet "beckat igen", däremot verkar det som om vissa här inte är överens :-)

Men jag ser inte det som ett problem, grunden till alla diskussioner är väl att vi har olika åsikter och/eller ser saken från olika håll? Ett forum där alla bara stryker varandra medhårs, och där alla med andra åsikter hålls borta, ett sådant forum kommer med tiden att stagnera.

Om jag förstått det rätt, Selleri är ett Linn-forum. Dessutom vilar all jämförelse och tester på den sk TuneDem-metoden. Så långt är allt väl, det är ju bara att acceptera - eller dra någon annanstans. Men, att diskutera detta måste vara tillåtet! Kanske inte grunden med TuneDem, men hur det ska gå till, varifrån metoden kommer osv. Det måste också vara tillåtet att diskutera ljud/musikåtergivning ur andra synvinklar, bara man är tydlig nog att det då inte är ur TuneDem-synvinkel.

Jag kommer inte ge mig in i denna debatt, jag har nog att göra ändå. Men släpp på prestigen, låt olika röster göra sig hörda även om de inte stämmer helt överens med den officiella hållningen. I längden vinner forumet på detta, i alla fall om syftet med denna sajt är att ge medlemmarna bättre möjligheter att skapa en mer tillfredsställande återgivning. Handlar det bara om att klappa varandra på ryggen så blir forumet helt ointressant. Då är det väl bättre att skapa en Facebook-grupp för dom som tycker ryggkliandet är upplyftande.
LK-lover,
på ditt svar på mitt inlägg verkar det som att du tycker jag har för mycket prestige i förhållande till olika uppfattningar om tune-dem?

I själva verket har jag medvetet undvikit att ge mig in i den debatten. Den känns så fruktlös. Vad är vitsen med ett oavbrutet ifrågasättande av den metoden? Om alla kunde komma förbi diskussions-fasen och istället enas om att det är tune-dem som är grunden för diskussionerna på selleri så kan man ju istället ägna sig åt att diskutera roligare saker - med tune-dem som grund…

Nu verkar det ju t.ex. som att pekka och archangel inte tillämpar metoden som det är tänkt, visst det kanske kan vara bra att diskutera metoden då kanske? Kanske en viss keltik-anläggning och en viss komri-anläggning skulle få nytt liv om de installerades strikt efter tune-dem, vad vet jag?

Men det jag reagerade mot i mitt förra inlägg är de tjuriga kommentarer som ideligen kommit den senaste tiden. Så jäkla tråkigt! Verkar finnas så mycket irritation.

Archangels rad av aggressiva inlägg är ju bara för mycket. Och påhoppen på Lejonklou är under all kritik anser jag. Fredrik är ju en av de kunnigaste personerna på detta område, och han delar frikostigt med sig på forumet av sin kunskap. Och dessutom är han jäkligt trevlig i tonen. Och rak och ärlig om han tycker det behövs. Så det känns helt bisarrt med att attackera honom.

Och Linnofils svada tillbaka kan kanske kännas förståelig, men är knappast konstruktiv, det blir bara ännu mer tjafsig och tråkig stämning här.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
EDIT: Jag tog bort resten också, då det framstod som obegripligt (ta gärna bort hela posten).

off topic-citat, och ovidkommande innehåll borttaget

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Tue Feb 14, 2012 21:13, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 15:32 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Trådens ämne är Tune Dem. Vi ska ha högt till tak, och att ge varandra kritik i den här tråden är ok, om den är sakligt grundad, och anknyter till Tune Dem eller dess tillämpning. Om er kritik mot varandra är helt utan anknytning enligt ovan får ni ta det på annat håll.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ursäkta långt inlägg igen, men jag har försökt att hålla det tunedemrelaterat så gott det går. Allt enligt rekommendation från en av våra moderatorer.
pekka71 wrote:
The Archangel wrote:
min syn på tune dem. ... det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.
Så det som Archangel skrivit i sin sammanfattning har inget med Linn tunedem att göra?
Kort svar, nej. Det har inget med tunedem att göra. Ni har fel. Men jag vet att ni inte kommer att vilja förstå denna gång heller. Ni blandar ihop vad ni anser att musik består av med en metod för att utvärdera musik/filmsystem, det är helt fel. Verktyg och slutprodukt är aldrig samma sak. En moped och en 13mm nyckel är inte samma sak, även om båda är av metall och verktyget används för att skruva ihop slutprodukten. (Se, även jag fick in moppar på forumet.)

pekka71 wrote:
Ganska säker på att jag och Archangel har samma syn här, det finns ingen motsats men man kan inte försaka takten för att få tydligare melodi eller tvärt om
Återigen, musik består av många saker, det har inget med metoden att göra. Metoden är kompassen. När ni säger att alla riktningar är värda lika mycket så saknar ni kurs, ni irrar runt som yra höns. Det blir ingen ordning, ingen riktning som får er att komma nån vart. Jag tror att det är det som upprör så mycket här på forumet.

pekka71 wrote:
Nu är jag inte med hur du menar, men takt och melodi är 2 olika saker i musiken om man t.e.x drar ut högtalaren väldigt långt från väggen för att ett visst intrument ska höras tydligare alltså följa det intrumentets melodislinga, då försakar man takt för melodin, man kan även göra det omvända och därför måste man hitta balansen mellan de 2 för at få bra tundem
Snälla, använd inte tunedem begreppet för dina egna metoder och resultat! Du/ni måste skilja på slutresultat och verktyget!

pekka71 wrote:
Förklarar bara hur jag menar, man måste inte välja något av de 2 men om man favoriserar någon av de 2 så resulterar det i sämre tune
Det här är ju så fel som det kan bli, Hur många gånger ska hur många personer behöva förklara det för er? Självklart får ni få använda vilka begrepp och metoder som helst. Men det fungerar inte att göra det i vilket sammanhang och sällskap som helst. Här fungerar det inte, har du inte märkt det? Du har rätt att tycka det men du har inte rätt att ställa krav på att andra ska hålla med dig. Framförallt inte här på Selleri.

pekka71 wrote:
Sen förstår jag vart ni vill komma att tunedem är inte flera delar utan en helhet som är bättre/sämre, men hur man än vänder på det så är det olika delar i musiken som ska vara i harmoni till varandra
Du upplever att du förstår var "vi" vill komma, men "vi" upplever inte att du förstår det. Sen försöker du förklara hur rätt du/ni har, däri ligger konflikten. Tunedem är ingen helhet, det är en utvärderingsmetod. Verktyget och slutprodukten, skilj på dem. Verktyget används för att bygga slutprodukten. Det är ju hela kärnan i hur Linn och Lejonklous produkter är byggda som ni inte vill förstå. Att ständigt, i varje beslut, tillämpa metoden/verktyget är det som bygger slutprodukten/resultatet. Utan denna kompass går man vilse, precis som alla andra fabrikanter, hur goda intentioner man än har. Ibland är det smartare att stå still medans man tar reda på vart man ska gå, Att utan vägledning springa i olika riktningar och förvänta sig uppskattning för att man anstränger sig är befängt.

Magnus wrote:
ed wrote:
Är Archangel och Pekka 71 samma person eller bara vänner?:)
De bor ca 30 mil från varandra, så de är inte samma person.

Det framgår väldigt tydligt när man läser vad de skriver om sina anläggningar, inbjudningar
till träffar mm, tittar på bilderna i deras medlemspresentationer etc.
Det här är bara ett missförstånd, jag tror du missade de två sista tecknen i ed's inlägg. lätt hänt. Vad ed missade var ett mellanslag, annars hade det nog varit tydligare. Ingen tror nog på allvar att det är samma person.

pekka71 wrote:
Grejen är den, att hur många gånger jag än försöker förklara vrida vänd för att ni ska förstå så kommer det till samma pungt hela tiden att ni tror att jag lyssnar efter något annat än ni tror att ni lyssnar efter, självklart bedömer jag endast om A är bättre än B inget annat, det jag därimot vill belysa är att det är inte helt hundra på att vi har samma kriterier för vad som är bättre/sämre tar jag t.e.x Peter Blomqvist på Takt o Ton så vet jag att han inte delar filosofi med Lejonclue vad som är bättre/sämre därimot vet jag att Peter är väldigt erkännt duktig på tunedem och som jag förstår det så är även lejoncloue det, ändå drar man olika slutsatser av samma produkt, detta måste bero på att man utvärderar på olika sätt, jag själv delar Peter sätt att se på tunedem, tror många i norra delen gör det
Båda kan tyvärr inte ha rätt, en har fel. Ni har kanske Peter som guru och det kan vara ert val i norr. Men det är varken Linns eller Lejonklous väg, det är INTE tunedem att komma fram till olika saker. Vad skulle då metoden vara värd? Jag har aldrig (medvetet) träffat Peter (var inne på ToT för ca 15 år sen), så det är svårt att bedömma, men kanske är han bara "erkänt duktig på Tunedem" i Norrland? Att vi lyssnar efter olika saker är väl ganska klarlagt nu, är det inte? Har man inte samma kriterier så har man inte samma metod, det är det vi på "andra sidan" försöker förklara hela tiden.

monkeydevil wrote:
Personligen känner jag mig ganska mätt på den tjuriga och trista stämningen som varit på selleri på sistone. Jag har svårt att se att det komma kunna vända, det kommer ju störtfloder av spydiga inlägg från än det ena och än det andra hållet var och varannan dag. Det är väl ett misslyckande om något.
Ja, det är det.

monkeydevil wrote:
Tur att Lejoklous forum finns, och kanske kan melodik ta fart igen? Behovet finns ju helt klart, av ett förnyat forum. Selleri verkar ha beckat igen alldeles.
:evil:
Medhåll.

monkeydevil wrote:
Archangels rad av aggressiva inlägg är ju bara för mycket. Och påhoppen på Lejonklou är under all kritik anser jag. Fredrik är ju en av de kunnigaste personerna på detta område, och han delar frikostigt med sig på forumet av sin kunskap. Och dessutom är han jäkligt trevlig i tonen. Och rak och ärlig om han tycker det behövs. Så det känns helt bisarrt med att attackera honom.
Medhåll igen.

monkeydevil wrote:
Och Linnofils svada tillbaka kan kanske kännas förståelig, men är knappast konstruktiv, det blir bara ännu mer tjafsig och tråkig stämning här.
Än en gång medhåll. Min otrevliga rakt på sak taktik verkar fungera lika dåligt som andras mjuka, förklarande, pedagogiska etc taktik. Vissa ger sig inte. Så kanske jag får vara den som ger mig av, igen? :) Glöm inte att stampa takten pojkar!

PS. Relaterat inlägg finns här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=86535#p86535 DS.
PS2. Moderatorer, skönt att inäggen fått vara kvar än så länge. Folk får stå för vad de sagt. Det behövs för förståelsen, att man kan se hela bilden. DS2


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 16:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Hej Linnofil,tänkte det du skrev om Peter B på Takt o Ton som gammal linnhandlare sedan 1985-86 någonting.
Hur bedömmer du Kalle på High Fidelity,jag menar då givetvis hans tune-demkunskap?

Frågar för han är ju också gammal linnräv,handlare sen tror det var 1988-89.Först som anställd,sen som en av ägarna av HF.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 16:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
henriklh wrote:
Jag menar inte att låta dryg nu, men jag håller inte med - och det gör inte Linn heller. Läs texten som lunch länkade till så ser du att Linn menar att det finns ett "absolut" bättre eller sämre när det kommer till musikåtergivning. Det skiljer alltså (enligt deras sätt att se på saken) inte mellan olika musikstilar eller olika individer. Det är just exakt det som är poängen med att det finns en enda enkel metod för att konsekvent utvärdera musikåtergivning. Den går ut på att känna istället för att tänka.
Visst finns det ett "absolut rätt". Det är när det låter som i verkligheten. Men innan dess består återgivningen av ett antal kompromisser, dvs man återger delar av denna verklighet. Och dessa delar kan variera beroende på utrustning och setup. Vilka av dessa delar av verkligheten man föredrar är ju personligt, eller hur?

I grunden ligger skillnaden mellan att återge ljudet respektive musiken. Ska man se det i svart/vitt representerar ljudet att man återger allt exakt som ett instrument/röster låter i verkligheten. Musiken handlar om att återge det musikaliska skeendet, att återge musikerns intentioner, oavsett hur frekvensgången är, hur rummet uppfattas, om dynamiken är OK eller ihoppressad.

Idealet är naturligtvis att dessa båda ytterligheter ryms inom återgivningen men det är lång väg att gå innan vi når dit. Så man kan gott hävda att all återgivning i hemmet är kantad med kompromisser mellan dessa basala synsätt. Och vad man föredrar kan alltså glida omkring på skalan rätt rejält.

Vad är det då TuneDem skapar/bedömmer? Vad jag har förstått är att TuneDem handlar om den musikaliska förståelsen i första hand. Melodislingor, "stampa takten", beröras av den musikaliska helheten osv. Absolut det viktigaste, men inte det enda om man vill återskapa verkligheten.

Jag kan tänka mig att detsamma gäller TuneDem. Det är ju inte bara en (1) parameter som ryms inom detta begrepp utan flera. Det inser man lätt om man läser Lejonklous förklaring till TuneDem. Det handlar inte bara om att stampa takten, detta kan lätt bli en suboptimering. Det handlar om att hitta en balans mellan melodier och takt så att det blir som i verkligheten (min tolkning och förenkling). Pratar vi om balans finns det alltid en skala att glida utmed, och olika delar av denna skala kan föredras.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Grejen är den, att hur många gånger jag än försöker förklara vrida vänd för att ni ska förstå så kommer det till samma pungt hela tiden att ni tror att jag lyssnar efter något annat än ni tror att ni lyssnar efter, självklart bedömer jag endast om A är bättre än B inget annat, det jag därimot vill belysa är att det är inte helt hundra på att vi har samma kriterier för vad som är bättre/sämre tar jag t.e.x Peter Blomqvist på Takt o Ton så vet jag att han inte delar filosofi med Lejonclue vad som är bättre/sämre därimot vet jag att Peter är väldigt erkännt duktig på tunedem och som jag förstår det så är även lejoncloue det, ändå drar man olika slutsatser av samma produkt, detta måste bero på att man utvärderar på olika sätt, jag själv delar Peter sätt att se på tunedem, tror många i norra delen gör det
Skrev du inte för två inlägg sedan att positionen blir i en punkt där takt och melodi sammanfaller? Jag uppfattar det som att du lyssnar efter 1: takt 2: melodi, i två skilda steg? Missförstår jag dig då?

Jo du missförstår, varken takt/melodi är viktigare än den andra väljer man att framhäva den en framför den andra blir det inte rätt enligt mitt sätt att se det, jag har väldigt svårt att förklara det bättre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 17:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
Citat borttaget /Moderator

Ett sånt onödigt inlägg, vad hade du tänkt dig att vinna med det? Varför inte diskutera TuneDem istället? Jag har med stor glädje läst dina inlägg sedan förra sommaren och jag ser fram emot att läsa om vad du och Pekka kommer fram till. Fortsätt på den linjen, please!


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 17:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Det är en väldigt viktig debatt som pågår just nu, kanske inte minst för oss som är nya på forumet. Går det att hålla dialogen på en anständig nivå så hoppas jag (och tror) att det kommer något gott ur det här.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Foundation First wrote:
Hej Linnofil,tänkte det du skrev om Peter B på Takt o Ton som gammal linnhandlare sedan 1985-86 någonting.
Hur bedömmer du Kalle på High Fidelity,jag menar då givetvis hans tune-demkunskap?

Frågar för han är ju också gammal linnräv,handlare sen tror det var 1988-89.Först som anställd,sen som en av ägarna av HF.
För det första så var det inte min avsikt att skriva något om nån jag inte känner eller vet nåt om (Peter). Sannolikheten för att han har fel är betydligt mindre än sannolikheten för att Pekka har tolkat honom fel. Han är trots allt Linnhandlare. Jag menade bara att om han tycker som Pekka så har han fel. Det är en helt annan sak.

Kalle är väl en av de allra främsta vi har i det här landet. Han är på allas top 5 lista, skulle jag tro. Han har jag träffat många gånger, så jag vet att han är superduktig. Hur kom han in i bilden? Jag tror knappast han och Pekka skulle tycka samma om särskilt mycket.

Jag var med vid ett tillfälle där tre Linnprodukter i olika pris/prestandaklasser skulle jämföras på HF i Sthlm. Den mellersta var trasig och lät helt kass musikaliskt, men helt oförändrad ljudmässigt. När jag och min kompis direkt hörde detta så pratade vi med en ur personalen. (En norrlänning, vilken överaskning! :) ) Han idiotförklarade oss direkt (dyrare är alltid bättre) och när vi ändå inte ville ge oss så ville han att kompisen (som då fortfarande var kund där) skulle lämna tillbaka alla Linngrejer han köpt och inte köpa eller använda Linn mer, för han begrep uppenbarligen ingenting!

Vi stog på oss och Kalle ropades in för att killen skulle få "bevis" mot oss. Killen förklarade hur dumma vi var och nu skulle han visa det, lyssna här bara. Kalle hörde direkt vad vi pratade om och skruvade på sig så att jag trodde han skulle krypa ur skinnet fullständigt. Ett ganska roligt ögonblick! :D

pekka71 wrote:
varken takt/melodi är viktigare än den andra väljer man att framhäva den en framför den andra blir det inte rätt enligt mitt sätt att se det
Jo, vi vet. Det är fortfarande OK, men det är inte Tunedem. Det ger inte samma slutresultat. Du har fortfarande inte fattat grejen! Dessutom så är detta ett Tunedem forum. Lägg av med att försöka övertyga oss om att din metod är mer rätt, mer ursprunglig och äkta Linn. Du har helt enkelt fel. Dessutom så skönjer jag fortfarande en tydlig sammanblandning av resultatet och verktyget.

Tunedem är ingen ny marknadsanpassad mumbo jumbo som ni riktiga norrlänningar inte går på. Det är en högst specialanpassad metod som går direkt på kärnan i den musikaliska kommunikationen, för att vara så effektiv och precis som möjligt. Den fungerar och den är universell. Den ska vi ha här.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
nonick wrote:
Det är en väldigt viktig debatt som pågår just nu, kanske inte minst för oss som är nya på forumet. Går det att hålla dialogen på en anständig nivå så hoppas jag (och tror) att det kommer något gott ur det här.
Jag håller med. Kan vi få medlemmarna att hålla sig till (och vid behov lära sig) Tunedem så är allt bråk värt det. En massa inlägg och tester som baserar sig på andra metoder sänker kvaliteten och urvattnar forumet till ett enda skitigt blask. Så vill iaf inte jag ha Selleri.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 18:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Målsättning är att editera och radera så lite som möjligt. Några inlägg som bara innehöll personangrepp, och inte något relaterat till trådens ämne har nu tagits bort eller redigerats. Det finns önskemål från flera håll att rensa bort det som är helt ovidkommande.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1123 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited