selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 12:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Ken wrote:
Någon frågade tidigare vad jag menade med "New Age" som jag skrev om lite tidigare i tråden. New Age är exakt detta - dvs att man antar något som bevisad sanning därför att det är så "uppenbart att det funkar".
Det finns 100-tals publikationer i vetenskapliga tidskrifter inom musik och perception, samt audio och hifi, som alla konstaterar att det är oerhört svårt att mäta subjektiva begrepp som "musikalitet" i hifi.
Att människan skulle vara så konsistent som antyds i Tune Dem är inte i vidare överensstämmelse med alla dessa studier, och åsikten "det är visst så för det vet i alla fall jag" är inte värd papperet den skrivs på i vetenskapliga sammanhang, utan är exakt samma argumentering som förs fram inom magnetterapi, irisanalys, tarot, horoskop och aurafotografering (=New Age).
Om man vill vara ett enda uns "vetenskaplig" så refererar man inte till "100 - tals publikationer", du får allt hosta upp tidskriftens namn, författare, nummer och årtal (gärna sidnummer också).

Men ärligt talat så är jag inte intresserad av "vetenskap" för fem öre, fungerar det så är jag nöjd, och om jag är nöjd så fungerar det per definition. Om något inte går att "bevisa", med de kriterier som ställs upp av "vetenskaplig metod" (som för övrigt betyder typ 100 olika saker) skiter jag blankt i. Det gäller akupunktur, tune dem, NLP eller vad som helst. Om sedan någon trångsynt person vill avfärda allt som inte faller inom "vetenskapens" ramar som "New age" (oftast, som i fallet med Ken, utan att ha den blekaste aning om vad begreppet innebär) so be it. "Vetenskap" är ett trossystem som alla andra och sådana undviker jag som pesten.

Ken! Kan inte du läsa min 9/11 - tråd under "övrigt"?

/Henrik :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Quote:
Men ärligt talat så är jag inte intresserad av "vetenskap" för fem öre, fungerar det så är jag nöjd, och om jag är nöjd så fungerar det per definition. Om något inte går att "bevisa", med de kriterier som ställs upp av "vetenskaplig metod" (som för övrigt betyder typ 100 olika saker) skiter jag blankt i. Det gäller akupunktur, tune dem, NLP eller vad som helst. Om sedan någon trångsynt person vill avfärda allt som inte faller inom "vetenskapens" ramar som "New age" (oftast, som i fallet med Ken, utan att ha den blekaste aning om vad begreppet innebär) so be it. "Vetenskap" är ett trossystem som alla andra och sådana undviker jag som pesten.
Håller med! Jag är grymt känslig för det där draget när allt skall bevisas. Det är bara hybris från människans sida. Vi är ju banne mig inte annat än djur när allt kommer omkring, som bryr sig om revir, fixa mat och att föröka sig. Vi kan inte ha koll på allt. Tror faktiskt man får acceptera att det finns företeelser som vi människor inte kan bevisa alla gånger.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 09:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Malte Lilja wrote:
Appropå tester så testade jag att byta plats på kontakterna i grendosan. Source first tänkte jag och inordnade dem med CD-splaren närmast sladden och slutstegen sist. Hörde ingen skillnad. Tycker dock att det är värt att testa olika tokigheter, vem vet kanske man stöter på någon enkel förbättring och om inte - så har man ju haft skoj en stund!

/Malte
Här hemma springs det runt med fasmätare och så sätts kontakterna som du beskriver uppe på det. :roll:

Nej jag står inte för fasmätningen det gör teknokraten "him self" jag "går ut" vid de lägerna då jag får ont i öronen av den prylen...

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 00:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
En del verkar visst ändå uppskatta diskussionen trots att den blivit hetlevrad på sina ställen så jag återkommer med ett "metainlägg" (dvs som mest handlar om själva tråden/ämnet).

Jag försöker vara skarp i argumentationen men undviker så gott jag kan att angripa någon på det personliga planet.
Det som gör att jag tappar sugen lite, är påhopp om att jag bör gå i psykoterapi för att köpa stereo, eller argument som "gå för sjutton och köp en dator på siba då". Inte för att jag tar det personligt, men det sänker kvalitén på diskussionen till en nivå där den bli meningslös och ett slöseri med tid.

Men det finns ett annat, mycket större, problem i debatten, och det är att "vetenskaplighet" diskvalificeras öppet av flertalet debattanter och då försvinner den gemensamma värdegrunden som möjliggör alla meningsfulla diskussioner. Allt reduceras då till subjektiva upplevelser som inte enkelt kan reproduceras oberoende hos andra.
Jag kan inte gärna ägna tråden åt att föreläsa i naturvetenskap eller
vetenskapliga metoder för att tvinga in er i samma värdegrund som jag företräder, speciellt inte som jag redan är rätt illa ansedd bland flertalet debattanter. Risken är ju att jag bara genererar ytterligare vetenskapsförakt, och det vore ju en stor olycka i dessa tider när konspirationsteorier och intelligent design är på tapeten.

Jag rekommenderar Olof Hammers bok "På spaning efter helheten - New Age, en ny folktro?" som på ett utmärkt sätt förklarar att vetenskap inte alls handlar om något exklusivt eller konstigt, utan bara om "metoder och kunskap som de flesta, idealt alla, oberoende av varandra är mycket överens om, och som är mycket väl förankrat i empiriska metoder". "New Age" däremot bygger på principen "det fungerar för mig, alltså fungerar det, och om någon annan säger att det inte fungerar så har de fel, för det fungerar i alla fall för mig!" (alternativt: den här homepatiska medicinen gjorde min faster frisk, alltså fungerar den; min sexåring tycker att det svänger mera om den här spelaren alltså är den bevisligen bättre; etc).
Att vetenskap bara är en variant av "troende" är ju t.ex. just vad förespråkarna av intelligent design hävdar avseende evolutionsteorin. När samma argument här kommer upp i samband med audio och hifi så slås fötterna undan för hela diskussionen. Jag bestrider påstående kraftfullt och konstaterar att man med vetenskap kan konstruera läkemedel, broar, bilar, lasrar, datorer - och hifi! Med enbart tro kan man konstruera väldigt lite - möjligen kan man vissla eller sjunga en snutt, vilket väl iofs kan vara trevligt det med.

Lösryckta åsikter och enskilda erfarenheter har i vissa sammanhang enormt bevisvärde, men det vet man inte förrän man testat dem statistiskt. T.ex. är det lätt att inse att alla försökspersoner skulle inse den gigantiska skillnaden mellan en Porsche och en Renault på racingbanan och därmed skulle individens intryck stämma väl överens med intrycken hos en mycket stor försöksgrupp. Det är långt ifrån lika enkelt när man t.ex. testar ett läkemedel, eller för all del när man testar audio/hifi. Dels kan det finnas universella aspekter hos människan som helt enkelt begränsar vår förmåga till bedömning, och dels finns det variationer inom gruppen som kan vara avgörande (t.ex. ålder och det faktum att det saknas 4-5 kHz i topparna över en viss ålder).

Ifall jag säger att väldigt många vetenskapliga publikationer indikerar att människan har jättesvårt att alls skilja på olika parametrar inom hifi när man gör blindtester. Snälla, reagera då inte med att säga att "vetenskap är skit och inget värt för mig, för jag vet i alla fall vad jag vill", utan säg i så fall: Dessa tester har inte gjorts med Linn-komponenter och därför missar de ofta hela poängen, eller Linn-entusiaster har så otroligt väl utvecklad lyssningsförmåga, att de inte kan jämföras med de test-grupper som används i typiska vetenskapliga experiement. Mot sådana argument kan jag bara säga "jaha, kanske det", men mot argument som "vetenskap är skit" finns inga motargument, men dessutom tycker jag debattanten nedvärderar sig själv med detta (ungefär som att säga att jag kan inte läsa och behöver inte kunna någon matematik heller och dessutom kan jag inte gå uppför trappan utan pulsen går upp i 200).

Det enda egentliga argument jag har kvar är att Linns ingenjörer i allra högsta grad är naturvetenskapligt skolade. De bemäktigar inte att värpa eller besvärja fram ny hifi, utan har bara en enda metod som fungerar - nämligen den vetenskapliga. Det är helt omöjligt för dem att blott använda "musikalitet" som designprincip när de gör ny elektronik. De kvantifierar musikalitet på en mängd olika sätt, och det faller helt tillbaka på matematik, grafer, ekvationer, komponentval, parametrar och mätetal.
Det är också självklart så att distortion, dynamik, och allehanda andra tekniska mått också är viktigt i deras design, för annars skulle Linn varit bortsopade från marknaden för länge sedan.
Denna kunskap är dock deras företagshemlighet, men den är givetvis inte helt väsensskilld ifrån de principer som används av konkurrenterna. Det är ett antal prioriteringar som görs annorlunda.

Linns ingenjörer lyssnar också i massor och har säkert åtskilliga gånger måstat fatta beslut baserat på subjektiv lyssning, som går emot gängse teknisk insikt. I så fall är det självklart sunt, eftersom det ofta inte finns några enkla förklaringskedjor för allt inom hifi, utan handlar om ett mångdimensionellt optimeringsproblem som bara kan angripas genom lyssning. Ännu effektivare blir det dock om man verkligen gör mycket, mycket noggranna blindtester för att undanröja alla andra parametrar än de som enbart handlar om lyssningen.

Jag har förresten också bott i Göteborg (1989-1993) och köpt en del Linn-prylar där med. Mycket trevlig butik! Att Tune Dem fungerar där var uppenbart, för killen i butiken satt och studsade i takt i soffan när han spelade Karik och satt betydydligt mera stilla när Mimiken var igång. Både han och spelarna var mycket medryckande!

PS Visst vet ni att Linns visuella pipeline och väl valda delar av deras absoluta high-end-spelare är designade och tillverkade av ... Sony?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag kommer banne mig knappt ihåg vad tråden handlade om från början, och hur det blev en diskussion om vetenskap istället, men jag har passivt följt tråden hela tiden.

Jag skrev ett halvnaivt antiinlägg igår morse över morgonkaffet, som nog kan uppfattas som antivetenskapligt. Men det jag motsätter mig med vetenskap är nog synen på människan som en sorts maskin. Men är inte människan mer komplex än så? Kropp och själ ryms i samma väsen och komplicerar saker. T.ex. om man oroar sig kan man få ont i magen, man hör vacker musik och rörs till tårar...

Visst är vetenskap klockrent att ta till när man bygger broar, bilar, lasrar och datorer.
Läkemedel - nja (men den diskussionen hör ju inte hemma här).
Hifi - nja... Sväng, spelglädje, feeling etc. är allvarliga saker och inget som lätt låter sig inordnas under system. Naturligtvis använder Linn ingenjörer för att bygga sina apparater, som du skriver Ken. Men apropå tunedem-diskussionen, så är det mer komplicerat än så vad som får människan att stampa takten, snyfta lite etc. Sufisterna i islam tror till exempel att man med musik kommer i förbindelse med Gud. Kropp och själ...

Jaha, så har man dragit in ännu mer new age över ännu en kopp kaffe... 8)
Ken wrote:
Att vetenskap bara är en variant av "troende" är ju t.ex. just vad förespråkarna av intelligent design hävdar avseende evolutionsteorin. När samma argument här kommer upp i samband med audio och hifi så slås fötterna undan för hela diskussionen. Jag bestrider påstående kraftfullt och konstaterar att man med vetenskap kan konstruera läkemedel, broar, bilar, lasrar, datorer - och hifi! Med enbart tro kan man konstruera väldigt lite - möjligen kan man vissla eller sjunga en snutt, vilket väl iofs kan vara trevligt det med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 09:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Jag antar att Ken´s inlägg till stora delar var riktade mot mig.

Ken, jag har ingenting alls emot vetenskap. Det är utomordentligt viktigt i alla möjliga områden. Men att jämföra vetenskaplig forskning inom läkemedel med att lyssna på stereo är helt irrelevant.

Att lyssna på musik handlar ju i slutänden om subjektivt tycke och smak. Precis som olika personer uppskattar viner, konst eller maträtter.

I enlighet med ditt synsätt så borde vi väl även utsätta konst för vetenskaplig forskning och verkligen vetenskapligt bestämma vad som är bra konst eller dålig konst. Vilken tavla är egentligen bäst??

Det är i detta sammanhang som åtminstone jag ledsnar lite på alla försök (du är inte den förste, Ken) att få oss Linn-användare att förstå att vi egentligen inte vet vad vi sysslar med när vi uttrycker vår subjektiva uppfattning om vad vi tycker låter bra eller dåligt.

Det finns ju många människor som tycker att Linn inte är något speciellt och hellre köper något annat. Inte försöker jag vetenskapligt bevisa att dom har fel, var och en får ju tycka vad man vill. Huvudsaken är att man är nöjd med hur det låter, om det sedan inte är vetenskapligt bäst har inget värde (när det gäller att lyssna på musik)

Men detta har ju ingenting att göra med vetenskaplig forskning om hur man bygger broar, konstruerar läkemedel, bygger atombomber eller något annat område där vetenskaplig forskning är absolut nödvändig.

Enligt ditt resonemang borde vi ju alla bara köpa den bil som är vetenskapligt bäst, vi borde utse den vetenskapligt bästa tavlan och konstnären, vem är den vetenskapligt bästa sångaren/sångerskan och så vidare...men allt detta handlar ju om tycke sch smak, eller hur?

Den enda anledningen som jag ser att någon skulle ha glädje av "vetenskapliga tester" inom området att lyssna på musik är nog för att användas som argument mot "mindre förstående". Sådana diskussioner förstör enskilda personers intresse av att engagera sig i att lyssna på ljudanläggningar och musik. Det spelar ju ingen roll hur det låter eller vad någon enskild person tycker, om vetenskapen har mätt och bestämt vad som är bäst så kan vi allihopa sluta lyssna och läsa diagram istället.....och det är en utveckling som jag inte tycker känns speciellt kul.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ken, intressant inlägg!
Fortsätt posta.

Jag är, som du, helt säker på att Linn's ingenjörer jobbar vetenskapligt
Quote:
Det enda egentliga argument jag har kvar är att Linns ingenjörer i allra högsta grad är naturvetenskapligt skolade. De bemäktigar inte att värpa eller besvärja fram ny hifi, utan har bara en enda metod som fungerar - nämligen den vetenskapliga.
Ja fast vetenskap är ju oftast att använda fler än EN metod.
En av dessa är "tune dem".

Uppenbarligen funkar kombinationen vetenskap (ändra utifrån en tanke) --> utvärdering med Tune dem rätt väl.
Torde vara osannoligt att de på slumt ändrar för att sedan bedöma om det blev bättre/sämre.

Tycker OCKSÅ, som du, att det vore intresant att utvärdera Tune Dem i blind test.
Om man är rädd att det inte ska kunna gå att få signifikativ säkerhet med Tune Dem...varför då hålla på med metoden.

Tror dock att flertalet Linnister inte tycker det är så viktigt att bevisa Tune dem.
Att koppla ihop det med new age kanske är att dra det lite väl långt - även om jag fattar din poäng.

Quote:
Det är också självklart så att distortion, dynamik, och allehanda andra tekniska mått också är viktigt i deras design, för annars skulle Linn varit bortsopade från marknaden för länge sedan.
Tror att flertalet Linnister är prestandainriktade o INTE märkesinriktade.
Jag har sålt mitt top of the line Linn o köpte Naims bästa grejjer o har fortfarande båda märkerna. (bytte iof tillbaka till Linn året efter)
Köpte Bonnec frsteg då det var solklart bättre än Linn kairn.
Helt klart var Linn's svaghet försärkare under lång tid. Var egentligen bara Klout jag gillade innan Klimax o deras avknoppningar kom.
Numera kan man faktiskt köpa Linn för att de LÅTER snyggt.
Förr i tiden svängde de bra men resten... :?

Jag skiter i märket!

En anekdot då andra nämnt sina barn...
Jag ryser av obehag då någon sjunger/spelar falskt. Min son som inte är lika bra på att behärska sig (BRA!) skriker ut sin avsky rent instingtivt. Kan vara pinsamt i kyrkan, haha.
Slutsats, ungar är ofta mer "oförstörda" än vi vuxna. De känner musiken o har inte "lärt sig" lyssna på bas/diskant/dynamik/detaljer som de flesta tror HIFI handlar om.

At musiker/inspelningsteniker KAN ha svårt att känna musiken är egentligen inte så konstigt.
De jobbar med att analyzera musiken i deras delar.
En av de som byggde Ace of Base studio o var med o rattade/producerade lade av efter ett par år för att han tappade musikglädjen.
Han lyssnade BARA på HUR det lät, o det var producerat. efter "avprogramering" kunde han njuta av musiken igen.

Den killen jobbade för mig ett par år o han var hemma hos mig o skulle höra vad ett Linnsystem kunde. Som många andra hade han hört "kulten", "låter skit", "de är galna". Han hade med sig ett par CD's osm spelades på Ikemin.
Som alla andra utan undantag blev han först helt tyst för att sedan stamma fram "fantastiskt" "trodde inte denna CD'n vara så bra!
Sedan dess talar om hur berörd han blev av mitt system.

När jag hör något annat som berör mer byter jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant detta :D
Harry Våffla wrote:
Men att jämföra vetenskaplig forskning inom läkemedel med att lyssna på stereo är helt irrelevant..
Njae, rent vetenskapligt (praktiska försök) ger ju att FLER dansar till livemusik än till förinspelat.
En annan intressant sak är att Hollywood införde konstgjord orkestermusik för att spara pengar, men då sjönk biobesöken i antal. de gick tillbaka till inspelad riktig orkester igen...
Detta kan ju givetvis förklaras. Frågan är när o varför man skulle göra det!
Som all annan forskning finns först en händelse, sedan en teori som ska förklara. Sedan återstår det att bevisa det.
Intresant nog finns även motsatsen = en teori som först senare visat sig kunna omsättas i praktik.
Harry Våffla wrote:

I enlighet med ditt synsätt så borde vi väl även utsätta konst för vetenskaplig forskning och verkligen vetenskapligt bestämma vad som är bra konst eller dålig konst. Vilken tavla är egentligen bäst?? .
Gör man inte det då?
Hur klassar man foskning om litteratur, teologi, konst mm.
Inte helt lätt att avfärda det som "icke" vetenskap :wink:
Rätt talande att många av de framstående vetenskapsmännen på kärn/partikel-fysik, astronomi (även astromauter) mm är troende.

Harry Våffla wrote:

Men detta har ju ingenting att göra med vetenskaplig forskning om hur man bygger broar, konstruerar läkemedel, bygger atombomber eller något annat område där vetenskaplig forskning är absolut nödvändig.
Å andra sidan finns även i dessa ett stort mått av känsla, kretivitet o tyckande.
Som i alla andra veenskaper är PRÖVANDET centralt. Prövandet kan vara metodiskt eller gå på känsla. dock prukar utvärderingsmetoden vara noggrant definerad.

Harry Våffla wrote:

Enligt ditt resonemang borde vi ju alla bara köpa den bil som är vetenskapligt bäst
Ja, tyvärr gör ju människor det i stor utsträckning.
Hur kan man annars förklara att det säljs Toyota, haha. Håller bra men är allt annat är roliga att köra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant detta :D
Harry Våffla wrote:

I enlighet med ditt synsätt så borde vi väl även utsätta konst för vetenskaplig forskning och verkligen vetenskapligt bestämma vad som är bra konst eller dålig konst. Vilken tavla är egentligen bäst?? .
Gör man inte det då?
Hur klassar man foskning om litteratur, teologi, konst mm.
Inte helt lätt att avfärda det som "icke" vetenskap :wink:
Rätt talande att många av de framstående vetenskapsmännen på kärn/partikel-fysik, astronomi (även astromauter) mm är troende
När såg du att man gjorde blindtester på konst senast? Den typ av forskning som du referar till har ett värde även för oss när det gäller ljudupplevelser, frågan är om vi inte redan sysslar med det i våra resonemang här på forumet, men det jag vänder mig mot är det vetenskapliga forskningen som innebär teknisk mätning av vad som skulle vara bäst. Vilken tavla som är bäst är ju fortfarande subjektivt. Forskningen när det gäller konst handlar ju inte om att rangordna tavlor eller konstnärer. Som sagt, jag är inte emot vetenskap i allmänhet, bara när man vill göra den till likriktare av tycke och smak.

Harry Våffla wrote:

Men detta har ju ingenting att göra med vetenskaplig forskning om hur man bygger broar, konstruerar läkemedel, bygger atombomber eller något annat område där vetenskaplig forskning är absolut nödvändig.
Å andra sidan finns även i dessa ett stort mått av känsla, kretivitet o tyckande.
Som i alla andra veenskaper är PRÖVANDET centralt. Prövandet kan vara metodiskt eller gå på känsla. dock prukar utvärderingsmetoden vara noggrant definerad.

Harry Våffla wrote:

Enligt ditt resonemang borde vi ju alla bara köpa den bil som är vetenskapligt bäst
Ja, tyvärr gör ju människor det i stor utsträckning.
Hur kan man annars förklara att det säljs Toyota, haha. Håller bra men är allt annat är roliga att köra.[/quote]

Såvitt jag vet säljs det ju en hel del andra bilar som Alfa Romeo, Porsche, BMW, Ferrari, Jaguar, Aston Martin, Lamborghini etc etc. då inte säljs. Vetenskapligt är dom ju sämre än en Toyota (i alla fall i kvalitet). Det måste ju verkligen trotsa vetenskapligt förnuft....??? Men vilka egenskaper som är avgörande för mitt bilval är ju subjektivt beroende på mitt tycke och smak. Varje person skapar sig sina egna preferenser vad gäller teknik, vägegenskaper, motorstyrka, kvalité, säkerhet, utseende, färg, lastytor, rostskydd, klädsel, utrustning, fälgar, däck. Listan kan göras hur lång som helst. Självklart kan mina preferenser påverkas av viss forskning inom vissa av dessa delområden men i slutändan handlar allt om subjektivt tyckande vad det blir. Och vore det inte lite tråkigt om alla i hela världen åkte runt i en röd Toyota Avensis? Inget jag längtar efter i alla fall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Harry Våffla wrote:
Att lyssna på musik handlar ju i slutänden om subjektivt tycke och smak. Precis som olika personer uppskattar viner, konst eller maträtter.

I enlighet med ditt synsätt så borde vi väl även utsätta konst för vetenskaplig forskning och verkligen vetenskapligt bestämma vad som är bra konst eller dålig konst. Vilken tavla är egentligen bäst??
Tycker att detta är en kraftigt haltande jämförelse. För det vi diskuterar här är musikåtergivning, vilket i min föreställningsvärld kan klassas in i bättre resp sämre, vilket INTE musik eller annan konst kan göras, iaf inte lika enkelt. Mer relevant är då att jämföra vilken kopieringsmaskin som ger de bästa kopiorna av en tavla.

För mig är vetenskapen grunden till att förklara allt runt omkring oss, och även inom oss. Det betyder dock inte att vi som människor har kunskapen som förklarar allt, och möjligen saknar vi även förmågan att förstå förklaringen, eller se sambanden. Vetenskapen är på intet sätt felfri, tex så räknar man med en halveringstid på medicinsk kunskap på ca 5 år, utan det är endast den för stunden bästa approximationen.

Självklart är det viktigaste att var och en är nöjd med sin musikåtergivning, men iaf jag vill gärna ha förklaringar på varför upgraderingar gör att det låter bättre. Dock tycker jag att om något låter bättre så är det också bättre, även om det inte går att bevisa med mätningar eller andra vetenskapliga metoder. Att pga detta avfärda ett vetenskapligt synsätt är för mig helt främmande, för mig betyder det endast att vi inte har hittat en tillräckligt bra utvärderingsmetod.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Blev lite fel på dina quotes :wink:
Harry Våffla wrote:
När såg du att man gjorde blindtester på konst senast?
Nä, då man inte ser något är de inte så vanliga :lol: :wink:
Vi är rätt överens, ville bara påvisa att det inte är svart/vitt då diskussionen verkade komma in på vetenskapsteori.
Harry Våffla wrote:

Såvitt jag vet säljs det ju en hel del andra bilar som Alfa Romeo, Porsche, BMW, Ferrari, Jaguar, Aston Martin, Lamborghini etc etc. då inte säljs. Vetenskapligt är dom ju sämre än en Toyota (i alla fall i kvalitet). Det måste ju verkligen trotsa vetenskapligt förnuft....??? .
Ja, det trotsar ju allt förnuft!
Skulle dock tro att flertalet som går på känsla när det gäller val av musikanläggning väljer MER utifrån känsla även på andra områden, tex bil.
Dock ska man veta att biltillverkarna lägger stora summor på forskning av hur människan väljer för att kunna sälja fler bilar/tillbehör.
Det sker givetvis rent vetenskapligt.

På samma sätt gör Linn, de vet att förbättringar på tune dem säljer o jobbar således vetenskapligt med detta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 14:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
"Blev lite fel på dina quotes :wink:

Nä, då man inte ser något är de inte så vanliga :lol: :wink:
Vi är rätt överens, ville bara påvisa att det inte är svart/vitt då diskussionen verkade komma in på vetenskapsteori.

Då kanske vi ska slå till med Tune Dem för döva oxå :wink: ¨

Kommer osökt att tänka på Monty Python´s OS...där har dom väl löpning för döva liksom simning för ej simkunniga...

Beklagar felen på quotes, ska justera det så småningom. H


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Då kanske vi ska slå till med Tune Dem för döva oxå :wink:
:D
Fast det skulle säkert funka. De känner vibrationer ju.
Man kan undra HUR mycket av musikupplevelsen är fysisk, en hel del skulle jag säga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Ken wrote:
Risken är ju att jag bara genererar ytterligare vetenskapsförakt, och det vore ju en stor olycka i dessa tider när konspirationsteorier och intelligent design är på tapeten.
Jag förstår inte riktigt poängen här (9/11 är för övrigt ett utmärkt exempel på att "vetenskapen" fulllkomligt saknar värde när den inte tjänar maktens intressen)?
Ken wrote:
Jag rekommenderar Olof Hammers bok "På spaning efter helheten - New Age, en ny folktro?" som på ett utmärkt sätt förklarar att vetenskap inte alls handlar om något exklusivt eller konstigt, utan bara om "metoder och kunskap som de flesta, idealt alla, oberoende av varandra är mycket överens om, och som är mycket väl förankrat i empiriska metoder". "New Age" däremot bygger på principen "det fungerar för mig, alltså fungerar det, och om någon annan säger att det inte fungerar så har de fel, för det fungerar i alla fall för mig!" (alternativt: den här homepatiska medicinen gjorde min faster frisk, alltså fungerar den; min sexåring tycker att det svänger mera om den här spelaren alltså är den bevisligen bättre; etc).
New Age är ett astrologiskt begrepp som syftar på den "nya tidsåldern" som enligt någon tradition ska inträda snart, jag tror att det är 2012. Att blanda ihop det med Indiska och Kinesiska medicinska traditioner (detta är också mycket intressant, "vetenskap" innebär alltså olika saker i olika länder), konstiga människor som tror att dom telepaterar med delfiner och klotblixtar, är inte det lite långsökt?

Den ENDA gemensamma nämnare denna definition vilar på är den vetenskapliga föreställningen om "det här förstår vi inte så det finns inte". Det är en otroligt arrogant inställning.

Läs Foucault istället.
Ken wrote:
Att vetenskap bara är en variant av "troende" är ju t.ex. just vad förespråkarna av intelligent design hävdar avseende evolutionsteorin. När samma argument här kommer upp i samband med audio och hifi så slås fötterna undan för hela diskussionen. Jag bestrider påstående kraftfullt och konstaterar att man med vetenskap kan konstruera läkemedel, broar, bilar, lasrar, datorer - och hifi! Med enbart tro kan man konstruera väldigt lite - möjligen kan man vissla eller sjunga en snutt, vilket väl iofs kan vara trevligt det med.
När jag var bäbis matade min mamma mig bara var fjärde (eller var det sjätte?) timme, oavsett om jag var hungrig eller inte. Detta gjorde hon inte (som man kan tro) för att plåga mig, tvärtom: På den tiden "visste" man nämligen att det var bäst att göra så. Tron att "vetenskapen" är lika med "sanningen" är inte bara arrogant den är också farlig och dum. Vad sa "vetenskapen" om judar på 30 talet? Vad sa dom om att titta på atombomber från ett par kilometers avstånd? osv osv...

Jag ifrågasätter INTE att datorer finns (jag sitter ju framför en just nu) eller att pencilin dödar bakterier, frågan är väl om vi blir lyckligare (som man kan bli av musik) eller friskare av det? Det är DET som är svårt att mäta på ett meningsfullt sätt.
Ken wrote:
Ifall jag säger att väldigt många vetenskapliga publikationer indikerar att människan har jättesvårt att alls skilja på olika parametrar inom hifi när man gör blindtester. Snälla, reagera då inte med att säga att "vetenskap är skit och inget värt för mig, för jag vet i alla fall vad jag vill",
Referenser tack, det du skriver är helt irrelevant om vi inte kan läsa dessa publikationer och vad de gick ut på.
Ken wrote:
utan säg i så fall: Dessa tester har inte gjorts med Linn-komponenter och därför missar de ofta hela poängen, eller Linn-entusiaster har så otroligt väl utvecklad lyssningsförmåga, att de inte kan jämföras med de test-grupper som används i typiska vetenskapliga experiement. Mot sådana argument kan jag bara säga "jaha, kanske det", men mot argument som "vetenskap är skit" finns inga motargument, men dessutom tycker jag debattanten nedvärderar sig själv med detta (ungefär som att säga att jag kan inte läsa och behöver inte kunna någon matematik heller och dessutom kan jag inte gå uppför trappan utan pulsen går upp i 200).
Det går fortfarande inte att säga någonting om du inte förklarar vad det är för tester som du pratar om.


mvh /Henrik

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bra inlägg, Henrik.

Det är viktigt att vara ödmjuk både inför teorierna och det upplevda. Därför tycker jag det är tråkigt att rätt ofta stöta på självutnämnda representanter för vetenskapen som enbart uttrycker tvivel kring det sistnämnda och har en orubblig (och därmed ovetenskaplig) tro på diverse undersökningar och teorier. Studerar man vetenskapliga rapporter är det ju vanligt att det kryllar av fel i både metodik och slutsatser, trots att de granskats och blivit publicerade.

Vad gäller stora blindtester har jag svårt att se att Linn skulle ha något att vinna på dem. Som påpekats tidigare så skulle de bli sågade av konkurrenterna, hur noggrannt de än genomfördes.

Som ett exempel var jag med och hjälpte DN när de skulle göra ett MP3-test. Vanligtvis brukar sådana tidningar komma fram till att "allt låter likadant", beroende på usel eller obefintlig metodik. I detta fall satte jag upp en klassisk AAB-test och panelen hade faktiskt väldigt lätt att höra skillnader. Blint!

Efter publiceringen haglade det in kommentarer från läsare (rekord i respons på ett tekniskt test sades det) som ifrågasatte resultaten. De flesta misstrodde dem på grund av diverse möjliga felkällor och en hel del var tydligen av övertygelsen att det inte borde föreligga några skillnader alls. "Man kan inte höra sånt!" osv. Åsikter som de fått från någon (pseudo-)vetenskaplig audiokille, antar jag...

Egentligen tror jag inte att vi har så olika åsikter i den här diskussionen. Även Ken nämner att Linn använder såväl vetenskap som provlyssning och att lyssningsresultaten har företräde när konflikt uppstår. Vad som är unikt med Linn är att provlyssningen sker med Tune Dem. Det är den i särklass viktigaste anledningen till att deras produkter konsekvent har blivit bättre och till varför kunderna är så trogna! Allt annat - expertis, resurser, teknologi, produktion - finns det konkurrenter som innehar i större mängd.

Att teknik från Sony används känner jag ingen som har några problem med. Som tidigare sagts: Det är prestandan som räknas, inte namnet.

Trevlig midsommar allihop!!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited