Ken, intressant inlägg!
Fortsätt posta.
Jag är, som du, helt säker på att Linn's ingenjörer jobbar vetenskapligt
Quote:
Det enda egentliga argument jag har kvar är att Linns ingenjörer i allra högsta grad är naturvetenskapligt skolade. De bemäktigar inte att värpa eller besvärja fram ny hifi, utan har bara en enda metod som fungerar - nämligen den vetenskapliga.
Ja fast vetenskap är ju oftast att använda fler än EN metod.
En av dessa är "tune dem".
Uppenbarligen funkar kombinationen vetenskap (ändra utifrån en tanke) --> utvärdering med Tune dem rätt väl.
Torde vara osannoligt att de på slumt ändrar för att sedan bedöma om det blev bättre/sämre.
Tycker OCKSÅ, som du, att det vore intresant att utvärdera Tune Dem i blind test.
Om man är rädd att det inte ska kunna gå att få signifikativ säkerhet med Tune Dem...varför då hålla på med metoden.
Tror dock att flertalet Linnister inte tycker det är så viktigt att bevisa Tune dem.
Att koppla ihop det med new age kanske är att dra det lite väl långt - även om jag fattar din poäng.
Quote:
Det är också självklart så att distortion, dynamik, och allehanda andra tekniska mått också är viktigt i deras design, för annars skulle Linn varit bortsopade från marknaden för länge sedan.
Tror att flertalet Linnister är prestandainriktade o INTE märkesinriktade.
Jag har sålt mitt top of the line Linn o köpte Naims bästa grejjer o har fortfarande båda märkerna. (bytte iof tillbaka till Linn året efter)
Köpte Bonnec frsteg då det var solklart bättre än Linn kairn.
Helt klart var Linn's svaghet försärkare under lång tid. Var egentligen bara Klout jag gillade innan Klimax o deras avknoppningar kom.
Numera kan man faktiskt köpa Linn för att de LÅTER snyggt.
Förr i tiden svängde de bra men resten...
Jag skiter i märket!
En anekdot då andra nämnt sina barn...
Jag ryser av obehag då någon sjunger/spelar falskt. Min son som inte är lika bra på att behärska sig (BRA!) skriker ut sin avsky rent instingtivt. Kan vara pinsamt i kyrkan, haha.
Slutsats, ungar är ofta mer "oförstörda" än vi vuxna. De känner musiken o har inte "lärt sig" lyssna på bas/diskant/dynamik/detaljer som de flesta tror HIFI handlar om.
At musiker/inspelningsteniker KAN ha svårt att känna musiken är egentligen inte så konstigt.
De jobbar med att analyzera musiken i deras delar.
En av de som byggde Ace of Base studio o var med o rattade/producerade lade av efter ett par år för att han tappade musikglädjen.
Han lyssnade BARA på HUR det lät, o det var producerat. efter "avprogramering" kunde han njuta av musiken igen.
Den killen jobbade för mig ett par år o han var hemma hos mig o skulle höra vad ett Linnsystem kunde. Som många andra hade han hört "kulten", "låter skit", "de är galna". Han hade med sig ett par CD's osm spelades på Ikemin.
Som alla andra utan undantag blev han först helt tyst för att sedan stamma fram "fantastiskt" "trodde inte denna CD'n vara så bra!
Sedan dess talar om hur berörd han blev av mitt system.
När jag hör något annat som berör mer byter jag.