selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 13, 2012 15:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Pär wrote:
5103:an är klart sämare än kikkin 1.0
kanske en tundra skulle sitta som en smäck i ditt fina system!
Har inte lyssnat på Tundra, men det skulle ju vara intressant.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 10:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
5103:an är klart sämare än kikkin 1.0
Håller inte med alls! Har gjort en jämförelse med en sen 5103:a(blå display) mot en Kikkin 2 och de var bra på lite olika saker. Inga stora skillander häller.

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 11:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
siffernisse wrote:
Quote:
5103:an är klart sämare än kikkin 1.0
Håller inte med alls! Har gjort en jämförelse med en sen 5103:a(blå display) mot en Kikkin 2 och de var bra på lite olika saker. Inga stora skillander häller.

mvh/
Intressant. Ska se om man kan göra en jämförelse.
Det viktigaste är väl som vanligt att prova själv och avgöra vad man föredrar.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Intressant! min 5103:a lät då klart sämre än kikkin iaf. Kommer inte i håg serie nummer på 5103:an men blå display hade den iaf. Som sagt du får testa och avgöra själv Bengt. Det man kan tänka på om man köper en 5103:a är att det kan vara svårt att få tag i reservdelar om någonting skulle gå sönder.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Pär wrote:
Intressant! min 5103:a lät då klart sämre än kikkin iaf. Kommer inte i håg serie nummer på 5103:an men blå display hade den iaf. Som sagt du får testa och avgöra själv Bengt. Det man kan tänka på om man köper en 5103:a är att det kan vara svårt att få tag i reservdelar om någonting skulle gå sönder.
5103:an är stor och klumpig, låter mycket från den inbyggda fläkten och har lika sega mjuka knappar som fjärrisen. Bortsett från ljudet en smärre katastrof. Jag valde Kairn, den har lika "roligt" ljud men inte lika sofistikerat - men resten (utseende/handhavande/etc) är bara såååå mycket bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 13:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
går inte 5103 att styra med en vanlig silverfjärr?

edit: jag blev varnad för fläkten i Kisto också, sitter på 2-3m från den och jag hör den inte alls, är fläktljuden individuellt för olika enheter av samma modell?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Jag har också haft en 5103 och inte hörde jag fläkten mer än om man lyssnade direkt med örat emot apparaten. Ett helt okej försteg annars du har många in och utgångar.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Åsikterna om vad som är "bättre" går alltid isär.
Det skulle vara kul att ta hem en 5103:a, Kairn, Majik kontroll, m.m. och testa mot Kikkin2.2. Handhavandet när det gäller Kikkin är helt fenomenalt! Den är enkel och svarar mycket bra på min lilla fjärr. Jag gillar verkligen lysdioden som visar volymen, den ser man på bra avstånd. En vit kikkin är dessutom snygg (finns tydligen bara en).

Bill50x: ska vi prata utseende råder det inga som helst tvivel i min värld, där är Kairn snyggast så klart. Helst skulle jag ha en Akurate kontroll så att jag kunde gömma undan även försteget. Slutsteg och ds är redan undangömda och väl skyddade från flygande leksaker och klåfingrar. Försteget kan bara gömmas om jag kan styra volymen i kinsky.

Så hur står sig egentligen Majik kontroll mot kikkin, eller mot 5103?

Om det finns någon i Luleå som är sugen på att släpa med sig ett försteg och testa i mitt system är det bara att kasta iväg ett pm.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 15:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Bill50x wrote:
Pär wrote:
Intressant! min 5103:a lät då klart sämre än kikkin iaf. Kommer inte i håg serie nummer på 5103:an men blå display hade den iaf. Som sagt du får testa och avgöra själv Bengt. Det man kan tänka på om man köper en 5103:a är att det kan vara svårt att få tag i reservdelar om någonting skulle gå sönder.
5103:an är stor och klumpig, låter mycket från den inbyggda fläkten och har lika sega mjuka knappar som fjärrisen. Bortsett från ljudet en smärre katastrof. Jag valde Kairn, den har lika "roligt" ljud men inte lika sofistikerat - men resten (utseende/handhavande/etc) är bara såååå mycket bättre.

/ B
Körde oftast bara 2 kanal och då hördes inte fläkten alls..dock är knapparna på fronten oftast mkt dåliga och fjärren 5101 inte så kul häller i handhavande och funktion. Dock rejält tung och tyskt ingenjörsmässig på något vis. http://www.canuckaudiomart.com/view_ima ... id=1376968
Nyare varianter känns billiga i jämförelsen, vilket de ju även är också. Har för mig att 5101an kostade kring 3 000 kr.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bengt wrote:
Åsikterna om vad som är "bättre" går alltid isär.
Det skulle vara kul att ta hem en 5103:a, Kairn, Majik kontroll, m.m. och testa mot Kikkin2.2. Handhavandet när det gäller Kikkin är helt fenomenalt! Den är enkel och svarar mycket bra på min lilla fjärr. Jag gillar verkligen lysdioden som visar volymen, den ser man på bra avstånd. En vit kikkin är dessutom snygg (finns tydligen bara en).

Bill50x: ska vi prata utseende råder det inga som helst tvivel i min värld, där är Kairn snyggast så klart. Helst skulle jag ha en Akurate kontroll så att jag kunde gömma undan även försteget. Slutsteg och ds är redan undangömda och väl skyddade från flygande leksaker och klåfingrar. Försteget kan bara gömmas om jag kan styra volymen i kinsky.

Så hur står sig egentligen Majik kontroll mot kikkin, eller mot 5103?

Om det finns någon i Luleå som är sugen på att släpa med sig ett försteg och testa i mitt system är det bara att kasta iväg ett pm.
Jag bytte från Kairn till Kikkin och redan version 1.0 av Kikkin upplevde jag som löjligt mycket bättre än Kairn. En helt annan nivå i alla avseenden (jag minns fortfarande kvällen när jag kopplade in Kikkin ffg --> såväl jag som hustrun dansade runt i flera timmar till musiken och var båda helt förbluffade av hur mycket bättre det var). Jag konstaterar också att jag upplever nuvarande version av Kikkin (2.2) som en väsentlig förbättring jämfört med version 1.0.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 14, 2012 16:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Sen Kairn är typ som en Kollektor II skulle jag säja, Kairn ev liiite bättre, vissa påstår motsattsen. 5103an är solklart bättre men var också våldsamt mycket dyrare i nypris.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Fri Jun 15, 2012 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Kikkin har jag aldrig hört. Däremot Kolektor II,Wakonda,Kairn,5103,Exotik,Majik,Akurate,Klimaxkontrol,med dynamik,utan dynamik,med dualmono uppgraderingen,LK1,LK1/dirak samt,kan dennha hetat Kinos?

För ett par månder sedan satt vi hos Nicke och hade trevligt knytkalas,alla medverkande hade något med linnloggan i nosen med sig,mina klimaxfilter till Keltik,Pekkas klimaxfilter,tunebox,monofilter,klimax kontrol dualmono,samt föregångaren,minns faktiskt inte om jag hade petat i dynamik nätdelen ännu vid detta tillfälle men förmodligen. Vi körde på KK/O först,bättre än man kunnat förvänta sig. Bytet till KK/1 var inte bara hörbart utan kusligt stort. Den tidigare audioboarden kändes nästan trasig i jämförelse,gammalt klimaxsound typ,fortfarande det näst bästa linnförsteg jag hört men-ja tyvärr,det är en sjuk skillnad..

När vi ändå var i farten så var det lika att damma Niklas egen Wakonda,den är av sista modellen och med slimline nätdel,vi trodde nog alla att det skulle falla ihop totalt men det som hände var snarare som att,hur ska jag förklara:tänk er att ni går på Bio och de kör reklamen i början,ni vet hur bilden ändras när rullen börjar.. Det var precis tvärtom med Wakondan,upplevelsen smalnade av men det som i varje fall jag har fokus på i musiken överlevde förvånansvärt bra! Sedan kördes gamla kontrolen igen och slutligen dualmono. Samma känsla igen..

Helgen därpå jämförde vi Wakondan mot en Kolektor II och en Kairn med briliant,på RIAA var det solklar seger för Kairn. På övriga ingångar var Wakondan åtminstone lika bra och jag säger snudd på bättre,värt nämna att källan var en Genki.

En nyare AK lurar jag på är inte mycket sämre än gamla KK,mer drag i Akuraten mer magi i KK men inte nödvändigtvis bättre på allt. 5103,Exotik drar lite åt samma håll,de är definitivt prisvärda begagnade. 5103 faller bort på ålderskrämpor och allmänt rackel men ett sent friskt exemplar är nog bland det prisvärdaste du kan köpa. Blev det här begripligt?
KK/1
KK/D
AK eller KK/0 utan dynamik=smaksak
Kisto
(majik har jag ingen aning om bara hört DSi)
5103
Kairn
Wakonda slimline
kolektor II

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Jun 15, 2012 09:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
haraldur wrote:
KK/1
KK/D
AK eller KK/0 utan dynamik=smaksak
Kisto
(majik har jag ingen aning om bara hört DSi)
5103
Kairn
Wakonda slimline
kolektor II
Håller med dig i stort, skulle dock placera Kinos innan Kisto, och exotik samt gamla AK efter denna. Wakonda är den ända jag inte hört då de aldrig varit aktuell för mig men jag mins att den blev uppgraderad just innan dödsstöten så att den lät rätt bra, detta berodde på att kolektorn kom vilken lät väldigt nära i prestanda men kostade knappt hälften. Dock finns ju osäkerhet kring de äldre varianterna då Linn gjorde löpande uppgraderingar under hela deras livstid. Fanns inte "gamla" Ak i två varianter? en som i princip bytte namn med exotik och en uppgraderad som lär lite bättre? var ju väldigt förvirrat ett tag där kring Linns försteg. Har själv haft Kolektor 1--->sen 5103 --->Kinos---->KKII och det har alla varit mkt stora uppgraderingar, Kanske den mellan kinos och KKII som jag upplevt som minst faktiskt...


så:

KK/1
KK/D
NYA AK eller KK/0 utan dynamik=smaksak
Kisto
Kinos
AK
Exotik eller Majik ?
5103
Sen Kairn
Wakonda slimline
Kolektor II eller tidigare Kairn ?
Wakonda
Kolektor I
LK1

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Jun 16, 2012 05:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
siffernisse wrote:
haraldur wrote:
KK/1
KK/D
AK eller KK/0 utan dynamik=smaksak
Kisto
(majik har jag ingen aning om bara hört DSi)
5103
Kairn
Wakonda slimline
kolektor II
Håller med dig i stort, skulle dock placera Kinos innan Kisto, och exotik samt gamla AK efter denna. Wakonda är den ända jag inte hört då de aldrig varit aktuell för mig men jag mins att den blev uppgraderad just innan dödsstöten så att den lät rätt bra, detta berodde på att kolektorn kom vilken lät väldigt nära i prestanda men kostade knappt hälften. Dock finns ju osäkerhet kring de äldre varianterna då Linn gjorde löpande uppgraderingar under hela deras livstid. Fanns inte "gamla" Ak i två varianter? en som i princip bytte namn med exotik och en uppgraderad som lär lite bättre? var ju väldigt förvirrat ett tag där kring Linns försteg. Har själv haft Kolektor 1--->sen 5103 --->Kinos---->KKII och det har alla varit mkt stora uppgraderingar, Kanske den mellan kinos och KKII som jag upplevt som minst faktiskt...


så:

KK/1
KK/D
NYA AK eller KK/0 utan dynamik=smaksak
Kisto
Kinos
AK
Exotik eller Majik ?
5103
Sen Kairn
Wakonda slimline
Kolektor II eller tidigare Kairn ?
Wakonda
Kolektor I
LK1
Tack för responsen!

Du, siffernisse, sätter Majik före Exotic (men med frågetecken?). Jag har fått till mig att Exotic ligger närmare AK än Majik. Detta öppnar för fler möjligheter. Rent budgetmässigt handlar det i dagsläget om 5103,majik kontroll & Kairn (eller de andra under på listan).

På sikt kommer man väl ändå att sitta med KK hur som helst och jag sitter då definitivt inte i sjön med Kikkin, så man skulle kunna vänta.

Min anläggning spelar helt fantastiskt idag och har aldrig varit så bra som nu. ADS/D-C6100 aktiv-M109 är inte i närheten av det jag har nu. Det var inte alls lika kul, men å andra sidan är inte digitala volymkontrollen i ADS inte någon höjdare. Jag testade att köra med Majik kontroll i det systemet, och även om det blev flera resor bättre (lugnare, mer harmoniskt och lättare att höra musiken) så är det bara så mycket bättre nu. Nu har jag kommit till den punkt att jag lyssnar på mycket musik och det finns inget som stör. Det är roligt att börja hitta rätt. Och dyrt.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sat Jun 16, 2012 14:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Exotic finns ju med och utan DA och med och utan Dynamik också om jag inte har helt fel. Exotic utan dynamik är förmodligen sämre än Majik med D, osv.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited