selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1018 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 12, 2010 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Men detta element har implementerats helt olika i de olika högtalarna. Och det är helt avgörande för ljudkvaliteten.

I piP: s implementering används det en 2,2 uf konding, polyester, i serie med diskanten. Den delas alltså väldigt högt i frekvens. Internkablaget är entrådigt, lött direkt på terminalerna. I Boston A-40 användes det en bipolär elektrolyt på 3,3 uf i serie. Mångtrådig kabel med kabelskor. Linn använde också i 5110 bipolära elektrolyter vilket låter sämre än polyester eller polypropar. Troligen endast en kostnadsfråga.
Det låter nästan som att du varit med vid utvecklingen, Rutger. Jag håller inte med dig om det generella fördömandet av elektrolyter, de kan i praktiken faktiskt fungera bättre än de "finare" sorterna. Som du själv säger så beror det på tillämpningen. Men satt det verkligen en elektrolyt i serie med diskanten i 5110? Det tvivlar jag starkt på.

Entrådigt kablage är inte något kvalitetsomdöme, snarare tvärt om.
Quote:
PiP låter i jämförelse med katan betydligt bättre än denna om man utvärderar hur lätt det är att följa med i musikens melodier. Trots en billigare diskant. Instrumenten låter mer välstämda och det är lättare att "följa med" i musiken.
Och det är mitt personliga intryck av ljudet.
Det låter onekligen spännande. Du tyckte även att de var överlägsna M109, eller hur? Nypriset är nästan samma, så det verkar vara en given kandidat att jämföra med.

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 20:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag håller med dig fullständigt i att elektrolyter ibland kan låta väldigt bra. Här tycker Linn och piP-konstruktören exakt likadant. Det är hela konstruktionen som är viktig, inte en enskild parameter. Därför sitter det elektrolyter i filtret ( även för diskanten) i tex. komponent 104.

Varför tror du att entrådig kabel är dålig ? Har du testat och provat olika typer?
Betänk att kretskortsbanorna i Linns förstärkare och alla andra för den delen, och även cd-spelarna, har per definition entrådiga ledarförbindelser i kretskortens banor. Ingen multitråd här inte. Och signalen går genom flertalet meter i både cd och förstärkare.

Du tror inte att Linn använder flertrådigt för att de är estetiskt bättre, och mycket mindre otympliga att använda som kabel bakom högtalaren till förstärkaren ? Har du frågat Ivor vad han tycker ?

Tvärtom tycker jag- väldigt mångtrådig kabel, typ Supras äldre kablar låter hörbart illa. Linn kom ju fram till att kardeler med 7-12 kardeler skulle vara en perfekt kompromiss, mellan välljud och böjlighet. Ivartfall är det vad jag fått lära. 8)

Det innebär inte att mångtrådigt skulle låta bättre. Banankontakter är ju tex. per definition enkardeliga ( en enda ledare ).

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 20:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
Boston har aldrig rekommenderats av T&T i a f, förmodligen p g a att det
var Hifi-klubben som sålde Boston i Sverige tidigare.

Royd har däremot sålts en del utav förr i tiden.

/M
Takt och Ton fanns ju inte ens på den tiden. Du är kanske för ung för att minnas detta. :wink:
Har för mig att tom. Göran Rudling ( förutom undertecknad mfl. ) var begeistrad i just Boston A-40 modellen, men de större boston-modellerna, ( med andra, mera påkostade diskanter bla.) lät mycket sämre av någon anledning. Vid jämförelse så var skillnaden stor. Linnhandlarna har aldrig tagit avstånd från högtalare som låter bra- trots att de sålts av andra, tex. hifiklubben. Förstärkaren Nad 3020 lät tex. erkänt bra, omän en aning rörigare än Proton 520 och framförallt Naim nait 1.

Snells originalkonstruktioner ( av Peter Snell) lät väldigt bra. De hade samma konstruktionskriterier som piP, i stort sett.

En annan högtalare som lät sanslöst bra ( åtminstone tyckte butiken Frumusica och troligen Highfidelity det ) var Kef C10, en sluten högtalare som inte kostade skjortan.
Heybrook HB-1 lät också helt OK.

Signalkällor som lät helt ok, var tex regas första cd-spelare. ( brödrosten ). Aura var en tjeckisk förstärkare som lät bra för priset. Rotel 810 var extremt prisvärd. Dyrare rotelförstärkare spelade melodierna klart sämre. Creeks äldre förstärkare lät väldigt bra. Osv, osv...

Last edited by Rutger on Mon Mar 15, 2010 19:21, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Takt och Ton fanns ju inte ens på den tiden.
T&T startades 1983, har funnits i nuvarande bolagsform sedan 1987. Du nämde Boston-högtalare som
"älskades av linnhandlare under slutet av 80-talet".
Rutger wrote:
Linnhandlarna har aldrig tagit avstånd från högtalare som låter bra- trots att de sålts av andra
Njae, t ex B&W-högtalare som vissa brittiska Linn-butiker säljer har aldrig stått högt i kurs här uppe hos
de nordligaste svenska Linn-butikerna, men anledningen tror jag är framförallt det som du nämner sist i
citatet ovan.

Fast det kan i o f s vara så att de brittiska butikerna säljer B&W fast de inte tycker att de är speciellt bra... :?:

/M

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det låter onekligen spännande. Du tyckte även att de var överlägsna M109, eller hur? Nypriset är nästan samma, så det verkar vara en given kandidat att jämföra med.
Jämförelsen kommer tyvärr att "halta" en del eftersom M109 behöver basstöd eftersom den (i passiv konfiguration) inte går lägre än 72Hz, medan piP (trots sin litenhet) är en fullrange med sina 34Hz som lägsta angivna frekvens. Och det är faktiskt lägre än vad som anges för Akurate 242. :)

piP kan också fås till halva priset av vad ett par M109or kostar. Förutsatt då naturligtvis att man sätter ihop den själv och (om man vill) målar/fanerar lådan.

/mvh

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Jag håller med dig fullständigt i att elektrolyter ibland kan låta väldigt bra.
Om de låter "väldigt bra" kan jag inte bedöma, endast att de ibland fungerar bättre än dyrare plastfilms-kondensatorer.

Det känns lite snurrigt när du i ena inlägget anklagar Linn för att köra med dåliga komponenter för att spara pengar, och i nästa tycker att de dåliga sorterna kan låta väldigt bra.

Det där med kablage blir för långt, jag orkar inte skriva ned vad jag har kommit fram till (en del) och vad jag fortfarande inte begriper (det mesta).

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Jämförelsen kommer tyvärr att "halta" en del eftersom M109 behöver basstöd eftersom den (i passiv konfiguration) inte går lägre än 72Hz, medan piP (trots sin litenhet) är en fullrange med sina 34Hz som lägsta angivna frekvens.
Inte alls. Om man använder Tune Method är det enkelt att avgöra vilken som är den bästa återgivaren. Om man sedan tycker att M109 har tillräckligt med bas eller inte, det är en annan fråga. Eller vilken som går att spela högst med.
Quote:
piP kan också fås till halva priset av vad ett par M109or kostar.
Vad piP kostar i reservdelar är väl ändå rätt ointressant för de flesta konsumenter. Självklart jämför man priset för två färdiga produkter.

Ni som tycker att piP är bättre än M109, kan ni berätta vilken källa, förstärkare och kablar ni använde vid jämförelsen?

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kom just hem efter en hemsk resa i snöstorm,som vanligt när jag ska på äventyr med andra ord..

Åkte iväg och solen sken mot den gnistrande snön,solbrillorna kom definitivt väl till pass,det var överenskommet att Kjelle,min langare vill säga,skulle ta med pi-P på flyget för vidare transport till Umeå. Emellertid så fick jag ett telefonsamtal från honom i går kväll där han erbjöd sig ta med högtalarna i bilen när han hade ett ärende i norrgående riktning längs E4 i fall jag hade möjlighet att passa honom ett visst klockslag under Lördagen. Sagt och gjort så gjorde jag och min lilla hund,den tibetanska spanieln Fridolf en liten utflykt bara vi två.
Jag skulle hålla utkik efter "osthyvlarna" vid vägkanten och där skulle det börja brännas. Då jag passerade Lövånger så fick jag en flashback,var det inte där som det tillverkades välljud en gång för länge sedan? Jag är nastan säker på att de tog fram och producerade en för slutstegskombo som var först i världen i sitt slag med microprocessorstyrd förförstärkare. Minns att jag läste en artikel från mitten av åttiotalet där rubriken löd: "succen som kom av sig" och "nyheten som kom bort" vilket jag om jag inte missminner mig helt syftade till att den släpptes mitt under semestertiden sommaren 1980 och drunknade i nyheter som att vankades skattesänkningar mm. Försteget kan ha hetat TA150 och testades i Hifi och musik samma år. Till och med Expressen skrev på löpsedlarna om denna fantastiska och revolutionerande och innovativa produkt. Tror det var samma Zilog Z80 CPU som i det mesta på den tiden,Linns LK1 har många liknande lösningar med denna vilka kan vara tillfälligheter men efter vad man läst om LP12 och Ariston så så verkar det inte helt omöjligt att man snott de ideerna också...

De gigantiska korslagda osthyvlarna tornade upp sig på höger sidan av E4án och jag svängde in på OK macken,överenskommelsen var att mellan 17:30 och 18:00 så skulle jag stå där. Spännande och lite speciellt,dels då det måste vara första gången Öhman skickar något över huvud taget till en "icke hjärntvättad" utan att först demonstrera och förklara sitt tänk men även rent av praktiska logistikskäl. Dels så var det lite spännande att se vem denne "Kjelle" kunde vara. Den mentala videon kan ju i bland spela oss människor ett spratt och jag hade av rösten att döma föreställt mig en person i fyrtioårsåldern,typisk handelsresande typ för Cloetta eller liknadne företag som åker runt och monterar störtexponering på rätta stället så ungarna fastnar för godiset på vägen ut ur butiker typ.

17:31 svängde det upp en väldigt proper droska av lite finare snitt och ut klev en välklädd herre någonstans i sextioårsåldern och presenterade sig som "budbäraren"
Det visade sig att han var reklamchef för Coop med hela riket som arbetsfält varför han minst en gång i veckan hade något ärende i huvudstaden och på dessa förunderliga vägar kommit i kontakt med INO AUDIO.

Han berättade att han både hört och ägt en hel del fin hifi men att efter han fått demonstrerat de större golvarna från INO så upplevdes allt annat som att få ett matjordslass över sig. Jag tackade för hans vänlighet att släpa med sig den stora kartongen på flyget samt erbjöd honom både ersättning för det exxtra handbagaget och en lyssning på lite skotskt välljud om och när han var i krokarna,han btackade sig båda mina erbjudande,dessutom log han lite snett åt det sistnämnda,Linn smäller inte högt i dessa kretsar,jag förstod att det inte kunde ha med prislappen att göra,hans bil var i prisklassen av mitt fritidshus..

Jag fick inte lov att ge honom annat än ett tack så mycket för hjälpen och vi vinkade av varandra. Så snart jag satt mig i bilen och rullade norut så började den förbannade snön att vräka ner ånyo. Resan hem var en skräckjupplevelse varvad med snörök,långtradare,idioter som ska köra om i snösträngen,mötande trafiksom inte bländar av så man kör i blindo nästkommande halvmilen i snömodden. Väl hemma oskadd så slocknade jag omgående på soffan helt utmattad.

När resten av familjen gick att sova så vaknade jag av att det blev tyst i huset och tog fram lattjolajbanlådan som FD Akustikforskaren Ingenjör Ingvar Öhman hade plockat ihop till mig,dags att undersöka dess innehåll. Till att börja med så är det helt ofattbart hur det kan låta så bra om de här högtalarna,först så trodde jag att han glömt att skicka med diskanterna då jag inte hittade dem. Det var inte särskilt konstigt då de var det mest fjuttiga jag sett. En SPKR 015/3 från Linn väger lika mycket som hela baselementet från INO pi-P och diskanten ser ut som ett skämt och väger 54 gram! Baselementen var enastående lika de som Luleåborna hade byggt sina billiga och ack så välljudande DIY högtalare av fast här med större konarea. Den liknat ironiskt nog Kabers ersättningselement från Peerless. Kan inte tänka mig att delarna i kartongen kostar många spänn. Klart man betalar för "knowhowet" tänkte jag för mig själv. Det är hög klass på bitarna rakt igenom men som sagt så tror jag det är arbetstimmarna bakom konstruerandet som gett utdelningen framför allt till välljudet. Lådan är tillverkad i MDF och är väldigt rejält och omsorgsfullt snickrad,dock inte särskilt tjockt gods,skivan man använt kan vara runt 15 mm, utom i frontbaffeln där man använt tjockare MDF board på kanske 18mm. Lådan är internstagad med en extra mellanvägg vilken är hålad. Frontbaffeln är avfasad 45 grader,något som jag förstått är en viktig detalj i konstruktionen.

Nästa på tur är nu att besöka en välsorterad butik som har många fanersorter att välja på alternativt Micke på Pitekök & sprutmåleri för en schysst lackering av lådorna. Här kanske ni kan komma med förslag på vad som är snyggast? Mina snyggaste högtalare är faktiskt Kelidhsen som jag köpte av Lippoman,det är valnötsfanerade och ruggigt snygga. Svart ask är ju också väldigt klassisk högtalarafaner men kanske lite vanligt. De får abslout inte se ut som nya Linnhögtalare för då blir jag illamående av att se på dem. Så vad finns det då kvar? Ek? Päron? Rosewood,Lönn?

Jag läste någonstans att Takt & Ton sålde ut kvarvarande Katan för 7995:- Det är klart att jämför man detta "plockepinn" med den färdiga produkten till reapriset eller ett par begagnade som jag antar man köper för 4000:- i dag så känns det ju mer "högtalare för pengarna" över Katan. Nu har jag kvar att fanera,sätta ihop filter montera elementen och terminaler,inköp av faner ej att förglömma. Lek med tanken att det stannar på 6000:- Hade jag lagt på två lakan hade jag fått en färdigbyggd burk med garanti och kunnat välja av de färger som fanns i lager.

Omvänt så besitter piP högre begagnatvärde än nya på grund av knepigheten i att få handla av honom,en annan detalj kan vara känslan i att sätta ihop något själv,okej det är ett halvfabrikat men det blir ändå lite mer charmigt på något vis. Min alldeles egna personliga piP typ..

Det här har för mig väckt lika många frågor som det har väckt ideer,dels så har man börjat våga tänka mer själv och kommit till insikt med att det nog inte riktigt är som på nittiotalet längre, samt att den enorma källa av information som internet och alla dess forum besitter gör att det inte längre är omöjligt att få något att låta bra som man plockat ihop själv genom samlad kunskap och erfarenhet. De har kört ett stort gruppköp på ett Vifaelement nu på grannforumet som slutade på löjliga 150 spänn per element med frakt. Det spelar hur vackert som helst i en enliterslåda,finns en myriad med användnigsområden,ångarar att jag inte hann med där,jag skulle lätt kunna hitta flertalet användningsområden till det.

Minns när Peter på Takt & Ton talade om för min svåger att han minsann aldrig hade hört en hemmabyggd högtalare som lät annat än skokartong och att det var i det närmaste omöjligt att bygga något som lät bra. Det höll man med om på nittiotalets mitt,kom så väl i håg polarna som höll på med billjud,de pröjsade en femhundrig till en klurig kille med "datorvana" för att han la in elemntens värde i ett program i 486án och efter en bra stund så spottade den ur sig sitt standardsvar på i 99fall av hundra en låda på meallan 44-50liters volym till till tolvtummarna med ett avloppsrör med en längd av en decimeter...

I dag när man kan köpa testmickar och programvara för under tusenlappen och det lätt blir en forumhobby att selektera ut bästa pang/peng elementen och bygga balla projekt,gärna med hjälp av CAD och tillsammans beräkna och lyssna sig fram till ett så bra filter som bara går så tror jag inte hans påstående håller längre....

Dock så är det bara att erkänna:
Inget är som färdigbyggt!

Ska bli spännade att limma faner,updatering följer!

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 03:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Kan inte tänka mig att delarna i kartongen kostar många spänn. Klart man betalar för "knowhowet" tänkte jag för mig själv. Det är hög klass på bitarna rakt igenom men som sagt så tror jag det är arbetstimmarna bakom konstruerandet som gett utdelningen framför allt till välljudet.
Det är nog inte något unikt för Pip:arna. Elementen i Linns dyrare burkar brukar inte kosta speciellt
mycket i förhållande till den färdiga produkten.

Det som däremot förvånar mig är att lådan är färdigsnickrad för det priset, inte illa. Högtalarlådor i
allmänhet brukar som reservdel kosta omkring 40% av högtalarens nypris.

/M

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Nästa på tur är nu att besöka en välsorterad butik som har många fanersorter att välja på alternativt Micke på Pitekök & sprutmåleri för en schysst lackering av lådorna. Här kanske ni kan komma med förslag på vad som är snyggast?
Klart du ska lacka dem, mycket snyggare (det finns en anledning till att Linn tar 30 000 extra för svart pianolack)! Dessutom blir det väl enklare att få till snyggt?

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 12:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Haraldur, kul läsning. Vore roligt om du också kunde lägga in lite bilder under ditt bygge till färdiga högtalare. Det kanske kan inspirera oss andra också att prova på andra märken och varför inte ett par piP. De är ju fantastiskt prisvärda om de presterar bättre än M109 som exempel. Dessutom med mer bas.

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
haraldur wrote:
Här kanske ni kan komma med förslag på vad som är snyggast?
Klart du ska lacka dem, mycket snyggare (det finns en anledning till att Linn tar 30 000 extra för svart pianolack)! Dessutom blir det väl enklare att få till snyggt?
Håller med. Lacka dem. Lacka i precis vilken färg du vill så länge det blir i hög glans som pianolack.
Roger wrote:
Haraldur, kul läsning.
Håller med dig också. ;-)
Roger wrote:
Vore roligt om du också kunde lägga in lite bilder under ditt bygge till färdiga högtalare.
Det är ett krav.
Roger wrote:
De är ju fantastiskt prisvärda om de presterar bättre än M109 som exempel.
Jag har kanske läst den här tråden för sporadiskt och osammanhängande att jag missat något. Det skulle för egen del vara kul att någon gång få provlyssna ett par men jag tror att man lätt kan bli besviken om ens förväntansnivån är att piP ska vara bättre än Majik 109.

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
torig wrote:
Vad piP kostar i reservdelar är väl ändå rätt ointressant för de flesta konsumenter. Självklart jämför man priset för två färdiga produkter.

Ni som tycker att piP är bättre än M109, kan ni berätta vilken källa, förstärkare och kablar ni använde vid jämförelsen?
Du verkar lite småsur Fredrik. Man kan nästan tro att detta trevliga forum är Faktiskt.se. Det är inte "reservdelar" det handlar om, utan en komplett monteringssats (precis det som Haraldur köpt), där man för halva priset får en komplett högtalare (exkl ytskikt).

Jag har inte jämfört M109 med piP (det var "någon annan" här på forumet som skrev detta). Dock har jag lyssnat några gånger på M140, Akurate 242 och även till Klimax 350A. Så jag vet hur Linns högtalare "låter" nuförtiden (mycket bra!).

Hemma har jag Linns för närvarande bästa elektronik, LP12 (dock inte den senaste konfigurationen), CD12, silverkablage och även dina nätkablar till ett par av apparaterna :wink: Jag har haft Linn-utrustning (både passivt och aktivt) sedan 1987.

Till högtalarna (pi60s) fick jag dock för mig att använda tillverkarens rekommenderade kablar (EEK :lol: ). Jag är nöjd med det jag hör 8)

/mvh

Glömde nämna att i min andra anläggning (där piP finns) har jag en LP12, men i övrigt ingen Linn-elektronik. Båda Ino-högtalarna har, tycker jag, rätt snarlik karaktär

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Lejonklou wrote:
torig wrote:

Du verkar lite småsur Fredrik. Man kan nästan tro att detta trevliga forum är Faktiskt.se. Det är inte "reservdelar" det handlar om, utan en komplett monteringssats (precis det som Haraldur köpt), där man för halva priset får en komplett högtalare (exkl ytskikt).

Jag har inte jämfört M109 med piP (det var "någon annan" här på forumet som skrev detta). Dock har jag lyssnat några gånger på M140, Akurate 242 och även till Klimax 350A. Så jag vet hur Linns högtalare "låter" nuförtiden (mycket bra!).

Hemma har jag Linns för närvarande bästa elektronik, LP12 (dock inte den senaste konfigurationen), CD12, silverkablage och även dina nätkablar till ett par av apparaterna :wink: Jag har haft Linn-utrustning (både passivt och aktivt) sedan 1987.

Till högtalarna (pi60s) fick jag dock för mig att använda tillverkarens rekommenderade kablar (EEK :lol: ). Jag är nöjd med det jag hör 8)

/mvh

Glömde nämna att i min andra anläggning (där piP finns) har jag en LP12, men i övrigt ingen Linn-elektronik. Båda Ino-högtalarna har, tycker jag, rätt snarlik karaktär
Håller faktisk med om att jämförelsen haltar lite, en färdig prudukt är en färdig produkt en i byggsats gör att många tvekar och givetvis kommer även priset att gå upp för att få en färdig produkt, så ska man jämföra PiP så är det ju färdigbyggda som gäller om man ska göra en prisjämförelse

Sen är det en utmärkt idé att ge kunden alternativet att bygga själv, vilket då också iofs inte ger någon kvalietetskontroll om det är rätt gjort

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 19:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En av de troliga anledningarna till att piP låter bra är enligt uppgift att alla element och filterkomponenter är matchade, uppmätta till en väldigt låg tolerans. De är också direktlödda överallt- utan kretskort som försämrar ljudet. Lödning istället för kabelskor vid element-terminalerna och den bakre terminalen gör att det låter "tajtare". Det är mycket lätt att höra den skillnaden.
Lödning låter bättre.

Peter Snell gjorde likadant på 80-talet med sina högtalare. Sedan är det säkerligen så att det färdiga resultatet kan variera en del beroende på hur noggrann i hopmonteringen av högtalaren man är. Är man inte lödkunnig så kanske man bör leja bort det jobbet. Är jag inte felunderrättad så är alltså filtret i piP hardwired, dvs helt utan kretskort där alla komponenterna är lödda i direktkontakt med varandra. Och lådan måste ju vara absolut tät överallt. En otät låda spelar musiken klart sämre. Detta med tätheten är ett självklart kriterium i Linns alla högtalare.
Direktlödda kablar till elementen har linn haft i över 20 år ( undantaget komponent 104, där det används kabelskor ).
Och de har varit rätt ensamma om detta.

Den extremt tajta elektriska förbindelsen mellan förstärkare och högtalareelementen genom direktlödning är troligen anledningen till att piP spelar med en god "samtidighet" i ljudet. Men jag kan ha delvis fel i detta. Det finns troligen andra anledningar också som gör att det är lätt att följa med i musiken. Jag är ivartfall helt säker på att direktlödningen i linns högtalare gör skillnad- till det bättre jämfört med många andra högtalare.

En helt ofanerad låda i obehandlad MDF är inte helt tät. Luft kan tryckas genom träporerna i lådan. Därför bör den målas eller faneras.
Alt. målas på insidan.

Linns högtalare Nexus lät tex bättre med dubbelfanerad låda, än enkelfanerad. Den extra faneringen på insidan av lådan gjorde den tätare- och styvare samt resonansfattigare. Nexus högtalaren kunde köpas i båda alternativen.
Den dubbelfanerade lät en aning bättre.
Ku-stone panelen som limmades exakt bakom baselementet, på den bakre väggen på insidan av högtalaren gjorde att stående vågen mellan frontbaffel och bakvägg bröts upp- och det lät en aning bättre.

I piP är bakväggen och baffeln istället olika tjocka.16 mm till baffeln och endast 12 mm till övriga lådväggar. Resonansfrekvenserna sker därför vid olika frekvenser i baffeln och bakväggen, som dessutom är stagad. Ett mycket tjockt skumdämpningsmaterial i piP tar bort alla stående vågor inuti högtalaren, om man får tro på konstruktören. I piP används enligt uppgift inte akustik q-ull, som i linns högtalare.
Pip-lådan är lätt och styv- för att flytta upp lådresonanserna ovanför basområdet, där skummaterialet istället tar hand om resten av vibrationerna internt i lådan.

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1018 Next

All times are UTC+02:00