Kom just hem efter en hemsk resa i snöstorm,som vanligt när jag ska på äventyr med andra ord..
Åkte iväg och solen sken mot den gnistrande snön,solbrillorna kom definitivt väl till pass,det var överenskommet att Kjelle,min langare vill säga,skulle ta med pi-P på flyget för vidare transport till Umeå. Emellertid så fick jag ett telefonsamtal från honom i går kväll där han erbjöd sig ta med högtalarna i bilen när han hade ett ärende i norrgående riktning längs E4 i fall jag hade möjlighet att passa honom ett visst klockslag under Lördagen. Sagt och gjort så gjorde jag och min lilla hund,den tibetanska spanieln Fridolf en liten utflykt bara vi två.
Jag skulle hålla utkik efter "osthyvlarna" vid vägkanten och där skulle det börja brännas. Då jag passerade Lövånger så fick jag en flashback,var det inte där som det tillverkades välljud en gång för länge sedan? Jag är nastan säker på att de tog fram och producerade en för slutstegskombo som var först i världen i sitt slag med microprocessorstyrd förförstärkare. Minns att jag läste en artikel från mitten av åttiotalet där rubriken löd: "succen som kom av sig" och "nyheten som kom bort" vilket jag om jag inte missminner mig helt syftade till att den släpptes mitt under semestertiden sommaren 1980 och drunknade i nyheter som att vankades skattesänkningar mm. Försteget kan ha hetat TA150 och testades i Hifi och musik samma år. Till och med Expressen skrev på löpsedlarna om denna fantastiska och revolutionerande och innovativa produkt. Tror det var samma Zilog Z80 CPU som i det mesta på den tiden,Linns LK1 har många liknande lösningar med denna vilka kan vara tillfälligheter men efter vad man läst om LP12 och Ariston så så verkar det inte helt omöjligt att man snott de ideerna också...
De gigantiska korslagda osthyvlarna tornade upp sig på höger sidan av E4án och jag svängde in på OK macken,överenskommelsen var att mellan 17:30 och 18:00 så skulle jag stå där. Spännande och lite speciellt,dels då det måste vara första gången Öhman skickar något över huvud taget till en "icke hjärntvättad" utan att först demonstrera och förklara sitt tänk men även rent av praktiska logistikskäl. Dels så var det lite spännande att se vem denne "Kjelle" kunde vara. Den mentala videon kan ju i bland spela oss människor ett spratt och jag hade av rösten att döma föreställt mig en person i fyrtioårsåldern,typisk handelsresande typ för Cloetta eller liknadne företag som åker runt och monterar störtexponering på rätta stället så ungarna fastnar för godiset på vägen ut ur butiker typ.
17:31 svängde det upp en väldigt proper droska av lite finare snitt och ut klev en välklädd herre någonstans i sextioårsåldern och presenterade sig som "budbäraren"
Det visade sig att han var reklamchef för Coop med hela riket som arbetsfält varför han minst en gång i veckan hade något ärende i huvudstaden och på dessa förunderliga vägar kommit i kontakt med INO AUDIO.
Han berättade att han både hört och ägt en hel del fin hifi men att efter han fått demonstrerat de större golvarna från INO så upplevdes allt annat som att få ett matjordslass över sig. Jag tackade för hans vänlighet att släpa med sig den stora kartongen på flyget samt erbjöd honom både ersättning för det exxtra handbagaget och en lyssning på lite skotskt välljud om och när han var i krokarna,han btackade sig båda mina erbjudande,dessutom log han lite snett åt det sistnämnda,Linn smäller inte högt i dessa kretsar,jag förstod att det inte kunde ha med prislappen att göra,hans bil var i prisklassen av mitt fritidshus..
Jag fick inte lov att ge honom annat än ett tack så mycket för hjälpen och vi vinkade av varandra. Så snart jag satt mig i bilen och rullade norut så började den förbannade snön att vräka ner ånyo. Resan hem var en skräckjupplevelse varvad med snörök,långtradare,idioter som ska köra om i snösträngen,mötande trafiksom inte bländar av så man kör i blindo nästkommande halvmilen i snömodden. Väl hemma oskadd så slocknade jag omgående på soffan helt utmattad.
När resten av familjen gick att sova så vaknade jag av att det blev tyst i huset och tog fram lattjolajbanlådan som FD Akustikforskaren Ingenjör Ingvar Öhman hade plockat ihop till mig,dags att undersöka dess innehåll. Till att börja med så är det helt ofattbart hur det kan låta så bra om de här högtalarna,först så trodde jag att han glömt att skicka med diskanterna då jag inte hittade dem. Det var inte särskilt konstigt då de var det mest fjuttiga jag sett. En SPKR 015/3 från Linn väger lika mycket som hela baselementet från INO pi-P och diskanten ser ut som ett skämt och väger 54 gram! Baselementen var enastående lika de som Luleåborna hade byggt sina billiga och ack så välljudande DIY högtalare av fast här med större konarea. Den liknat ironiskt nog Kabers ersättningselement från Peerless. Kan inte tänka mig att delarna i kartongen kostar många spänn. Klart man betalar för "knowhowet" tänkte jag för mig själv. Det är hög klass på bitarna rakt igenom men som sagt så tror jag det är arbetstimmarna bakom konstruerandet som gett utdelningen framför allt till välljudet. Lådan är tillverkad i MDF och är väldigt rejält och omsorgsfullt snickrad,dock inte särskilt tjockt gods,skivan man använt kan vara runt 15 mm, utom i frontbaffeln där man använt tjockare MDF board på kanske 18mm. Lådan är internstagad med en extra mellanvägg vilken är hålad. Frontbaffeln är avfasad 45 grader,något som jag förstått är en viktig detalj i konstruktionen.
Nästa på tur är nu att besöka en välsorterad butik som har många fanersorter att välja på alternativt Micke på Pitekök & sprutmåleri för en schysst lackering av lådorna. Här kanske ni kan komma med förslag på vad som är snyggast? Mina snyggaste högtalare är faktiskt Kelidhsen som jag köpte av Lippoman,det är valnötsfanerade och ruggigt snygga. Svart ask är ju också väldigt klassisk högtalarafaner men kanske lite vanligt. De får abslout inte se ut som nya Linnhögtalare för då blir jag illamående av att se på dem. Så vad finns det då kvar? Ek? Päron? Rosewood,Lönn?
Jag läste någonstans att Takt & Ton sålde ut kvarvarande Katan för 7995:- Det är klart att jämför man detta "plockepinn" med den färdiga produkten till reapriset eller ett par begagnade som jag antar man köper för 4000:- i dag så känns det ju mer "högtalare för pengarna" över Katan. Nu har jag kvar att fanera,sätta ihop filter montera elementen och terminaler,inköp av faner ej att förglömma. Lek med tanken att det stannar på 6000:- Hade jag lagt på två lakan hade jag fått en färdigbyggd burk med garanti och kunnat välja av de färger som fanns i lager.
Omvänt så besitter piP högre begagnatvärde än nya på grund av knepigheten i att få handla av honom,en annan detalj kan vara känslan i att sätta ihop något själv,okej det är ett halvfabrikat men det blir ändå lite mer charmigt på något vis. Min alldeles egna personliga piP typ..
Det här har för mig väckt lika många frågor som det har väckt ideer,dels så har man börjat våga tänka mer själv och kommit till insikt med att det nog inte riktigt är som på nittiotalet längre, samt att den enorma källa av information som internet och alla dess forum besitter gör att det inte längre är omöjligt att få något att låta bra som man plockat ihop själv genom samlad kunskap och erfarenhet. De har kört ett stort gruppköp på ett Vifaelement nu på grannforumet som slutade på löjliga 150 spänn per element med frakt. Det spelar hur vackert som helst i en enliterslåda,finns en myriad med användnigsområden,ångarar att jag inte hann med där,jag skulle lätt kunna hitta flertalet användningsområden till det.
Minns när Peter på Takt & Ton talade om för min svåger att han minsann aldrig hade hört en hemmabyggd högtalare som lät annat än skokartong och att det var i det närmaste omöjligt att bygga något som lät bra. Det höll man med om på nittiotalets mitt,kom så väl i håg polarna som höll på med billjud,de pröjsade en femhundrig till en klurig kille med "datorvana" för att han la in elemntens värde i ett program i 486án och efter en bra stund så spottade den ur sig sitt standardsvar på i 99fall av hundra en låda på meallan 44-50liters volym till till tolvtummarna med ett avloppsrör med en längd av en decimeter...
I dag när man kan köpa testmickar och programvara för under tusenlappen och det lätt blir en forumhobby att selektera ut bästa pang/peng elementen och bygga balla projekt,gärna med hjälp av CAD och tillsammans beräkna och lyssna sig fram till ett så bra filter som bara går så tror jag inte hans påstående håller längre....
Dock så är det bara att erkänna:
Inget är som färdigbyggt!
Ska bli spännade att limma faner,updatering följer!
_________________ Tung Old School Linnist
|