jajo wrote:
Det bästa allroundobjektivet som finns är 18-200. Finns från Sigma och Tamron. Man får självklart offra kvalitet men flexibiliteten blir total. Jag köpte Nikons 18-200 med VR förra veckan och det är otroligt bra. Vidvinkel, makro och tele i samma objektiv. Tamrons och Sigmas alternativ är sannolikt sämre men kanske tillräckligt bra.
/ Jacob
Svarar på en gammal post här, jag är i köpartagen på typ en D50 eller K100 och vill nog ha ett allround-objektiv snarare än fler än ett. Är ingen riktig fotonörd än men har irriterats över brister hos kompaktkameran min (som ändock är jäkligt bra för att vara en sådan, Ixus 400) tillräckligt många gånger för att motivera att köpa en kamera som både är bättre på göra sitt jobb men som även ger mig mer makt att hjälpa till när den inte gör det, så att säga
Just nu har Cyberphoto schysst paketpris på Nikons 18-135 med D50, så jag blir sugen på att göra slag i mina kamerafunderingar, men vet inte om just den gluggen är rätt för mig. Velar mellan
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 för 3kkr
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 för 4kkr
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 för 4.5kkr
Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 för 4kkr
Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G för nästan 7kkr
Nikons 18-200 står ut ur mängden i pris men jag är sååå lockad av VR. Dock baserat på bildkvaliteten jag ser på testbilder är den inte värd en spänn mer än konkurrenterna ovan.
Jag blir förvånad över att du säger "otroligt bra" faktiskt då jag tycker den verkar rätt medioker för pengarna (igen baserat på bilder, har ju inte hållt i den och kan inte värdera fokusering/kvalitetskänsla/ljudnivå etc - dessutom har jag inte systemkameravana än så det skulle jag säkert inte kunna göra även om jag klämde på den

), jag ser det lite som att den är värd max 4 och jag betalar 3,000:- för att få VR. Så du får jättegärna utveckla