Maffe wrote:
Foundation First wrote:
<snip>
Upplevelsen av detta system med den nu kända delen.....Lingo 1'an var som tidigare.
Driv,Attack,Energi,Dynamik,Timing.
<snip>
Här upplever jag att du beskriver "PRaT" och inte Linn´s Tunedem, kan det vara av den anledningen vi pratar förbivarandra på detta forumet i bland?
Dvs Naim´s PRaT approach vs Linn´s Tunedem approach?
Är det så skulle det klarna mycket för mig 
Det vi hört har väl inte klarnat för alla oss heller,det är det som är svårt att ta in.Vi försöker beskriva skillnaden i återgivning av det vi testat av Linns produkter.
Ingen av de medverkande hade ngn avvikande uppfattning oavsett vad vi kallar musikupplevelsen.
Kan nog säga så här,skulle vi alla träffas live tror jag ingen skulle ha en avvikande uppfattning,vi är ju alla fostrade under den sk "flat Earth" fanan.
Är själv för många,många år sen upplärd av Göran Rudling,Per Dahne,Kalle....dessa i första hand har varit mina mentorer....har även installerat Linnsystem på uppdrag av handlare.
Så mitt svar har du nog här och det som går att utläsa mellan raderna.
Som Roger skriver,och jag instämmer det är kul att spela skivspelare igen.Känner igen känslan vad LP12'an stod/står för.
Hela 80,90-talet och framåt,men någonstans tappades ngt bort......tydligen.Jag har alltid sagt att det nästan är/ska vara
ALKOHOLIST-varning på LP 12'an,man ska inte kunna låta bli att använda den.
MEN,har många bekanta där deras topp 12'or bara står,när dom får uppleva det vi hört nu vid 2 tillfällen med 14 dgr mellanrum så kan jag ta gift på att deras 12'or kommer börja snurra igen.
Men jag förstår dig och svårigheten att få det att "klarna",detta har funnits i mitt bakhuvud sedan första lyssningstillfället.
Bara att acceptera fakta,testa själv och göra det bästa av det,synd att Sverige är så avlångt.
I mitt del 2 som försvann beskrev jag lite mer,det kommer men måste få inspiration att skriva om det

.