selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
smirre67 wrote:
Känns skönt att inte LP12-orna behöver uppdateras med Katalyst, varit på loppis idag och inhandlat ett trettio tal nya "gamla" plattor så kvällen är räddad.
Har man en äldre Klimax DS så behöver den inte uppdateras med Katalyst, om man sitter nöjd. Liksom LP12 inte behöver uppgraderas till den bästa nivån (Klimax LP12). Valet är fritt...

/mvh
Ja, på något sätt så verkar många hamna i att de äldre grejerna plötsligt inte känns lika bra längre, bara för att det råkar komma ut nya, bättre apparater. Det är givetvis nonsens, dessutom är det ofta så att skillnaderna mellan olika varianter, som förefaller STORA då man jämför fram och tillbaka vid ett specifikt tillfälle, ofta inte är riktigt så fundamental då respektive apparat inte omedelbart ställs mot en annan, utan bara bedöms utifrån hur den presterar absolutmässigt.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
smirre67 wrote:
Känns skönt att inte LP12-orna behöver uppdateras med Katalyst, varit på loppis idag och inhandlat ett trettio tal nya "gamla" plattor så kvällen är räddad.
Jag väntar på Linns nya digitala RIAA som ska sitta inbyggd i LP12. Då får du dina böner hörda :mrgreen:
(obs allt ovan är spekulation, men det smartaste vore att digitalisera signalen så fort som möjligt. Troligen jobbar Linn redan på en dylik RIAA)


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
torig wrote:
smirre67 wrote:
Känns skönt att inte LP12-orna behöver uppdateras med Katalyst, varit på loppis idag och inhandlat ett trettio tal nya "gamla" plattor så kvällen är räddad.
Har man en äldre Klimax DS så behöver den inte uppdateras med Katalyst, om man sitter nöjd. Liksom LP12 inte behöver uppgraderas till den bästa nivån (Klimax LP12). Valet är fritt...

/mvh
Ja, på något sätt så verkar många hamna i att de äldre grejerna plötsligt inte känns lika bra längre, bara för att det råkar komma ut nya, bättre apparater. Det är givetvis nonsens, dessutom är det ofta så att skillnaderna mellan olika varianter, som förefaller STORA då man jämför fram och tillbaka vid ett specifikt tillfälle, ofta inte är riktigt så fundamental då respektive apparat inte omedelbart ställs mot en annan, utan bara bedöms utifrån hur den presterar absolutmässigt.
Man ska inte glömma bort de inbyggda drivkrafterna hos mänskligheten - att ständigt utvecklas, förbättra.
Det är en av de många egenskaperna som skiljer oss från djuren, och som visat sig väldigt framgångsrikt över årsmiljonerna.
Detta utnyttjar givetvis företag som säljer produkter till oss. De VILL få oss att tro att det nya är otroligt mycket bättre och det gamla skräp. (se på Linns hemsida där gamla KDS snackas ned)

PS
Nu är iof Katalyst rejält mycket bättre, men det tycker jag varje gång de förbättrat KDS.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Dom Klimaxprodukter där Lejonklou är konkurrent - Klimax Solo och Klimax Twin - har väl inte uppgraderats på ganska lång tid. Detta borde kanske Linn klandras för. Inte för att de förbättrar sina digitalspelare med täta intervall.
Det är inte helt enkelt att utveckla så pass bra produkter. Tog Linn flera år att få Dynamik tillräckligt bra för Klimax-slutstegen.
Och nu tror jag Linn prioriterar resurserna på att införa Exakt och Katalyst i fler produkter


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Jag förstår inte bitterheten och avundsjukan som många visar över att Linn fortlöpande förnyar och förbättrar sina produkter, samt erbjuder uppgraderingmöjligheter för befintliga kunder. När det gäller Klimaxprodukterna så är inte dessa för alla. Om man vill äga Klimaxprodukter, och hålla dessa uppgradera efter senaste specifikation ska man vara beredd att ha en stor hifibudget. Om man inte vill eller kan det så har man två bra alternativ att välja mellan - antingen köper man begagnade klimaxprodukter och får väldigt mycket valuta för pengarna. Eller så väljer man ett system med Akurate- eller Majikprodukter, och uppgraderar dessa snabbare efter nya produktsläpp.
Köper man begagnat borde man jubla nu då Renew KDS/2 (och KDSM/2) nu kommer ut. De har väldigt mycket prestanda för pengarna!
Dessa har även Exaktutgångar.
Å andra sidan kan de inte uppgraderas i framtiden, vilket Alu-KDS kan...


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 13:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
HCL wrote:
Ja, på något sätt så verkar många hamna i att de äldre grejerna plötsligt inte känns lika bra längre, bara för att det råkar komma ut nya, bättre apparater.
Det har du rätt i MEN dessvärre så blir även elektronik gammal.
Ibland undrar jag om det är en av skillnaderna man hör när man jämför.
Där har Naim den fördelen att de går att recappa hos tillverkaren eller andra service ställen.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Sun Nov 20, 2016 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
MNn wrote:
HCL wrote:
Ja, på något sätt så verkar många hamna i att de äldre grejerna plötsligt inte känns lika bra längre, bara för att det råkar komma ut nya, bättre apparater.
Det har du rätt i MEN dessvärre så blir även elektronik gammal.
Ibland undrar jag om det är en av skillnaderna man hör när man jämför.
Där har Naim den fördelen att de går att recappa hos tillverkaren eller andra service ställen.
Ja, riktigt gammalt tröttnar en del f.f.a. utan regelbunden tillsyn. Det var inte riktigt det jag tänkte på dock, snarare förra årets toppmodeller.


Top
   
 Post subject: Re: Katalyst
PostPosted: Mon Dec 05, 2016 03:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
pekka71 wrote:
Grejen är ju den att vinyl från -60 -70 tals vinyl är oftast den bästa rent musikaliskt, ny vinyl är ofta söndermastrad

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
He he . Fick tag i Björn Skifs 1 a solo platta, (70 tal) naturligtvis på vinyl..... låter fantastiskt bra....
Jämförde med ( nä nu vart det "somna musik" Jan Johansen , jazz) , en 90 tals platta jag köpte hos kronan snubben.......för övrigt hittade jag en 1a press med en artists 1a LP för 30 kr.

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited