Ny bebis hemma, dock icke stereorelaterad - efter hårt hårklyveri på RC Ljud&Bilds lyckade hemmabiomässa i helgen blev det alldeles FÖR uppenbart hur långt utvecklingen trots allt kommit på digitalprojektorsidan. Inte för att min gamla NEC VT45 är dålig, tvärtom. Även idag tycker jag att projektorer som populära AE500 inte dräper den på ett sånt sätt att något egentligt köpsug uppstår. Det gör dock DLP-projektorerna från 13,000:- och uppåt, med ordentlig övertydlighet dessutom. Dock så är dom allra billigaste i nämnda prissegment lite för lågupplösta (480P) och därmed gryniga, samt att CSP blir ett lite för ofta förekommande störmoment (4x spin, 6-seg). Kliver man upp bara lite grann hittar man pärlor som Sharp Z-201 för 22,000:- - 576P, 5x, 6-seg. Tillräcklig upplösning för att i mina ögon uppfattas som helt homogen, tillräckligt snabbt färghjul för att CSP för mig och tjejen bara skall dyka upp väldigt sällan och för att konturer skall hålla ihop bra, detaljrik, osv. Klart ha-begär. Dock omöjlig kastvinkel och throw ratio för normala rum och därmed ett omöjligt köp

. Benq 7800 däremot - nästan lika bra som Sharp 201 (hårklyverier), men gudomligt väl anpassad för normala rum med sin plus-offset och snäva kastvinkel (hamnar utom synhåll uppåt-bakåt).
Jag tänkte egentligen bara dra med tjejen för att visa vad det är jag svamlar om när jag funderar över mina långa önskelistor, men det slutade med att
hon tog initiativet och tyckte det var shoppingdags. Ibland är livet härligt och nu har vi
fruktansvärt bra bild hemma. Projektorn var väl det som laggade efter mest i systemet som helhet och därför var detta impulsköp helt i linje med svagaste-länken-logik och därför inte så dumt. Intalar jag mig iaf

.
Nu måste jag klura ut vad jag ska ha för passande duk bara (den förra är för liten numera - 7800'an pallar betydligt fetare tittvinkel). Oj vad marginal jag har för det i budgeten .. eller så inte

. Shoppa är
kul!

Passande att jag ligger några tiotal rullar efter i filmtittandet också - finns lite att välja bland i hyllan nu när suget kommer varje kväll.
Filmperiod coming up! (Svänger mellan musik och film lite grann, perioderna är ofta en månad eller så långa).