selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jun 25, 2016 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det har väl inte undgått någon att jag gillar den äldre skolan av Linn produkter, jag äger ju redan ett par st LK1 några 280 samt lite annat smått och gått

Jag har länge haft en Kairn med slimline av sent slag, denna har inte blivit mycket spelad på sen LK1 fick sig en recap den enda fördelen som den sena Kairn har haft mot min LK1/dirak har varit att den spelat renare men ack så tråkigt i jämförelse
Nu senast köptes en Kairn med trafo, denna var dock mera död än levande, antingen var kondningarna så dåliga att de inte gick att mäta eller så hade ESR upp emot 70 !

Så det blev en fullständig recap av kairn, där det byttes mot kondingar av rätt spec med ett ESR på i snitt 0.9 vilket då är 70 gånger bättre än de som satt där

efter att ha spelat några timmar på kairnen var det dags att slänga in LK1/dirak för att se om denna fortfarande var roligare än min gamla kairn med trafo

Kairn med trafo spelar renare än min LK1 inget konstigt med det, det är ju samma som tidigare med slimline, men nu spelar denna kairn med nästan samma drag som LK1 men med bättre flyt, LK1 är mera pang på dock blir den lite jobbigare i längden än kairn som aldrig tar sig vatten över huvudet som man ibland kan uppleva med LK1

Kairn med trafo vs slimline?

ja här är det knock out , den recapade kairnen är bättre på allt, slimline kairn känns livlös i jämförelse, beror detta då på att det är en nyare switchad nätdel? nja jag tror inte det utan det är nog helt enkelt en slut kairn med slimline, undra hur många som jämförst sin gamla grejer med nya Linn grejer och fått stora skillnader som till största del beror på att den äldre produkten redan har tappat låt säja 20 %

Nu hoppas jag på Haraldur har tid att recapa min Slimline Kairn med ca 80 kondingar :), hur som helst har han gjort ett strålande jobb med snart alla mina utdaterade Linn produkter och de spelar fantastiskt

Man undrar hur nyare produkter som begade solos/Twin/akurate serien mår efter ett par år, man blir fundersam hur mycket bättre en dynamik är jämfört med den tidigare nätdelen, klart det blir ett lyft om den gamla bara har kvar 60 %

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jul 02, 2016 18:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Intressant och helt logiskt för en Naim-ägare Pekka.
Jag har skickat samtliga Naim lådor på recap för att förvånas över den förbättring som blir trots att elektroniken inte har varit äldre än 8-10 år.
Nu ska det sägas att Naim grejerna alltid står påslagna.

Synd att Linn inte erbjuder recap på sina produkter på det sätt som Naim gör.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sat Jul 02, 2016 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
skulle vara intressant att veta hur Linn tänker när någon klimax kund efter 10 år hör ett liknade system och upplever det bättre, är det bara att köpa nya grejer då som räknas?

Man säljer svindyra grejer som blir sämre över tid, men ingen service utan bara att snöra i soptunnan och köpa nytt om man vill att ska lira på topp

Om Linn skulle ha lite kundvård skulle man kunna erbjuda nya kort till gamla kunder till en rimlig peng, men då får man inte sälja lika mycket nytt, däremot blir varumärket starkare

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2016 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
MNn wrote:
Nu ska det sägas att Naim grejerna alltid står påslagna.
Hmm, detta väcker ju funderingar på om man verkligen ska låta sina prylar stå påslagna jämt - i vart fall står mina grejer påslagna jämt (utom vid längre resor och liknande). Vad tror ni?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 04, 2016 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Grejerna låter bäst om de alltid är på, dock så gör ökad värme att grejerna slits

Naim anser väl att ett slutsteg håller spec ca 8-10 år och försteg upp till 12

Sen är det dags för service så att dåliga kondingar inte ska göra att annan elektronik tar skada

Ju sämre kondingar blir ju varmare går slutsteget/försteget

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited