selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 11:29 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Alla och envar får lyssna precis hur man vill, och ännu mer tycka om produkter efter eget tycker och smak. Dock är Selleri ett märkesnära forum knutet till Linn, och utgångspunkten för bedömningar och diskussioner här är Linns "Tune Dem"-metod.

http://www.linn.co.uk/tunedem


Top
   
PostPosted: Sat Apr 30, 2016 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
per wrote:
Alla och envar får lyssna precis hur man vill, och ännu mer tycka om produkter efter eget tycker och smak. Dock är Selleri ett märkesnära forum knutet till Linn, och utgångspunkten för bedömningar och diskussioner här är Linns "Tune Dem"-metod.

http://www.linn.co.uk/tunedem
Roligt att du länkar till Linns egen sida om tune dem. Eftersom jag upplever att en hel del av den aktuella diskussionen här på Selleri handlar om att vi inte tycker lika om vad som är bra eller inte, eller ens att Linn själva följer metodiken med sina nya produkter - speciellt med Exakt. Keith Robertson var tydlig med att det är tune dem som gäller när de utvecklar nytt, när han nyligen besökte Stockholm. Konstigt att vi inte entydigt håller med om förträffligheten hos deras nyutvecklade produkter då?

Själv nöjer jag mig med att lyssna och jämföra, och välja det som jag själv gillar mest - "If it sounds better, it is better". Vad andra tycker roar mig inte lika mycket. Framförallt inte om lyssningen skett utan kontrollerade former som eliminerar egna och andras förutfattade meningar om vad som borde vara bättre rent känslomässigt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun May 01, 2016 18:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Men är det juste att dissa folk som gillar Linn men som inte är " renrasiga" Linnister? Får man tycka annorlunda? Vad vinner märket Linn på att folk som gillar Linn får höra att de begriper inget och bör byta hifi inriktning.

Bara i Sverige är jag säker på. På engelska Linn forum kan alla samsas trots blandat kompott.

Förövrigt har jag haft en Denon 103 och den är ett sömnpiller av värsta sort.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun May 01, 2016 19:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Dessutom lägger Linn release om om nya tyg till högtalare.

Många betraktar Linn som B.o.O ute i Europa. Här häcklar man på folk att de inte tillräckligt musikaliska. Vilket tyg är snyggast?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun May 01, 2016 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Å andra sidan...
På Linnforum blir de som påstår att Ethernetkablar, rippning mm har betydelse starkt ifrågasatta, liksom de som inte hyllar Exakt o Space.
Dvs överallt finns det en majoritet vars åsikt anses "rätt" vilket får de som tycker annorlunda att känna sig utanför, och ibland påhoppade.


Top
   
PostPosted: Sun May 01, 2016 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Dvs överallt finns det en majoritet vars åsikt anses "rätt" vilket får de som tycker annorlunda att känna sig utanför, och ibland påhoppade.
Tell me :D

Men jag håller med dig, puppor är intressanta, just eftersom de (precis som högtalare) omvandlar mellan mekanik och elektronik. Det ger en extra dimension där förväntningar/förhoppningar om hur det borde låta kommer/kan komma på skam. Och precis som med högtalare så betyder omgivningen mycket för prestanda. Att montera en valfri pickup i en Linn-spelare säger bara hur den pickup'en låter i just den spelaren, inte hur den låter med annan tonarm, annat drivverk och (kanske mest av allt) annan riaa. Dessa faktorer är mycket mer betydelsfulla än om man testar tex olika slutsteg i en övrigt given setup.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Sun May 01, 2016 23:21, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun May 01, 2016 23:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Nejdå sportis.

Du har över sextusen inlägg på detta forum. Du är en tungviktare men du behöver inte gilla Exakt eller Space. Jag kommer förmodligen ogilla det som kommer om fem år. Denna förbannade utveckling.. .
och alltid till det sämre, eller hur?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri May 06, 2016 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou wrote:
smirre67 wrote:
Försök att leta reviews på nätet, och läs så många som möjligt, då kan man få en uppfattning om hur dessa pickuper låter, ...
Håller inte alls med. Det är slöseri med tid att plöja recensioner på nätet och i tidningar, för de flesta som uttalar sig har ingen koll alls. Följer du den principen kommer du varken att skaffa en LP12 eller hitta till det här forumet. Det är en liten minoritet av de som håller på med HiFi som söker musikaliska kickar, de allra flesta håller på med snyggt ljud. Och den senare gruppen anser jag är de som gillar Blue Point Special och DL-103.
Vädigt många som demar med ekstremt tråkig musik också,
Var för nån månad eller två och lyssnade på ett par helt nyutvecklade Norska högtalare, kostnad 900k, med några lysande tekniska lösningar, och där de enklare och rimligare modellerna har spelat i en ganska hög klass då jag lyssnat på dessa tidigare.
Nu var di uppkopplade med et DSP försteg TRINNOV AMETHYST för rundt 100k som jag inte är så glad i,(slutsteg i +- klimaxtwin nivå, ett bra steg som jag hört många gånger om en dyrt) själva rum optimeringen till Trinnov är en av de bättre och dyrare och fungerar hyfsat til surround, men til stereo och musik har jag inte hört den låta spesiellt bra.
Det demades iaf med generellt mycket trött och dålig musik, faktiskt var det den dagens minst musikaliska upplevelse, då jag hörde flera system(de flesta til 10-25% av priset på dette stora anlegg) samma dag.
Jag fick några ord innan demon med mannen som konstruerat och gjort själva högtalarna och fick svar på en del tekniskt och det var mycket hyggligt, och givande.

Men demon var en katastorf. De flesta tyckte dock det var fantastiskt, briljant, lysande och massa hifitermer i tillegg. JAg med en vänn gick så fort vi kunde och jag snackade med han senare och avslöjade att det var dagens sämsta demo, men "jag kanske inte är så musikalisk trots allt då ja föredrog helt andra anlägg" Min vänn höll dock med mig. Det är skrämmande hur dåligt nåt kan låta på en demonstration med fel grejer, fel plassering och tråkig musik.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited