selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sun Feb 21, 2016 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Det som känns väldigt viktigt om man ska dra rätt slutsatser av pickuper är det väldigt viktigt att de spelas på det Riaa som är anpassat för dem, annars kan det lika gärna vara skillnaden i olika riaa delar man hör och inte pickupen i sig
Helt fel. Pickupen kommer före grammofonsteget i hierarkin och det är mycket svårt att få en bättre pickup att prestera sämre än en pickup som är mindre bra. Även om den bästa pickupen får helt fel last av grammofonsteget och den mindre bra en helt idealisk last.
Det beror på i vilket avseende man bedömer det hela på. Frekvensgången kan tex bli helt galen med fel last, tex en vass diskant med hissat knaster/brus och risk för överstyrning av riaa't och/eller ingången på försteget. Även om tunedem är intakt kan det låta så illa att allt nöje försvinner.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Mon Feb 22, 2016 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Har fortfarande inte kommit iväg och hört den men det blir ingen nu hur som helst. Måste ha Kore också. Tanken var att skaffa bägge, man får ju rabatt på LP12-uppgraderingar om man köper Krystal nu i feb men det blir lite väl mycket.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Mon Feb 22, 2016 11:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
stefan wrote:
Har fortfarande inte kommit iväg och hört den men det blir ingen nu hur som helst. Måste ha Kore också. Tanken var att skaffa bägge, man får ju rabatt på LP12-uppgraderingar om man köper Krystal nu i feb men det blir lite väl mycket.
Samma sak gäller ju för mig, jag valde att uppgradera verket först, puppan får flyttas på framtiden, kore+cirkus+ny motor skall monteras först och troikan får fortsätta att spela

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Sat Feb 27, 2016 02:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 02, 2007 12:02
Posts: 108
Location: Östersund
Riia steget i akdsm gör ingen pu rättvisa tyvärr. Behövs en linto eller upp upplever jag. Gått från klyde till krystal och är toknöjd, men bytte också till radikal och kore så... Upplever den ändå som lite mer rättfram, mindre laidback och snygg, än klyde.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Mon Feb 29, 2016 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Nu har jag hört Krystal. Det var i Tonlägets topp-tolva med Urika. Lät ju bra givetvis. Fast svårt att gradera den utan något att jämföra med. Men jag beställde en Kore och samtidigt har jag köpt en Klyde av Jonas här på forumet. Den åkte på idag. Må kanske vara ett par snäpp sämre än Krystal men den är ett flertal snäpp bättre än Adikt. Snart kommer Kore också, det här blir kul! Säkert blir det en Krystal nån gång i framtiden när denna Klyde tar slut.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Wed Apr 27, 2016 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Men,,

Är trots denna tråd inte säker på om en pickup för 16k som heter Krytal är fyra gånger bättre än Adikt om man ser till priset?

Var helt på det klara att uppdatera men börjar svikta.

Haft ett flertal MC och de låter ofta bra. Men det finns annat också.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Wed Apr 27, 2016 23:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag gick inte heller hela vägen till 16k för en puppa, jag monterad på en Benz Micro SL Wood och är super nöjd, har hört Krystal oinspelad och när jag sedan lyssnade på BM oinspelad så lät den redan då mycket varmare och mer dynamiskt än krystalen. BM puppan är nu inspelad och den låter fruktansvärt bra.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Wed Apr 27, 2016 23:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
smirre67 wrote:
Jag gick inte heller hela vägen till 16k för en puppa, jag monterad på en Benz Micro SL Wood och är super nöjd, har hört Krystal oinspelad och när jag sedan lyssnade på BM oinspelad så lät den redan då mycket varmare och mer dynamiskt än krystalen. BM puppan är nu inspelad och den låter fruktansvärt bra.
Intressant. Linn skall ju vara vara så mycket bättre. I sin prisklass. Inget snack, mer musik. Tråkigt om de de inte lever upp att till att leverarea produkter som de tror(vet) kan konkurrera med konkurenterna. Då finns det bara två val, bli mycket bättre eller sänka priserna.

Är bara att hoppas, men jag tror inte de klarar något av de valen, tyvärr. Är inte Krystal bättre än andra PU för 16K kan man köpa annat, det måste inte stå Linn på produkten men jag önskade att det var så.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Thu Apr 28, 2016 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
Är bara att hoppas, men jag tror inte de klarar något av de valen, tyvärr. Är inte Krystal bättre än andra PU för 16K kan man köpa annat, det måste inte stå Linn på produkten men jag önskade att det var så.
Fördelen med att använda komplett Linn-spelare inklusive puppa är att man kan vara lat. Man vet att alla grejor fungerar bra i mekaniskt avseende när det gäller effektiv massa i tonarmen kontra pu-vikt, att resonanser ligger inom lämpliga områden osv. Likaså att pu'n och riaa't fungerar bra (perfekt?) tillsammans. För en medelålders gentleman som undertecknad är detta mumma ;-)

För den som tycker om att skruva finns ju massor med tredjepartstillverkare för delar till LP12:an och (naturligtvis) en mängd pickuper tillgängliga. För den som orkar skruva/lyssna/jämföra så finns det säkert en del mer att klämma ur spelaren.

För min egen del kändes det lagom att bära hem en komplett och justerad LP12:a från Anders i Gbg.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Thu Apr 28, 2016 10:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Bill50x wrote:
nonick wrote:
Är bara att hoppas, men jag tror inte de klarar något av de valen, tyvärr. Är inte Krystal bättre än andra PU för 16K kan man köpa annat, det måste inte stå Linn på produkten men jag önskade att det var så.
Fördelen med att använda komplett Linn-spelare inklusive puppa är att man kan vara lat. Man vet att alla grejor fungerar bra i mekaniskt avseende när det gäller effektiv massa i tonarmen kontra pu-vikt, att resonanser ligger inom lämpliga områden osv. Likaså att pu'n och riaa't fungerar bra (perfekt?) tillsammans. För en medelålders gentleman som undertecknad är detta mumma ;-)

För den som tycker om att skruva finns ju massor med tredjepartstillverkare för delar till LP12:an och (naturligtvis) en mängd pickuper tillgängliga. För den som orkar skruva/lyssna/jämföra så finns det säkert en del mer att klämma ur spelaren.

För min egen del kändes det lagom att bära hem en komplett och justerad LP12:a från Anders i Gbg.

/ B
Visst är det så, allt passar ihop. Var nog lite onödigt negativ när jag skrev inlägget. Går och funderar, köpa eller spara pengarna till annat. 16 K är en rejäl slant för något man sliter ut under några år. Adikten är ju inte dålig på något sätt bara för det finns bättre pickuper.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Thu Apr 28, 2016 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
Adikten är ju inte dålig på något sätt bara för det finns bättre pickuper.
Adikten verkar vara en bra pu, jag har bara hört den i butik dock. Men vad jag förstått är den lika spelglad som tex min Akiva men kanske något mindre "förfinad". Jag har tidigare kört Sumiko Blue Point Special som har samma "förfining", låter tom bättre än Akivan. Men kanske inte lika mycket stuns i presentationen, men mycket lyssningsbar. Framförallt spårar Sumikon mycket bättre, den seglar igenom alla svårgraverade skivor utan ansträngning. Priset på Sumikon är lika Adikten.

Att jag idag sitter med Akivan beror på att jag för första gången hörde en pu/riaa-kombination från Linn som lät övertygande (Akiva/Linto) så jag slog till. Ganska länge sedan men sedan dess har jag hört ett antal kombinationer med Linn LP12 och olika pickuper och Akiva/Linto står sig ganska bra fortfarande. Inte världens bästa spårare men varma dagar klarar kombinationen av att, med nöd och näppe, återge Telarcs kanoner på Tjajkovskijs "1812"!

Visst är Ekos SE/Kandid/Urika en mycket bättre kombination, men smakar det så kostar det :-)

B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Krystal
PostPosted: Thu Apr 28, 2016 15:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Bill50x wrote:
nonick wrote:

Visst är Ekos SE/Kandid/Urika en mycket bättre kombination, men smakar det så kostar det :-)

B
Jo visst kan det vara en bättre kombination, men för många kan det bara vara en dröm att inneha dessa uppgraderingar, Ekos SE kanske man kan ha råd att köpa om 15 år när begagnat priserna har kommit ned, Kandid visst spelar den skönt, men den slits ju lika fort som alla andra puppor, Urika fint riaa som fungerar ypperligt tillsammans med Kandid, jag valde själv att gå på en Uphorik, inställningsmöjligheterna gör ju att man kan använda vilken pickup som helst.

Jag valde en pickup som spelar bra, men som inte kostar skjortan, jag kan då njuta av dubbelt så mycket vinyl jämfört med Krystal.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited