selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sun Mar 27, 2016 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
I kväll rattade vi ljudet hos Music Makes konsert i sammarbete med Sensus. Huvud artist var Ian Person från The Soundtrack Of Our Lives. Ruggigt drag! Att kunna få ett sådant drag på egen hand, med en akustisk gitarr (elförstärkt, men ändå). Imponerande! Det blir givetvis spännande att höra hur inspelningen blev.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sun Mar 27, 2016 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Eftersom en bra mastrad platta, dvs en som man inte har knäckt dynamisk ocg topplimiterat låter hyffsat bra på de allra flesta anläggningar så föredrar jag sådana skivor framför "tokmastrade" som jag måste köpa en anläggning för hundratusentals kronor och dessutom spendera många timmar på att tuna in perfekt för att få någon glädje av skivorna.
Snälla Bill, vad du överdriver.
Jag petade ihop ett system till sonen som lirar kalasbra för 8.1k + Black IC/K400 som jag hade liggande, så säg 9k totalt.
Vi la 1 timme på intuning.
Besöker du Malmö kan jag fixa en demo. Systemet låter även bra rent ljudmässigt :wink:
Bill50x wrote:
Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan.
Jo det har du fått, flera gånger.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL, nu har jag även inhandlat Jonathan Carrs Porcelain Sky (24/96 flac). I taggen sägs det att den är "Mastered for iTunes" - Vad innebär det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan.
Jo det har du fått, flera gånger.
Antingen är jag dum i huvudet eller så kan jag inte läsa innantill. Kan du återberätta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan.
Jo det har du fått, flera gånger.
Antingen är jag dum i huvudet eller så kan jag inte läsa innantill. Kan du återberätta?

/ B
För att de ska höras högt o låta fräckare på radio, det vet jag o andra att du känner till...
Jag tycker dessutom att Rocred är ett utmärkt exempel på att det går att släppa musik som går mot den negativa trenden.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL, nu har jag även inhandlat Jonathan Carrs Porcelain Sky (24/96 flac). I taggen sägs det att den är "Mastered for iTunes" - Vad innebär det?

/ B
Tackar! "Mastered for iTunes" betyder att plattan mastrats av en mastringsingenjör ackrediterad av Apple eller för iTunes. I praktiken innebär det att mastraren känner till (och kan förväntas föhålla sig till) de allmänna regler som gäller för musik som distribueras via iTunes (bl.a. vilka normer de kör efter avseende t.ex. relation mellan medelnivå och toppnivå, vilken toppnivå material inlämnat för distribution via iTunes etc). Jag har själv inte gått någon sådan utbildning (vilket jag, utan att fått det bekräftat, antar är ett krav?) så jag kan mest spekulera kring vad de stipulerar. Något som är tämligen tydligt är att de har krav på maximal utnivå, vilket är vettigt i.o.m. att limiterad signal tenderar att styra över i samband med eventuell filtrering och det är långt ifrån alla konstruktioner där hänsyn tagits till detta (t.ex. de första mjukvarorna för Linns DS-spelare). Detta var en av de första större ljud-förbättringarna för DS-spelarna.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Jag tycker dessutom att Rocred är ett utmärkt exempel på att det går att släppa musik som går mot den negativa trenden.
Jo, den allmänna anledningen till loudness race känner jag givetvis till, men varför Rocred går samma väg, det har jag inte fått någon förklaring till. Och, de går tyvärr inte mot den negativa trenden, de följer den.

/ B

PS Jonathan Carrs skiva är dock ganska bra även om dynamiken lämnar en del övrigt att önska. Den är OK på några låtar, sämre på andra. Märkligt nog låter 13 - The Joke´s On Me ganska dynamisk och levande trots sin mycket begränsade dynamik.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Tue Mar 29, 2016 20:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan.
För att de ska höras högt o låta fräckare på radio, det vet jag o andra att du känner till...
Jag tycker dessutom att Rocred är ett utmärkt exempel på att det går att släppa musik som går mot den negativa trenden.
Tack för stödet. Även om jag tycker att vi nått vissa framgångar även avseende detta (trots vad Bill50x anser), så har vi en bra bit att vandra innan vi kan känna oss nöjda. Trycket att hålla uppe medelnivåerna är enormt, även bland musiker och som i så många andra branscher så är rädslan för att avvika från normen stor. Det har dessutom gått så långt att man tycker försiktigt komprimerad musik låter vasst i de partier där dynamikutrymmet utnyttjas hårt d.v.s. då uppspelningapparaterna sätts lite mer på prov. Många lyssnar dessutom i lurar eller små plasthögtalare via datorn. Att dessa låter hårt och skrikigt redan vid något lite starkare nivå, ja det är kanske inte helt oväntat.

Som så många påpekar så har effekten av hård komprimering (till skillnad från limitering) att musiken låter uddlös. Med minskad komprimering kommer inte bara det känslomässiga uttrycket utan även "udden" tillbaka. På gott OCH ont så att säga.

Inte lätt detta. Enda möjligheten är antagligen att göra bra grejer. Hur man gör anses i det stadiet mindre viktigt, men om det kräver mer dynamik än vad som normalt används (mer än de 5-10 dB som är vanligt idag - vilket jag vet att det gör, ja t.o.m. mer än de ca. 15-18 dB som även material som allmänt gäller som högdynamiskt), ja, då kan det säkert accepteras.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Trevligt uppmärksammande : www.newhellfireclub.co.uk

Image


Last edited by HCL on Fri Apr 08, 2016 18:20, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Idag satt jag och damen och spelade Wordfeud samtidigt som vi lyssnade på musik. Vi lyssnade på några olika "lågkomprimerade" album, däribland Supertramps Crime of the Century och Dire Straits Brothers In Arms samt Love over Gold. Samtliga skivor med typiskt +22 till 25 dB crest jmf med Selsius typ 10 dB. Vi slogs båda av hur högt man kan spela utan att det låter påfrestande och en spontan kommentar från sambon var: "är det någon speciell inspelning du spelar, det låter så bra?" Detta utan att jag berättat att skivorna var speciellt utvalda för att testa just detta. När jag satte på Selsius blev genast reaktionen, "skruva ner"! Det blev det för övrigt även när jag spelade Susanne Vegas "Luka" i en remasterversion ....

Frågan kvarstår (och nej Sportis, jag har inte fått svar på denna fråga) - varför förstör man musiken på detta sätt? Att det ska låta högt i radio är en dålig förklaring, de komprimerar själva musiken så det behövs inte göras externt.

Varför?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Idag satt jag och damen och spelade Wordfeud samtidigt som vi lyssnade på musik. Vi lyssnade på några olika "lågkomprimerade" album, däribland Supertramps Crime of the Century och Dire Straits Brothers In Arms samt Love over Gold. Samtliga skivor med typiskt +22 till 25 dB crest jmf med Selsius typ 10 dB. Vi slogs båda av hur högt man kan spela utan att det låter påfrestande och en spontan kommentar från sambon var: "är det någon speciell inspelning du spelar, det låter så bra?" Detta utan att jag berättat att skivorna var speciellt utvalda för att testa just detta. När jag satte på Selsius blev genast reaktionen, "skruva ner"! Det blev det för övrigt även när jag spelade Susanne Vegas "Luka" i en remasterversion ....
...
Ändrade du volymen så att medelnivån var samma eller bytte du bara låt. Om volymen var oförändrad så lär det ju bli ganska mycket starkare, tydligen för stark för din sambo!? Sen är det ju helt annan musik också. All musik faller inte alla i smaken.

Alla anläggningar kan heller inte spela riktigt starkt. Det är ingen tvekan om att det ofta går att spela högre med bättre apparater i anläggningen.


Last edited by HCL on Fri Apr 08, 2016 18:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Ändrade du volymen så att medelnivån var samma eller bytte du bara låt. Om volymen var oförändrad så lär det ju bli ganska mycket starkare, tydligen för stark för din sambo!? Sen är det ju helt annan musik också. All musik faller inte alla i smaken.
Jag drog ner volymen rejält men jag kalibrerade inte medelnivån, nej. Visst är Selsius annan typ av musik och man har ju en större tolerans för det som man hört förut. Men musiken är det inte alls något fel på, den går ner utan socker :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
HCL wrote:
Trevligt uppmärksammande : www.newhellfireclub.co.uk

Image


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Quote:
"Stunning debute album!"

/Jim Gellatly
Amazing Radio

'Grace' från Jonathan Carr´s debutalbum 'Porcelain Sky'

> Amazing Radio <

(25:03 in i programmet)


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Apr 28, 2016 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited