selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Trasicander wrote:
LINN har historiskt haft skapligt andrahandsvärde, tyvärr inte nu :evil:
Om det är bra eller dåligt beror på om man är köpare eller säljare :-)

Det går att plocka ihop en skaplig hel Linn-anläggning för priset man fick betala för en CD-spelare för ett par år sedan. Vi som har växt upp utanför Linns community är vana vid att begagnade grejor har rasat i pris och välkomnar givetvis att det finns en entré till Linn-världen som inte tömmer plånboken.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 10, 2016 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
John wrote:
Linn slutar tyvärr med alla subwoofers och kommer inte med några ersättare. Enligt de själva så ska en Exaktbox-sub med ex. En REL subwoofer ge ett bra resultat
Bra o bra... Linn har ju (rättmätigt) proklamerat att 345 är världens bästa sub. Men nu ska vi kunder nöja oss med "bra"?

Eller så var inte 345 bäst. Har inte testat REL själv.
Jag var ivarjefall supernöjd med min A345'a!!
Lider med er handlare som får försöka svara på kunders frågor avseende dessa spörsmål :|

Ser en tendens att Linn fokuserar på "aktiva högtalare med Exakt" och "Exaktbox med ANDRA tillverkares högtalare". Inte rolig trend.
Det föranleder frågan - tar Linn bort fler talare (passiva o analogt aktiva) från sortimentet? Jag har inte sett nya prislistan. Var kan man se den?
Jag har testat en några halvdyra Rel och de har iaf inte vart uppe på Akurat eller klimaxsubb nivå.

Men ær det få som kjøper Linnsubbarna så blir det antagligen bara en kostnad før Linn at ha kvar dem i sortimentet. (och man væljer at låta bli at se på helheten til de som ønsker ha et fult Linn system.

Generellt er Linn veldigt prisvert. Många andra mærken før man betala mellan 1,5-3gånger før samma standard som det ær på klimaxnivåprodukter. Jag har bland annat testat Audio research och Burmeister, gryphon. Gryphon har imponert mest! men då har det vart betydligt dyrare grejer æn topp Linnssystem jag lyssnat på.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 10, 2016 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vet för några år sedan då jag träffade ett glatt team på en dragracetävling i Hudik,blev tal om andra perversa hobbies(deras team hade stoppat ner mer än en årslön i ett moppebygge) detta var några år innan mitt återfall in i detta missbruk:)

Ena snubben menade på att Linn var hifivärldens IKEA med allt vad det innebär. Själv hade han hållit på med "tung hifi" och dragracebygget var hans antabus för att inte trilla ner igen. Minns han sa att i fall han valt det primitiva mer folkliga alternativet Linn så hade man fått ett billigt toppsystem om man inte behövde det bästa. Fick för mig att han inte hade det så dåligt ställt att priset var någor större problem men däremot allt pill och känslan av att det fanns alltid mer att göra. Inte bara sitta ner och mysa på till musik.

En anekdot på tal om samma snubbar:
Visade sig att en gocartklass hade ytterst potenta komponenter i sina motorer och som rymdes inom reglementet för dragrace. Grabbarna hittade den heliga graalen där landets alla snurror i klassen såldes,plomberade och bolt on för race. Klassen skulle försvinna och inga fler motorer tillverkas. Snubbarna resonerade att om någon fler kommer över grejor så blir det trångt uppe i toppen. Varpå man köpte alla elva motorerna så ingen annan skulle ha en chans att komma över bitarna.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Apr 11, 2016 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Jag har testat en några halvdyra Rel och de har iaf inte vart uppe på Akurat eller klimaxsubb nivå.
Aj då, men tyvärr inte helt oväntat. Vilka har du testat? Kunde du se att de blev bättre med ökat pris? (det kan indikera att REL har koll...)
Comstedt wrote:
Men ær det få som kjøper Linnsubbarna så blir det antagligen bara en kostnad før Linn at ha kvar dem i sortimentet. (och man væljer at låta bli at se på helheten til de som ønsker ha et fult Linn system.
Ja, det är ett rimligt antagande. Å andra sidan...hur många analoga subbar säljer man om man trummar för Exakt men inte har några Exaktsubbar?

De företag som säljer dyra produkter som kan betraktas som "det lilla extra", är väldigt beroende av lojala kunder. Det bygger man med långsiktig strategi.
Tycker därför Linn tänker kortsiktigt när de startar produktserier (tex hembioprylar) för att sedan kasta in handsken.
Sedan är ju subbar på frammarsch med dagens designkrav på små huvudhögtalare
Comstedt wrote:
Generellt er Linn veldigt prisvert. Många andra mærken før man betala mellan 1,5-3gånger før samma standard som det ær på klimaxnivåprodukter. Jag har bland annat testat Audio research och Burmeister, gryphon. Gryphon har imponert mest! men då har det vart betydligt dyrare grejer æn topp Linnssystem jag lyssnat på.
Har du jämfört direkt med Linns motsvarande grejjer, kul, berätta mer!
KDS vs ???
KK vs ??
Solo vs ??
Högtalare vs ??
Jämförde du i ett Linnsystem?


Top
   
PostPosted: Mon Apr 11, 2016 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Quote:
Å andra sidan...hur många analoga subbar säljer man om man trummar för Exakt men inte har några Exaktsubbar?
Linns alla subbar blev exaktifierade i och med produkten Exaktbox sub.
Hade gärna sett att Linn fortsatt erbjuda de befintliga Majik 126 och Akurate 226.

Min bedömning är att Linn inte vill fortsätta erbjuda produkter där efterfrågan ligger på en låg nivå.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 11, 2016 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Vet för några år sedan då jag träffade ett glatt team på en dragracetävling i Hudik,blev tal om andra perversa hobbies(deras team hade stoppat ner mer än en årslön i ett moppebygge) detta var några år innan mitt återfall in i detta missbruk:)

...

Varpå man köpte alla elva motorerna så ingen annan skulle ha en chans att komma över bitarna.
Underbart med de som går "all in" :!:
Tur de finns.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 12, 2016 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Quote:
Å andra sidan...hur många analoga subbar säljer man om man trummar för Exakt men inte har några Exaktsubbar?
Linns alla subbar blev exaktifierade i och med produkten Exaktbox sub.
Hade gärna sett att Linn fortsatt erbjuda de befintliga Majik 126 och Akurate 226.

Min bedömning är att Linn inte vill fortsätta erbjuda produkter där efterfrågan ligger på en låg nivå.
Exaktboxen kom lite sent om Linn nu tycker det var en lösning.
Många besvikna kunder har på Linnforum undrat hur de ska göra med sina analoga subbar i sina Exaktsystem...

Men då det är en relativt enkelt (jämfört med vanliga högtalare) att bygga om till Exakt varför kunde inte Linn fixa en uppgraderingskampanj? Skicka in subbens stärkarmodul och få tillbaks en Exaktmodul!


Men det snackas om att man NU kan styra subbar från en vanlig Exaktbox - stämmer det?
En OTROLIG fördel att mjukvara styr Boxen! Allt kan ju fixas till.

BTW
Grymt sugen på att testa en Exaktbox Sub i mitt analoga system. Dock tror Linn att den fördröjning som sker i Exaktbox inte gör resultatet lyckat.
Men hur mycket försening snackar vi om? Man skulle kunna placera subben närmare lyssningspositionen!!
343m/s ger att 1ms fördröjning kan kompenseras med 34cm.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 12, 2016 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Grymt sugen på att testa en Exaktbox Sub i mitt analoga system. Dock tror Linn att den fördröjning som sker i Exaktbox inte gör resultatet lyckat.
Men hur mycket försening snackar vi om? Man skulle kunna placera subben närmare lyssningspositionen!!
343m/s ger att 1ms fördröjning kan kompenseras med 34cm.
Frågan är om "förseningen" kan variera över tiden? Om flera lika system, som tex enskilda kanaler i samma exaktsystem pratar med varandra, försenas exakt lika mycket spelar i princip ingen roll. Men OM det kan vara variationer i denna över tiden blir detta jobbigt att hantera eftersom subben är det enda som styrs av exakt och placeringen behöver ändras i så fall. Men detta är bara en misstanke jag har, vet inte var jag fått det ifrån.

Å andra sidan är väl just detta som exaktsystemet ska kunna hantera, men då måste väl iofs alla kanaler (jag menar kanaler i form av bas/mellan/diskant) vara exaktifierade.

Men om Linn kan garantera att fördröjningen är konstant så bör väl en annan placering av subben fungera. Å andra sidan kanske den placeringen inte är optimal med hänsyn till rummets egenskaper...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 15, 2016 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Apropå On Topic - saftiga prishöjningar, detta taget från ToT:

Akurate Exaktbox 10-kanal, svart: 42900kr (Ord. 54200kr, från 1/5 62500kr)

Man undrar vad som motiverar en prishöjning på 8 tusen på en befintlig produkt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 15, 2016 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ja verkligen! Det mest logiska hade kanske varit en lika stor prisökning över hela produktutbudet.
Nu när det inte är så kanske prisökningen per produkt beror på flera variabler.
Ökade kostnader för underleverantörer och material.

15,31 % prisökning på Akurate Exaktbox 10ch. Från 54200:- till 62500:-.
16,27 % prisökning på Klimax Exaktbox 6ch. Från 107500:- till 125000:-.
14,69 % prisökning på Klimax Exakt System. Från 545000:- till 625100:-.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 15, 2016 11:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
För Exakt blir ju "DS" delen billigare och "Exaktbox" dyr (innehåller mycket elektronik), jag gissar att Linn inte tagit fullt betalt för det. Efter lyckad lansering justerar dom nu priset. Smart.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 15, 2016 12:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Hej!

Prishöjningarnas storlek på olika produkter har med när de introducerades och hur pundet mot euron låg vi det tillfället. Svenska prislistan sätts efter euro-sek vid lanseringen, så när de tillslut blir tvugna att korrigera priserna för valutaändringar så kan det på vissa saker bli stora variationer...

Så vitt jag vet ändras de engelska priserna inte

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Jag har testat en några halvdyra Rel och de har iaf inte vart uppe på Akurat eller klimaxsubb nivå.
Aj då, men tyvärr inte helt oväntat. Vilka har du testat? Kunde du se att de blev bättre med ökat pris? (det kan indikera att REL har koll...)
Comstedt wrote:
Men ær det få som kjøper Linnsubbarna så blir det antagligen bara en kostnad før Linn at ha kvar dem i sortimentet. (och man væljer at låta bli at se på helheten til de som ønsker ha et fult Linn system.
Ja, det är ett rimligt antagande. Å andra sidan...hur många analoga subbar säljer man om man trummar för Exakt men inte har några Exaktsubbar?

De företag som säljer dyra produkter som kan betraktas som "det lilla extra", är väldigt beroende av lojala kunder. Det bygger man med långsiktig strategi.
Tycker därför Linn tänker kortsiktigt när de startar produktserier (tex hembioprylar) för att sedan kasta in handsken.
Sedan är ju subbar på frammarsch med dagens designkrav på små huvudhögtalare
Comstedt wrote:
Generellt er Linn veldigt prisvert. Många andra mærken før man betala mellan 1,5-3gånger før samma standard som det ær på klimaxnivåprodukter. Jag har bland annat testat Audio research och Burmeister, gryphon. Gryphon har imponert mest! men då har det vart betydligt dyrare grejer æn topp Linnssystem jag lyssnat på.
Har du jämfört direkt med Linns motsvarande grejjer, kul, berätta mer!
KDS vs ???
KK vs ??
Solo vs ??
Högtalare vs ??
Jämförde du i ett Linnsystem?
Sista jag jämförde var Audio Research GS Pre och 150 GS slutsteg, de nya med "Design" front. Med Klimax DSM som bara källa kontra som källa/kontroll med Klimax twin. AR grejerna kostar nästan 400k tillsammans och man kan definitivt leva med dem, men jag tycker KDSM(nyaste)+KTWIN(nyaste) är lite bättre på de mesta hifiblablabla och på tunedem.

REl subbarna jag har hört har vart en del T subbar, S och R 2,3,5 serie, habitat. De flesta blir generellt bättre med kostnad, men de har faktiskt lite olika lösningar, viss har enkla element, andra et passivt ekstra. Jag har själv haft hemma et par från R serien (vet inte om denna serien fasas ut, då det inte verkar vara mer en de största som säljes längre) Edit det är inte helt avgjort pris då det är lite olika teknik o lösning i dem.

Den senaste trenden jag sett hos olika tillverkare är dubbla elementer på höjden, Rel har en som heter 212 SE, T+A TCD 610W SE,
JL AudioF212 dessa två har på var sin sida MARTIN LOGAN BALANCEDFORCE 212, AUDIO PHYSIC RHEA 2,
Jag kan väl tycka att många har mer trykk, och en del fördelar än Linn subbarna. Just nu äger jag personligen 1st 345A 1st A226, 1st JL F113
Och ska man ha en "hyfsat liten" subb som ger ordentligt med trykk til film och som är hyfsad til musik är det inte mycet som slår JL F113 til sin pris. Men tundem så skulle jag föredra en 226a. Och helre 2st 226'er än de dubbla subbar som finns. (om vi inte går upp ordentligt i pris, Burmester har en fin subb men för dyr)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited