sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Jag har testat en några halvdyra Rel och de har iaf inte vart uppe på Akurat eller klimaxsubb nivå.
Aj då, men tyvärr inte helt oväntat. Vilka har du testat? Kunde du se att de blev bättre med ökat pris? (det kan indikera att REL har koll...)
Comstedt wrote:
Men ær det få som kjøper Linnsubbarna så blir det antagligen bara en kostnad før Linn at ha kvar dem i sortimentet. (och man væljer at låta bli at se på helheten til de som ønsker ha et fult Linn system.
Ja, det är ett rimligt antagande. Å andra sidan...hur många analoga subbar säljer man om man trummar för Exakt men inte har några Exaktsubbar?
De företag som säljer dyra produkter som kan betraktas som "det lilla extra", är väldigt beroende av lojala kunder. Det bygger man med långsiktig strategi.
Tycker därför Linn tänker kortsiktigt när de startar produktserier (tex hembioprylar) för att sedan kasta in handsken.
Sedan är ju subbar på frammarsch med dagens designkrav på små huvudhögtalare
Comstedt wrote:
Generellt er Linn veldigt prisvert. Många andra mærken før man betala mellan 1,5-3gånger før samma standard som det ær på klimaxnivåprodukter. Jag har bland annat testat Audio research och Burmeister, gryphon. Gryphon har imponert mest! men då har det vart betydligt dyrare grejer æn topp Linnssystem jag lyssnat på.
Har du jämfört direkt med Linns motsvarande grejjer, kul, berätta mer!
KDS vs ???
KK vs ??
Solo vs ??
Högtalare vs ??
Jämförde du i ett Linnsystem?
Sista jag jämförde var Audio Research GS Pre och 150 GS slutsteg, de nya med "Design" front. Med Klimax DSM som bara källa kontra som källa/kontroll med Klimax twin. AR grejerna kostar nästan 400k tillsammans och man kan definitivt leva med dem, men jag tycker KDSM(nyaste)+KTWIN(nyaste) är lite bättre på de mesta hifiblablabla och på tunedem.
REl subbarna jag har hört har vart en del T subbar, S och R 2,3,5 serie, habitat. De flesta blir generellt bättre med kostnad, men de har faktiskt lite olika lösningar, viss har enkla element, andra et passivt ekstra. Jag har själv haft hemma et par från R serien (vet inte om denna serien fasas ut, då det inte verkar vara mer en de största som säljes längre) Edit det är inte helt avgjort pris då det är lite olika teknik o lösning i dem.
Den senaste trenden jag sett hos olika tillverkare är dubbla elementer på höjden, Rel har en som heter 212 SE, T+A TCD 610W SE,
JL AudioF212 dessa två har på var sin sida MARTIN LOGAN BALANCEDFORCE 212, AUDIO PHYSIC RHEA 2,
Jag kan väl tycka att många har mer trykk, och en del fördelar än Linn subbarna. Just nu äger jag personligen 1st 345A 1st A226, 1st JL F113
Och ska man ha en "hyfsat liten" subb som ger ordentligt med trykk til film och som är hyfsad til musik är det inte mycet som slår JL F113 til sin pris. Men tundem så skulle jag föredra en 226a. Och helre 2st 226'er än de dubbla subbar som finns. (om vi inte går upp ordentligt i pris, Burmester har en fin subb men för dyr)