sportbilsentusiasten wrote:
Välkommen hem till mig så spelar vi musik och så får du höra vad ett analogt system presterar 
Tack, det vore trevligt. Jag har också ett analogt system som jag är väldigt nöjd med

. Ännu mycket roligare vore att tillsammans utvärdera ett analogt system
och ett Exakt system, båda med förutsättningar att kunna prestera sitt bästa. För det är väl vad tråden kommit att handla om - hur Exakt jämför sig med ett likvärdigt analogt system under rättvisa förhållanden?
Jag är verkligen genuint intresserad av att försöka förstå varför vissa av oss reagerat så starkt ifrågasättande inför Exakt? Vad gör Exakt som får vissa av oss att vända taggarna utåt? Eftersom jag själv inte upptäckt något fundamentalt fel med tekniken, så skulle det var intressant att delta i en gemensam utvärdering och dela intryck tillsammans med er som varit mer kritiska.
Många satt o grät av lycka över förbättringen. Så stor var den. Mer känslor i Dylan, mer drag i Deep Purple.
När hände det med Exakt?
Exakt ÄR överlägset bättre på ljudmässiga saker som detaljer, separation, dynamik = man hör vad o hur musikerna spelar bättre. Men åtminstone jag förstår musiken mindre. Det berör mindre.
Ja, en överoptimistisk Space optimering kan kapa bort allt roligt ur musiken, så visst har jag hört Exaktsystem som låtit alldeles förfärligt. Men också tillfällen där det låtit alldeles förtrollande bra. Det beror alldeles säkert på installationen inklusive inställningarna. Så vad är det hos Exakt du reagerar på? Vad är det som gör att du förstår musiken mindre, blir mindre berörd?
Jag har tidigare genom åren burit med mig en hypotes om att det i princip bara går att optimera ljudåtergivningen i en av två önskvärda dimensioner - antingen fokusera på helhetsbudskapet i musiken, eller på exakt återgivning av minsta detalj i ljudet. Där Linn historiskt representerat en optimering av första dimensionen. Jag har funderat vidare och nu landat i - att det absolut bästa (samtliga dimensioner) en ljudanläggning kan göra är att exakt återskapa det som spelades in vid inspelningstillfället, varken mer eller mindre. Inte lägga till något och inte dra ifrån något.
Som bäst tycker jag Exaktsystemen kommer närmare det idealet på vissa punkter som jag inte upplevt hos något motsvarande analogt system, utan att andra kvaliteter går förlorade. Det gör mig nyfiken att försöka förstå vad den kvaliteten kommer in och ser fram emot att själv kunna få laborera fram ett exaktssystem till mina egna högtalare.
Ett hypotetiskt exempel, för att försöka förklara mig. Bob Dylan kommer hem till dig och spelar dina favoriter för dig i ditt lyssningsrum (vi bortser från allt som behövs för att det ska fungera i praktiken). Samtidigt som han gör det spelas framträdandet in. Rent hypotetiskt skulle då en perfekt anläggning kunna återge Bob precis som han lät när han var där i ditt lyssningsrum (vet att det är omöjligt, men vi tänker som sagt hypotetiskt). I min värld blir då den bästa anläggningen den som kommer närmast återgivningen som när Bod hälsade på - inte lägger till något och inte drar ifrån något.
Jag känner till gott om tricks som skulle kunna förstärka Bobs framträdande, dagligen använda i musikproduktioner världen över - närmicka, EQ, kompression, reverb, distboxar etc. Lägger vi till dessa effekter i återgivningskedjan skulle Bob kunna låta ännu häftigare än live hos oss. Men i min värld blir det sämre än den bästa återgivningen - som låter som när Bob hälsade på. Sker detta i själva produktionen kan jag tycka det är ok, så länge det musikaliska uttrycket inte blir förstört (nu lämnar vi exemplet med Bob i vardagsrummet där vi ju hypotetiskt visste hur det lät vid inspelningen). Men likartade effekter i en återgivningskedja blir fel, och ett samma fel som läggs på all musik - ett sameness.
En effekt jag upplevt hos Exakt jämfört med ett traditionellt system är just en påverkan i den analoga kedjan som lyfts bort från musiken med Exakt. Och detta något som lyfts bort från musikåtergivningen kan initialt upplevas som att något saknas, vilket vi också har konstaterat vid flera tillfällen - i blindtest. Men efter ytterligare lyssning landar jag i att Exakt för mig återger en trognare version av det inspelade materialet - jag hör mer av musiken och mindre av anläggningen. Mer information och mindre förvrängning.
Kan det vara denna saknad som du reagerar på eller är det något som faktiskt försvinner ur musiken som jag missat? Det skulle vara roligt att utforska tillsammans. Och jag skulle vilja göra det blint - så att vi inte påverkas av något annat än det vi faktiskt hör.
Aldrig förut har det varit en så tydlig skiljedelare mellan Linnfans. Helt olika ideal. Inget är fel, men det ÄR en ny inriktning.
Som tydligt tar bort särarten hos Linn och istället närmar sig konkurrenternas ljudideal.
Visst var det enklare med nya produkter förut, när de var så få att de lätt sorterade in sig i en tydlig hierarki för oss hängivna fans - så vi hela tiden visste vad vi satt och käkade gröt för

. Idag vänder sig Linn till fler kunder än bara oss (jag antar att vi få inte köper tillräckligt mycket för deras ambitioner) och då blir det naturligt fler varianter än vad som enkelt låter sig rangordnas i en enkel kedja. Det spelar mindre roll tycker jag, så länge
JAG hittar nya produkter som
JAG gillar ännu mer än de jag redan har.
Jag köpte min första LP12a 1988 och har följt Linn på nära håll sen innan dess, även som en trogen kund till större delar av min anläggning i nu snart 20 år. Jag har besökt fabriken och utvecklingsteamet flera gånger, samt träffat Ivor bortom säljpresentationer. Så ja, jag har också en speciell relation till Linn.
Och jag har full förståelse att de som företag utvecklas mot nya håll, samtidigt glad för Ivors skull att det verkar gå bra också utan honom som enväldig religiös ledare. Så länge de fortsätter släppa nya spännande produkter som ger mig livsupplyftande musikupplevelser - oavsett teknologi eller säljargument. Jag vill nog hålla med Linn om att Exakt som plattform är det största de lanserat, efter LP12:an (och DS).
Jag lyssnar gärna på Exakt och andra nya spännande Linnprodukter tillsammans med dig när tillfälle ges någon gång i framtiden. Samtidigt fortsätter jag gärna dela med mig av mina egna upplevelser här, när jag tror att någon annan av oss kan vara intresserade. Det jag skriver är mina egna uppfattningar och jag är inte ute efter att döma någon annan, bara försöka dela med mig av mina egna reflexioner och funderingar. Jag uppskattar samma grundfilosofi i inläggen hos oss alla.
mvh, mats
PS. Jag ser mycket hellre att Keith fokuserar på ett öppet utvecklingsverktyg för Exaktsystem, än ett förmodligen innehållsfattigt whitepaper om Exakt. Det är roligare att kunna utforska själv än att bara läsa om det

.