matss wrote:
Synd att ni inte kunde komma. Det skulle var kul att diskutera upplevda skillnader med er utifrån gemensamma lyssningsupplevelser någon gång. Istället för påståenden och teorier om varför något är som det är utan att ha upplevt det på plats tillsammans. Jag försöker bara redogöra för vad jag hörde och upplevde på plats i torsdags, utan några förutfattade meningar om vad som borde funka bättre eller sämre än något annat. I torsdags imponerade Exakt på mig - musikaliskt.
mvh, mats
Du har skrivit detta 5ggr nu.
Vi förstod första gången och jag tror alla håller med. Det hade varit kul att vara med.
Istället föreslår jag att du möter det som skrivs.
matss wrote:
Det var Pekka som initierade brum som liknelse för hur en digital volymkontroll enligt honom pajjar analog signal, när jag undrade hur samma digitala volymkontroll kunde få samma analoga signal att ge en så mycket starkare musikalisk upplevelse genom ett Exaktsystem som vi som var där upplevde i torsdags. Ingen debatteknik från mig och jag undrar fortfarande.
matss wrote:
Förvrängning som ljudeffekt är ett vedertaget verktyg som jag skulle vilja påstå används och har använts i hart när varenda inspelningsstudio från 60-talet till idag för att förstärka musikupplevelsen - distboxar, equalizers, kompressorer, reverb etc. etc.. Listan kan göras lång. Dessa ljudeffekter funkar lika bra i en återgivningskedja, och det är naturligtvis upp till var och en att uppskatta en återgivning som låter häftigt. jag dömer ingen annans upplevelse.
Problemet för mig är bara att en återgivning med massa pålagda effekter kan först låta rackarns så överväldigande med precis rätt musik, men jag tröttnar fort när allt låter likadant. Jag uppskattar när varje musikstycke får sin unika karaktär och berör mig på sitt alldeles egna personliga vis.
Jo matss, det gör du. Du dömer en annans upplevelse när du hävdar att han gillar dist.
Varför är det så jobbigt att några inte gillar Exakt?
Eller det "nya" demosättet Linn valt att använda?
Jag berömmer Linn när det är relevant och tvärt om. Det har jag alltid gjort.
Demos ja:
Innan var tekniksnack förbjudet, man tryckte HÅRT på tunedem, VISADE på verkliga skillnader "var det bättre eller sämre?", gick fram och tillbaka, jämförde olika alternativ mot varandra för att visa skillnader...för att visa source first...för att visa uppgraderingar så KUNDEN kunde själv avgöra vad som för honom var kosnadseffektivt. Man tryckte HÅRT på tuning och tweak.
När Exakt kom blev source first bannlyst, ingen snackade heller om tunedem, under demos fanns plötsligt endast ETT alternativ att jämföra med, tweak var bannlyst, istället för "var det bättre eller sämre?", fick man frågan "hörde ni någon skillnad?"
Den frågan är ju HELT ointressant
Resultatet blev en massiv kritik. Linn utlovade då ett whitepaper på det man sade Exakt gjorde, som förklaring på kritiken. Inget vad jag sett har kommit trots påminnelser från medlemmar på Linnforum...
Nu har man tagit upp snacket om tunedem igen...men demos handlar fortfarande om "hörde ni någon skillnad?" Snack om teknik och ljudmässiga fördelar som tydlighet, "hör nu hur tydligt man hör allt?" och en massa snack om gitter, distorsion, styra element med exakt.
Det är inte tunedem.
Och det senaste är att tweak kommit tillbaka! Men BARA i Space

Där är det ok...
Linn liknar mer o mer ett "vanligt" bolag, exakt det som Ivor motsade sig.
Ser ni inte detta?
Numera verkar Linn i första hand söka ökad tydlighet i musiken, Ivor sökte ökad musikalisk förståelse. Väldig skillnad.
Som jämförelse söker Naim ökan tydlighet i takt o tempo.
Jag vill ju ha allt detta men man behöver VÄLJA prioritering.
Ser ni inte detta?
Förr kunde man ställa frågor på alternativa vägar för uppgradering och fick alltid svar, "nej detta är bättre, gör det istället". ALLT testades.
Nu får man oftast "nääää det har vi inte testat" (när jag VET att det har Linn själva demat i fabriken), eller politiskt korrekta svar som lyssna själv.
Klart de testat olika DSM mot varandra. Har själv varit med. De vill inte svara för att de i början sa "ingen skillnad, det är digital signal och bara ettor o nollor". Det har visat sig fel. Lite pinsamt att Linn rep hävdar en sak och publiken en annan. "ja men vi hör ju att nu är det bättre"
Alla har fel ibland, ingen big deal. Men alla kan inte står för det.
Klart Exakt är rätt väg men det kräver mer pill innan det är BÄST tycker jag!