selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 13:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 16, 2015 17:05
Posts: 11
Hej"
Jag vilka ljudliga skillnader är det egentligen mellan dessa två slutsteg, har sökt lite på forumet utan att få något grepp på vad som skiljer förutom effekten då. Har bara hört att LK85 låter bättre, men det säger inte mycket för en som aldrig lyssnat på båda jämte varandra.

Tacksam för svar då jag satt ut en köpes annons på båda stegen.

Mvh


Top
   
PostPosted: Sun Feb 07, 2016 13:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Enligt denna tråd på Linn forumet så föredrar många LK100 framför LK85. Om det inte är så att du vill hålla dig till LK formatet så skulle jag rekommendera ett 5105 som i princip är 2 st LK240 i en låda, eller ett 5125.

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=4826

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Mon Feb 08, 2016 13:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Sök på forumet så hittar du ett par diskussioner kring detta, kan vara säkert fem år gamla men innehåller bra info ändå. Kontentan är väl att LK100 är lite 'rockigare' men LK85 lite tydligare dock lite klen (exmpelvis LK85+Katan kan vara tveksam matchning). Du kan inte höja budgeten ett snäpp - LK140 kostar inte mycket mer men de flesta anser att den är bättre än båda två.

(har ägt både LK85 och LK140 dock inget LK100 så ta det som kombination av min uppfattning och vad som skrivits på forumet)

Var är övrig elektronik och högtalare du ska använda?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 08, 2016 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Har själv haft både LK100 och LK85 och mina reflektioner är att resultatet varierar med vad man parar ihop dem med. Till exempel så kan kombon gamla Majik i/Wakonda med LK100 bli riktigt kul och svängigt på Keilidh. LK85 med samma försteg skjuter förbi målet och fokuserar på villkor som inte försteget upplevs kunna uppfylla. Båda slutstegen har god drivförmåga men LK85 vill jag nog ändå påstå är bättre. Vid olika försök här hemma så har det(i alla fall för mig) visat sig att LK100 funkar bra med Keilidh medan den bör undvikas på de mer krävande högtalarna. LK85 har jag använt med passiva Tukan,aktiva Tukan,Kaber,och till att driva toppen på Keltik med. Sistnämnda med förvånansvärt bra resultat. Hade hem en LK140 och jämförde med genom Tukan och jag föredrog LK85 trots att den är lite klenare. Den är till sin uppbyggnad snudd på identisk med skillnaden fler moduler som ska dela på den ström som trafon ger. Lite samma problematik som 2200 VS 4200

LK100 är ett klass AB steg på ett kretskort LK85 är ett Chip amp,vidare så förekom variationer mellan LK100,det äldsta fick man "hardwira" för att kunna aktivera över ett motstånd och därigenom klippa signalen och kunna loopa den vidare till filtret,dessa använde hålmonterade kretskort/komponenter,nästa generation var förberedda för monofilter,och sista versionen var ytmonterad. Därigenom så kan LK100 låta väldigt olika,nördigt och värdelöst vetande är att tidiga exemplar hade en fin Holden & Fisher transformator till likhet med kusinen Naim. LK85/140 är som tidigare nämnts ett ytmonterat chippamp och använder sig av stereo delningsfiltret.
Vet inte om någon blev värst klokare på det här men: se upp hur du blandar lådorna med varann. Har du redan några tårtbitar så kanske du ska låta dessa bestämma hur du ska gå vidare?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Feb 08, 2016 18:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 16, 2015 17:05
Posts: 11
Har totalt noll koll på olika Linn högtalare och det här med att det skiljer på innehåll i tidiga och sena modeller är något som också är nytt för mig. Utan jag fick för mig att jag måste testa försteget Kolektor när jag hittade ett i närheten av där jag bor och då började jag läsa en massa på nätet och då såg jag detta med att det kan skilja på nätdelar på samma modell. Har idag suttit och jämfört de 2 Kolektor försteg som jag har,(köpte ett till) en tidig utgåva och en sen och det var inte lätt att hitta skillnader,(upplever den sena som renare.. :? har någon jämfört?) så det lutar åt att den sena utgåvan får stanna i huvudanläggningen i vardagsrummet där jag kör med aktiva studiohögtalare.
Och någon av slutstegsmodellerna som jag vill köpa kommer alltså paras med Linn Kolektor,Lead Audio LA-100 DAC och ett par Klipsch B3 stativare i mina extra stereoanläggning i datorrummet där det mest lyssnas på Spotify. Och jag tror att båda slutstegen funkar med de högtalarna då de är lättdrivna och har en lite snällare återgivning i toppen än genomsnittet av Klipsch burkar som ibland kan vara lite energiska i toppen.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 08, 2016 20:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Det kan vara att den sena har en brilliant nätdel som kan ge bättre ljud.

Här finns en sida där man kan se när uppdateringar är gjorda

http://www.sievers.sh/content/linn.php#kolektor

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Feb 09, 2016 22:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
haraldur wrote:
...nördigt och värdelöst vetande är att tidiga exemplar hade en fin Holden & Fisher transformator till likhet med kusinen Naim
Holden & Fisher det är grejer det :D
Försvann dock i början på 90-talet.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Wed Feb 10, 2016 10:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kolektor wrote:
Har totalt noll koll på olika Linn högtalare och det här med att det skiljer på innehåll i tidiga och sena modeller är något som också är nytt för mig.
Kanske du inser men forumet kan ge massor av bra info men det är också lätt att man tror att beslutet man tar är det som avgör om musiken blir fantastisk eller bara skräp. Du blir säkert nöjd med vilket som av de tre så länge de presterar som de ska.

Och stor fördel med prisklassen du tittar på är att köper man och sedan säljer ett år senare så får man igen de mesta av pengarna. Väldigt praktiskt eftersom du garanterat kommer vilja byta vidare om du fortsätter läsa/skriva här.

Vilken del av Sverige bor du förresten i? Det kanske till och med råkar bo någon aktiv på forumet i samma del av landet med liknande setup och som gärna pratar lite musik och Linnprylar över någon lämplig dryck :D


Top
   
PostPosted: Wed Feb 10, 2016 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
smirre67 wrote:
Enligt denna tråd på Linn forumet så föredrar många LK100 framför LK85. Om det inte är så att du vill hålla dig till LK formatet så skulle jag rekommendera ett 5105 som i princip är 2 st LK240 i en låda, eller ett 5125.

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=4826
Man ska inte lita på det forumets slutsatser. De flesta där har inte så bra koll. Många vill gärna skriva "hur det är" men om man skrapar på ytan har de inte jämfört själva utan bara redogör för "den allmänna åsikten", eller jämfört slarvigt så säkra slutsatser inte kan dras.

LK85 vs LK100?
Svaret är att det beror på ålder, skick, vilka andra hifigrejjer man har runt steget, och om slutsteget är tunat (momentdraget).

Jag skulle säga att de är likvärdiga. LK140 är klart bättre än båda men även ofta klart dyrare.
Personligen skulle jag leta efter ett LK85 med den nya knotterlacken. Skitsnygg och LK-lådorna var SÅ snygga på slutet av sin levnad.
Dessutom är de inte lika gamla nu som de första LK100.
Och det är större sannolikhet att ett nyare LK85 kan tunas till att bli bättre än äldre KL100.
Men som sagt, det är små skillnader.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited