selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 17:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sun Dec 20, 2015 02:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Absolut så. Men är den effektiva massan för låg kan hela armen svänga med i de kraftigaste passagerna på skivan och då tappar man utnivå, speciellt i basen. Jag minns en Mayware Formula 4 arm som jag hade med en pickup som var lite för lätt. Eller rättare, kombinationen pickup och tonarmsmassa var för lätt i förhållande till fjädringsmjukheten i nålarmen. Vid avspelning av Telarcs "1812" så hoppade armen rakt upp och landade sedan inne på etiketten när kanonerna kom i slutet! Så lösningen för mig var att lasta ner pickuphuset med en liten blybit och balansera om armen, då funkade det kanon :-)

Mao ord, det är mycket som ska spela tillsammans, det är helheten som är det viktiga, inte en enskild parameter.

/ B
I min värld är det du beskriver ett exempel på när låg rörlig massa skapar bristfällig funktion och dåligt ljud. Åtgärdat genom att öka den rörliga massan. Tvärt emot vad Linn hävdar i sin marknadsföring.

Pickup och tonarm är ett integrerat system som behöver vissa gemensamma egenskaper i kombination med varandra för att fungera på bästa sätt tillsammans. Varför lägsta möjliga rörliga massa entydigt (allt annat oförändrat) skulle vara positivt i ett sånt system är fortfarande höljt i visst kunskapsdunkel för mig. Någon kunnig i mekanik får gärna hjälpa mig förstå det bättre.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Sun Dec 20, 2015 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
Absolut så. Men är den effektiva massan för låg kan hela armen svänga med i de kraftigaste passagerna på skivan och då tappar man utnivå, speciellt i basen. Jag minns en Mayware Formula 4 arm som jag hade med en pickup som var lite för lätt. Eller rättare, kombinationen pickup och tonarmsmassa var för lätt i förhållande till fjädringsmjukheten i nålarmen. Vid avspelning av Telarcs "1812" så hoppade armen rakt upp och landade sedan inne på etiketten när kanonerna kom i slutet! Så lösningen för mig var att lasta ner pickuphuset med en liten blybit och balansera om armen, då funkade det kanon :-)

Mao ord, det är mycket som ska spela tillsammans, det är helheten som är det viktiga, inte en enskild parameter.

/ B
I min värld är det du beskriver ett exempel på när låg rörlig massa skapar bristfällig funktion och dåligt ljud. Åtgärdat genom att öka den rörliga massan. Tvärt emot vad Linn hävdar i sin marknadsföring.

Pickup och tonarm är ett integrerat system som behöver vissa gemensamma egenskaper i kombination med varandra för att fungera på bästa sätt tillsammans. Varför lägsta möjliga rörliga massa entydigt (allt annat oförändrat) skulle vara positivt i ett sånt system är fortfarande höljt i visst kunskapsdunkel för mig. Någon kunnig i mekanik får gärna hjälpa mig förstå det bättre.
Jovisst hade jag för låg rörlig massa, men som jag skrev, i förhållande till fjädringsmjukheten i nålarmen. Jag hade nått samma resultat genom att göra fjädringen mjukare i pickupen, men eftersom det är ett pillejobb jag inte behärskar så valde jag den enklare vägen - att öka den rörliga massan.

OM nu Linn valt att både öka fjädringsmjukheten OCH minska den rörliga massan så kan de vara på rätt väg. Men att hävda att enbart lägre effektiv/rörlig massa skulle ge de fördelar de hävdar, ja de betyder ju bara att tidigare kombination/pickup varit icke optimal.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 21, 2015 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag skulle vilja veta lite mer om Troikareferenserna, dvs att det är tre fästpunkter. Är det ovanligt vad det beträffar andra märken än Linn? Finns det nackdelar med det?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 21, 2015 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lupus wrote:
Jag skulle vilja veta lite mer om Troikareferenserna, dvs att det är tre fästpunkter. Är det ovanligt vad det beträffar andra märken än Linn? Finns det nackdelar med det?
Vad jag vet är det bara Rega förutom Linn som har det. De har inte samma trepunkare varför de inte är kompatibla. Ljudmässigt finns inga nackdelar vad jag vet. Nackdelen är att det krävs en matchad helhet för att få pu att hamna på rätt ställe, och det har Rega och Linn utnyttjat då de tillverkar hela kedjan verk-arm-pu.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Mon Dec 21, 2015 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Den rörliga massan ökar.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Kommande nyhet LP12
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 20:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Är det någon som fått lyssna och kanske beställt?
Ser att Tonläget har den i sin prislista, dock inte P&S ännu. Kanske det är äntligen är dax att skaffa en MC från Linn?!

Det är ett rejält steg upp kostnadsmässigt från Adikt (11K?) plus driftkostnaden men såg på Linns forum att det kanske är en kampanj på gång. Alltså enligt obekräftat rykte men ibland ligger något i dessa rykten.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited