selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 10:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 10:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Man kan ju fundera vad Linn håller på med nu för tiden, att ständigt släppa svindyra produkter som inte är färdigutvecklade för det kan dom ju inte vara när man ständigt kommer med nya uppdateringar till dom. Linn
visar ju själva att man inte är nöjda med produkten när dom gör på detta sättet. Skulle själv aldrig köpa en exaktprodukt av denna orsak. Tycker verkligen att Linn är ute på hal is, frågan är hur länge kommer kunderna att stå ut med detta. Överhuvudtaget så har dom spårat ur om man ser till hur dom jobbade tidigare. Urspårningen började när lk-lådorna gick i graven. På lk- lådornas tid hadde man bara ett fåtal produkter som var färdiutvecklade när dom släpptes idag är det många olika produktserier som lanseras med mycket korta mellanrum. Varför jobbar man inte enbart med exempelvis Klimaxserien och släpper den som slutgiltig produkt istället när den är färdigutvecklad.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
musikpolisen wrote:
Man kan ju fundera vad Linn håller på med nu för tiden, att ständigt släppa svindyra produkter som inte är färdigutvecklade för det kan dom ju inte vara när man ständigt kommer med nya uppdateringar till dom. Linn
visar ju själva att man inte är nöjda med produkten när dom gör på detta sättet. Skulle själv aldrig köpa en exaktprodukt av denna orsak.
Jag drar mig för att Köpa exakt av kostnadsskäl. Däremot är utveckling och nya funktioner en förutsättning. Det finns inga fulländade produkter, och i mjukvara är det gratis att dela med sig av förbättringarna. På lk tiden fick man snällt betala. Karik 1,2,3 3.5 etc.

Hälsningar Fredrik


Top
   
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Man kan se det på två sätt, antingen väntar Linn till Exakt-apparaterna är totalt färdigutvecklade eller så får vi apparater med uppdateringar av mjukvaran då och då. I det förra fallet blir det verkligen dyrt eftersom det tar en otrolig tid att testa ut alla de variabler som är möjliga med mjukvarustyrningen, det blir mer utvecklingstid som ska spridas ut på (troligen) totalt sett färre apparater. Och så måste man vänta längre tid innan apparaterna finns på marknaden. I det andra fallet överlåter man mycket av produktutvecklingen på kunderna men samtidigt blir det totalt sett billigare eftersom man man får gratis mjukvaruuppdateringar istället för att köpa en ny apparat eller byta moderkort för 100 tusen och köpa tillbaka sina gamla grejor för 50 tusen extra... Alla KK-ägare vet vad jag pratar om.

Till Linns försvar, mjukvaran i detta är mycket komplex och man kan knappast förutse alla möjligheter och applikationer redan från första början. Hur många uppdateringar har inte Windows 10 haft sedan introduktionen? Sä länge jag får en bättre produkt utan kostnad så inte mig emot. Däremot kan jag hålla med Sportis(?) om att det borde vara möjligt att kunna backa till en tidigare version om man är missnöjd med den nya.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Dec 12, 2015 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Jag kan i vart fall konstatera en sak: under det dryga år jag nu levt med Exakt, har jag lyssnat mer på musik än jag någonsin har gjort tidigare. Det är helt enkelt väldigt kul! Kör mycket Tidal, inte lika bra som rippat från LSNAS, men väldigt kul att hela tiden upptäcka nytt och ändå ofta njutbart. Att det är dyrt med Exakt, ja, så är det, inget snack. Om prissättningen huvudsakligen är driven av tunga utvecklingskostnader, behov av att täcka kostnader för annat eller om det handlar om att det är möjligt att ta bra betalt i den 99/1- och nollräntevärld vi numera lever i kan jag inte bedöma - förståss en kombo, men vilken faktor som väger tyngst vet jag inte. Jag önskar såklart att det vore billigare, är samtidigt beredd på att grejerna knappast har kvar sitt värde om 5 år men konstaterar samtidigt att livet inte är oändligt och att musik för mig är JÄTTEVIKTIGT! Därmed blir det ett av de absolut högst prioriterade områdena i livet och då jag inte har vare sig tid (jobbar nästan jämt just nu) eller ingående teknisk kunskap att hålla på och pilla med elektronik mm själv, så väljer jag att prioritera detta.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Var och lyssnade på ett akurate edsm/majik exakt box med m109

Måste erkänna att jag vart glatt överaskad när exakt spelar på ett sätt som gjorde mig nyfiken på tekniken, idag spelar det så pass bra att produkterna är säljbara med att bara lyssna på dem utan att man måste visa en demofilm varför kunden ska köpa nytt eller få höra Berry pim tala om att man lyssnar på fel sätt när man inte har gillat exakt.

Det är skönt att det ljusnar på nya produkter från Linn, tidigare har det varit helt ointressant, den nya programvaran har verkligen lyft exakt.

Dock blir jag undrande över alla som lovordade Exakt från början, tycker ni att det blivit sämre nu när det börjar spela mera som äldre Linn grejer?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Dock blir jag undrande över alla som lovordade Exakt från början, tycker ni att det blivit sämre nu när det börjar spela mera som äldre Linn grejer?
För mig lät Exakt riktigt bra redan från början, med ett par frågetecken. Men uppenbarligen skedde en del utveckling tidigt eftersom jag gillade Akubarik Exakt bättre än Klimax ur alla synvinklar. Ett av frågetecknen var Nirvanas liveskiva som spelades (vinyl) på Akubarik-demon på HF. Curts röst lät ofta väldigt märkligt, som han sjöng in i ett stort rör ungefär. Det har det aldrig gjort tidigare och jag tvivlar på att Linn har rätt och alla andra har fel.

Men, som jag skrev redan efter den första Klimax-demon, det var ljudet som lyfte rejält med Exakt. Musiken lät som den brukar, dvs återgivningen av det musikaliska skeendet. Å andra sidan, musiken kan inte bli bättre än den är, eller hur? Det handlar ju om återgivning, inte skapande av musik. Dvs, lyssnar man på kassa musiker så ska det låta kasst också. Så jag reagerade inte direkt på det musikaliska, kanske redan Linns tidigare apparater återgav musiken troget?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Fri Dec 18, 2015 11:25, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul att det går framåt!
Jag tycker det blir bättre med tiden. Väntar dock på den riktiga "WOW-detta är skitbra - jag bara måste ha - o det nu" känslan.
pekka71 wrote:
Var och lyssnade på ett akurate edsm/majik exakt box med m109
Kollar så jag är med.
akurate edsm - Exakt link - majik exakt box (=exakt engine/dig volymkontroll/dig filter, 6 slutsteg) - K400 - 109?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Japp så var configen, fast k600

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 19:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
pekka71 wrote:
Japp så var configen, fast k600

Låter som att du har varit och lyssnat hos Kantola :D
Var också förbi hos han för några veckor sedan, och har aldrig hört M109 spela så bra.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Thu Dec 17, 2015 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
smirre67 wrote:
pekka71 wrote:
Japp så var configen, fast k600

Låter som att du har varit och lyssnat hos Kantola :D
Var också förbi hos han för några veckor sedan, och har aldrig hört M109 spela så bra.
Så långt vill jag inte gå, har hört 109 bättre om vi pratar närv/närvaro därimot var dynamiken överraskande bra, men det var ju dock bara ett majik system, klimax med senaste programvara känns spännande

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Dec 18, 2015 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Dock blir jag undrande över alla som lovordade Exakt från början, tycker ni att det blivit sämre nu när det börjar spela mera som äldre Linn grejer?
Jag gillade exakt från början, men i vanlig ordning tror jag att många pratar om olika saker när vi hissar eller dissar den nya tekniken. När jag trixar olika med space så kan jag få till ett "äldre" linn sound vad det beträffar röj och stampa takten. Om jag låter rummet hjälpa mina högtalare så kan jag få ett annat tryck i helheten som ur mitt perspektiv kan lyfta vissa skivor men döda andra. Ur mitt perspektiv så blir i dagsläget helheten bättre med space.

För att vara tydlig så har jag inte Exakt men jag gissar att rummets påverkan går att nyttja olika under Exakt-demo. En del i detta tror jag är att programvaran har förändrats för högtalarna. I alla fall är Space för keltik mycket bättre idag än när jag provade första gången.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited