selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Högst troligt beror det på kvalitet på insignal och högtalare, hur slutstegen presterar.
Jag har ägt både Klout o chakra 200W och aldrig haft problem med att spela högt o länge.
Dock finns det bara ett alternativ om man verkligen vill ösa på - Solo ! I en klass för sig effektmässigt och förmåga att vara oberörd trots långa vansinnesnivåer.
Twin är rätt mycket sämre på alla sätt.
Man får beundras över att Linn fick fram Solo för hela 16år sedan, en konstruktion som fortfarande står sig i konkurrensen.
Då kom även KK och Komri - Linn var på hugget på den tiden :D


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 10:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Om det är så att du bara skall ha ett slutsteg så är det nog bara 6100, 5100 eller 5125 som gäller för dig, men för att klara pristaket så kan vi nog utesluta 5100 då begagnat marknaden för dessa är väldigt svår, det är nog lättare att hitta ett begagnat 6100 eller 5125. Det har funnits ett begagnat 6100 på blocket ett bra tag men vet inte om det finns kvar, annars så är det bara att hålla ögonen öppna efter dessa steg.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 10:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Gör en liten instickare här då det igen misstolkas vad "300W continuous" står för.

Från Linns forum av DanielE:

"The power consumption figure of 300W on the back of an Akurate 4200 is the continuous power without any form of protection shutting the product down. This is tested with a sine wave into a dummy load, (not a loudspeaker) and is a requirement for safety certification. The Maximum power consumption on the back of the Twin refers to the peak only."


"The Dynamik in a 5100 can deliver more than 300W continuously, however to arrive at this figure you need to drive the full product for 4 hours at a constant level without anything shutting down, this includes the power amplifiers thermal protection as well as the power supplies various protection modes. The peak output available from a Dynamik for Majik and Akurate amps is closer to 1100W. The safety standard allows maximum power consumption or continuous power consumption to be marked on a product."

Hoppas det klargör att Majik/Akurate serien inte har ett 300W nätagg!

Hälsningar, John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Vad jag kan avgöra fungerar mina förstärkare som de ska. Min Klout låter fantastiskt och mäter som förväntat. Den används mestadels sparsamt i vårt fritidshus.

En Klout lämnar maximalt +/- 36 V utspänning. Den gränsen ligger i 4200 på +/- 41 V. Rent fysikaliskt klarar alltså en 4200 av att leverera en starkare utsignal än Klout. Sen får den dessutom hjälp att avleda effektvärme av sin interna fläkt. Vid belastningsprov av mina högtalare kunde jag konstatera att min Klout tystnade av överhettning, där 4200 obehindrat spelade vidare. Allt annat lika, utan att någon signal klippte och med ordentlig ventilation runt slutstegen.

Med det sagt kan nätdelen i Klout mycket väl vara dimensionerad att fungera inom sina begränsningar för tuffare laster än 4200. Så ser det ut för mig när jag tittar närmare på förstärkarnas specifikationer.

Jag har heller inte utvärderat Linns interna aktiva kort på likartat vis. Vad jag förstått i andra kommentarer kan det finnas begränsningar i regleringen av deras matningsspänning som påverkar dem negativt när slutstegens nätdelar belastas hårt. Det kan jag tänka mig skapar elaka ljudliga konsekvenser, men var aldrig något jag upplevde i mitt aktiva Kabersystem med 6100. Och det är heller inte aktuellt för trådskaparen vad jag kan läsa mig till.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag ska inte försöka övertyga någon

Men vill ni komma förbi med 2200 och jämföra mot klout eller kanske en 280/spark som är friska får ni gärna göra det


"Just listen"

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 17:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Har provkört mina Komri med flera olika typer av slutsteg och ska man jämföra "orken" så har en Ax200 inte en chans mot en Klout. Har jämfört med flera olika Ax200 och Klout, nya, recappade och gamla. Må vara att Ax200 spelar bra i basen men återigen så spelar en recappad Klout bättre i Upper bass ändå :wink:

Känns som om vi är lite OT, sorry...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Fri Dec 11, 2015 18:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Håller med om att det nu har börjat gå lite väl mycket OT, TS försöker få reda på vad för alternativ det finns att tillgå, inte hur mycket Klout respektive x200 klarar av att spela utan att börja klippa. Ett annat alternativ kan ju vara Vincents 6x200w slutsteg eller något annat fabrikat.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited