selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lödtenn
PostPosted: Wed Nov 25, 2015 23:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Tänkte löda om mina högtalarkablar som är 13år gamla, alltså 13år gamla lödningar. Vilket lödtenn skall jag använda? Flussmedel? Hur mycket skall jag kapa kablarna för att få en icke oxiderad kabel att löda? Hur mycket kan en omlödning lyfta ljudet?


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Thu Nov 26, 2015 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag skulle rekommendera Lejonklou lödtenn och även läsa på hans hemsida, finns en fin genomgång där av vad han kommit fram till om lödning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Thu Nov 26, 2015 00:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Vart köper jag Lejonklous lödtenn och kan du länka till vad han kommit fram till vad det gäller lödning?


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Thu Nov 26, 2015 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Vart köper jag Lejonklous lödtenn och kan du länka till vad han kommit fram till vad det gäller lödning?
Info om lödning
http://www.lejonklou.com/wp-content/upl ... dering.pdf

Köpa lödtenn gör du väl enklast genom att kontakta honom.
Email: info@lejonklou.com Tel: +4670 558 0549
Lejonklou HiFi AB, Vänortsgatan 57, 75264 Uppsala, Sweden

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Thu Nov 26, 2015 16:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Tack för infon, har du själv testat att löda om gamla lödningar och isåfall med vilket resultat ljudmässigt?


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Thu Nov 26, 2015 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Tack för infon, har du själv testat att löda om gamla lödningar och isåfall med vilket resultat ljudmässigt?
Nej, jag har inte testat olika lödningar överhuvudtaget, jag brukar göra rätt med en gång :-) Skämt åsido, jag har inte den upplösningen i min anläggning att jag hör någon skillnad på lödningar. Däremot brukar jag "motionera" kontaktytorna någon gång per år (dvs kopplar loss alla kablar och ansluter dem med lite rotation) för att få bort eventuell oxid.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Thu Nov 26, 2015 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag hade ett favorittenn som tjänade mig ypperligt i tjugotalet år utan att jag reflekterade över vilken sort det var. Vid tillfället för inköpet så minns jag att det skiljde ruskigt åt mellan olika sorter. Har en hel kartong rullar från 1995~ish som jag betrakttar som odugliga. För en tid sedan så kom Pekka förbi med en liten rulle tenn från Lejonklou. Jag fastnade för det omedelbart då det betedde sig väldigt likt mitt gamla kära tenn. Problemet var att jag inte kunde erinra mig vad min gamla rulle hette och för min själ inte kunde släppa detta. Nu hade jag förvisso ett tenn som fungerade men ville ändå gå till botten med mitt eget tenn. Till saken hör att jag gör av med rätt stora mängder. Efter ett energikrävande letande så hittade jag tennet. En variant av Multicore med ett visst flussmedel och lämplig mängd.

Jag brukar försöka förklara hur de tenn jag sakat och ratat med scenen ur "I am Legend" då hans hund blir infekterad innan den zombieficeras. Det är svårt att med ord beskriva.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Fri Nov 27, 2015 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
..........skämt åsido, jag har inte den upplösningen i min anläggning att jag hör någon skillnad på lödningar. Däremot brukar jag "motionera" kontaktytorna någon gång per år (dvs kopplar loss alla kablar och ansluter dem med lite rotation) för att få bort eventuell oxid.

/ B
Sila mygg och svälja kameler.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Fri Nov 27, 2015 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Onödigt med sådana kommentar. Bidra i stället med dina egna erfarenheter och de slutsatser du kommit fram till. Tror att många på detta forum är mycket intresserade att få läsa om det.


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Fri Nov 27, 2015 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Må så vara men att hävda att anläggningen inte klarar av att återge skillnader mellan lödtenn men att motionera kontakterna gör nytta är ett inskränkt synsätt, såvida inte en jämförelse är gjord. Om så är fallet borde detta framgå.
Lödtenn och lödningar gör skillnad och med lite vidsynthet finns mycket att vinna här.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Fri Nov 27, 2015 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Må så vara men att hävda att anläggningen inte klarar av att återge skillnader mellan lödtenn men att motionera kontakterna gör nytta är ett inskränkt synsätt, såvida inte en jämförelse är gjord. Om så är fallet borde detta framgå.
Lödtenn och lödningar gör skillnad och med lite vidsynthet finns mycket att vinna här.
Jag förstår hur du menar men tänkte ände förklara mig lite. Jag har lött, bland annat kablar, sedan mitten på 60-talet. Jag känner mig ganska säker på hur man gör en bra lödning, även om jag inte alltid gör som rekommenderat.

De gånger jag råkat ut för problem med kablaget har det aldrig berott på själva lödningen, snarare på krånglande kontakter och, just, oxidering. Det handlar om att jag lägger besväret och arbetet där jag upplever att det gör störst nytta. Att göra motsvarande grundläggande tester som Lejonet gjort kräver mycket arbete, en mängd arbete som jag hellre lägger på andra områden än att testa lödningar. Det har inte med vidsynthet eller inskränkthet att göra. Inte silar jag mygg heller, jag vet ganska väl var jag råkat ut för mest trubbel/försämring av ljudet.

Och ja, jag hävdar att det finns åtskilligt mer/viktigare saker att göra i min anläggning än att löda om mina kontakter. Jag har tidigare ägnat alldeles för mycket tid åt saker som inneburit mer "feel-good" än en reell ljudmässig/musikalisk förbättring. Det är inget fel att prioritera på det man vet/tror sig veta/hoppas gör nytta, men det gäller väl för oss alla?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Lödtenn
PostPosted: Fri Nov 27, 2015 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vill nog påstå att lödningarna spelar en betydande roll. Om inte annat för att uppnå ett repeterbart resultat,börjar man dessutom blanda in fler komponenter i sitt system, som tex vid aktiv drift, så känns det onödigt att baka in fler eventuella felkällor.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited