selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Mark Knopfler
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 20:51 
Site Admin
Site Admin

Vill bara slå ett slag för denna gigant!
Den senaste albumet "The Ragpickers Dream" är fantastiskt, och håller enligt mig länge länge.
Höjdpunkter i höstmörkret är Quality Shoe, The Ragpickers Dream, Marbletown och....eller skitsamma, höjdpunkter i höstmörkret är hela albumet! :D

Post subject: Re: Mark Knopfler
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Vill bara slå ett slag för denna gigant!
Den senaste albumet "The Ragpickers Dream" är fantastiskt, och håller enligt mig länge länge.
Höjdpunkter i höstmörkret är Quality Shoe, The Ragpickers Dream, Marbletown och....eller skitsamma, höjdpunkter i höstmörkret är hela albumet! :D
Intressant! Jag hade börjat tappa intresset för Mark Knopfler efter ett par tveksamma soloskivor. Skall lyssna på denna!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 22:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Han är verkligen Kung. Några polare och jag skulle ner till Stockholm och se honom 25:e maj. Det blev ju tragiskt nog inställ pga en motorcykelolycka. Om jag inte missminner mig var det en Fiat Punto han krockade med, eller om den nu körde på honom. Av den enkla anledningen kommer jag aldrig att köpa en Fiat.

Däremot kommer jag att vänta på ännu en ny skiva från denna guru. Både hans soloplattor och de han gjorde tillsammans med gänget i Dire Straits hör till mina absoluta favoriter. Nu måste jag resa mig och slänga in "The Ragpickers dream" i cd-spelaren...

...sådär.

PS.
Tack nasoferm för att vi nu åter igen har ett helt eget ställe att snacka Linn och andra livsnödvändigheter på.

Mvh

Johan

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 22:50 
Site Admin
Site Admin

Inga problem!
Det är förhoppningsvis mera roligheter på gång...
:) :)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 23:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

soundtracket till local hero är rätt ok oxå!
nu är det ett tag sedan den gjordes men ändå.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 06:00 
Site Admin
Site Admin

neworder, det låter spännande, det måste jag se om jag kan hitta någonstans.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 23:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har lyssnat MYCKET på dire straits för några år sedan, så jag har blivit lite less på dem.

Tycker att sailing to philadelphia är den bästa skivan knopfler gjort solo, men golden heart är också bra, men lite ojämn. måste säja att jag blev lite besviken på the ragpickers dream, egentligen bara en riktigt bra låt, Hill farmers Blues. Lite för tråkig skiva. Bästa låtarna är ju Brothers in arms och sailing to philadelphia på den medföljande live skivan.

mvh/ siffernisse

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 05:26 
Site Admin
Site Admin

Har lyckats låna hem "Local Hero"-soundtracket ifrån en kompis, men tyvärr så tyckte jag att det albumet var mycket svagt.
Det är ju iofs ett soundtrack som inte riktigt går i Knopfler-anda så man kanske får vara lite förlåtande....
Han hade kanske någon som flåsade honom i nacken och övervakade produktionen eller nått vad vet jag...
Ett soundtrack ska ju vara på ett visst sätt osv osv...

Jag ska inte såga albumet helt dock. "The Way It Allways Starts" var för mig en total Mark-Knopfler-AHA-Upplevelse.
Att han kunde sjunga med sådan inlevelse trodde jag faktiskt inte.
Jag trodde minsann att han bara kunde "tugga" på i samma ton och inte överaska med sin röst, men vad roligt att man har fel ibland :oops: :D

Soundtracket är just ett soundtrack och inget annat.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 16:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

nasoferm wrote:
Har lyckats låna hem "Local Hero"-soundtracket ifrån en kompis, men tyvärr så tyckte jag att det albumet var mycket svagt.
Det är ju iofs ett soundtrack som inte riktigt går i Knopfler-anda så man kanske får vara lite förlåtande....
Han hade kanske någon som flåsade honom i nacken och övervakade produktionen eller nått vad vet jag...
Ett soundtrack ska ju vara på ett visst sätt osv osv...

Jag ska inte såga albumet helt dock. "The Way It Allways Starts" var för mig en total Mark-Knopfler-AHA-Upplevelse.
Att han kunde sjunga med sådan inlevelse trodde jag faktiskt inte.
Jag trodde minsann att han bara kunde "tugga" på i samma ton och inte överaska med sin röst, men vad roligt att man har fel ibland :oops: :D

Soundtracket är just ett soundtrack och inget annat.
sorry,men det är Gerry Rafferty som sjunger på den låten! :wink:

gerry raffert är en artist som är rätt så ok förresten,tänker främst på klassikern baker street.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 17:29 
Site Admin
Site Admin

Quote:
sorry,men det är Gerry Rafferty som sjunger på den låten! :wink:
:shock: :shock: Jag kollade upp det du skrev och det stämmer ju faktiskt. Hahaha, men jag trodde inte att det var sant.
Men det förklarar ju varför jag blev så förvånad över herr Knopflers plötsligt mysiga röst.
Tack för upplysningen "new order". ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 11:27 
Site Admin
Site Admin

Jag vill bara nämna en låt som jag tyckte hade riktigt skönt gung.
Cannibals heter den, och denna låt gav mig även en uppenbarelse.
Den dagen jag blir vuxen och förhoppningsvis har skaffat mig fru och barn och ett trevligt knektsystem i barnkammaren...DÅ ska jag spela cannibals för bebisen -> Det ska börjas i tid! :D :D :D

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyfter detta gamla inlägg.

Jag har inte på många år orkat lyssna på Dire Straits pga det blev lite mycket i början av Linnkarriären i slutet på -80 neb idag köpte jag Love over gold och jäklar vilken skiva.
Lp12an och aktiva Ninka och Telegraph road, hade jag varit varulv hade håren på ryggen stått rakt upp.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 00:14 
Site Admin
Site Admin

Mmmm när den ekande gitarren kommer in tillsammans med pianot i början av Telegraph Road...härligt :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller de sista 3-5 minuterna, låta Lk100 stegen ge max och ändå låter det kontrollerat,,,, gaaaa.
Frun får vara utan ikväll för jag har redan fått mitt :D :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 09:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja men då detta är en Mark Knopfler tråd så kan jag ju bara meddela att hans nyaste alster 'Shangri-La' är väl värd en lyssning.

Ytterligare mer likt Mark Knofpler med härliga melodislingor och saker som fastnar stenhårt i skallen på mig.

Jag säger bara Whoop De Doo... Skivan finns dessutom i format så det ska passa oss alla:
> Limited edition CD / DVD (DVD of Mark rehearsing in the studio and being interviewed about every track on the album)
> Regular CD
> Double LP
> SACD (Super Audio 5.1 surround sound CD)

/Thomas

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00