selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bryter ut OT-kommentar från annan tråd.
musikpolisen wrote:
matss wrote:
musikpolisen wrote:
ett exempel är Chakrastegen med ett konstruktionsfel som gör dom väldigt känsliga för kvaliten på strömmen (detta enligt personalen på Takt o Ton)
Den har jag missat. Vad är felkonstruerat i Chakrastegen som gör dem så känsliga?

mvh, mats
Kondensatorerna är undermåliga enligt Takt o Tons personal
Är Chakra-stegen mer känsliga än andra steg? Om de lät sämre än annat så hade det möjligen varit relevant, men så länge som de låter bra jämfört med det mesta annat så kan man säga mycket. Har ni tips på andra, mer prisvärda steg? Det är alltid intressant.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Spännande. Vilka kondensatorer specifikt i Chakrastegen är det Takt och Tons personal menar är undermåliga? Och vilken ström är det som behöver ha rätt kvalitet? Vad tycker Takt och Tons personal man ska göra åt saken?

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Kom att tänka på uttrycket "Höna av en fågel". :roll:


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vad jag vet så har det cirkulerat okuranta exemplar här omkring. Dels exemplar som avlidit och andra som dött musikaliskt samt låtit trasigt. Vill inte börja peka ut folk här inne men jag vill bara bekräfta att problem har förekommit. Jag har själv hört personalen på T&T tala om hur känsliga stegen skulle vara för vad de får serverat genom nätbrunnen. Vidare så har vi även testat allt från ny matning till säkringsfritt. Börjar de blöda så upplevs de som ett irriterande munsår som aldrig vill läka. Felande elektrolyter av kvaliten man finner i kinesiska datorprylar har lokaliserats både i audioboards och nätdel.

Hade det varit näringsfysiologi vore en analogi om avsaknad av glykogena reserven frestande att tillämpa

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
haraldur wrote:
Vad jag vet så har det cirkulerat okuranta exemplar här omkring.
Någon som vet vilka modeller och serienummer detta gäller, eller vilka namn/modeller komponeneterna har som inte håller måttet? Vad säger Linn?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Oct 18, 2015 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag testade sökfunktionen på forumet,och fick några bra träffar,jag känner att man låter som en belackare eller kan uppfattas så,vilket inte är min avsikt. Ämnet är redan behandlat några gånger.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Oct 19, 2015 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Sökord? för den nyfikne.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Oct 20, 2015 17:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
haraldur wrote:
Vad jag vet så har det cirkulerat okuranta exemplar här omkring. Dels exemplar som avlidit och andra som dött musikaliskt samt låtit trasigt. Vill inte börja peka ut folk här inne men jag vill bara bekräfta att problem har förekommit. Jag har själv hört personalen på T&T tala om hur känsliga stegen skulle vara för vad de får serverat genom nätbrunnen. Vidare så har vi även testat allt från ny matning till säkringsfritt. Börjar de blöda så upplevs de som ett irriterande munsår som aldrig vill läka. Felande elektrolyter av kvaliten man finner i kinesiska datorprylar har lokaliserats både i audioboards och nätdel.

Hade det varit näringsfysiologi vore en analogi om avsaknad av glykogena reserven frestande att tillämpa
Vad som vore riktigt matnyttigt vore faktiskt en bild eller så på hur det ser ut, så man själv som chakraägare vet vad man ska leta efter :D

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Oct 22, 2015 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det har varit slutsteg som har haft FEL, synd om inte Linn vil erkänna det, och dåligt om T&T menar at vissa slutsteg är känsligare för ström istället för at erkänna att vissa av dessa slutsteg har en nätdel som är sämre än andra, om det är stor skillnad på 2 slutsteg av exakt samma typ och ett är klart sämre tycker jag det hellre är ett fall för reklammation!

Generellt är switchmode nätdelar mindre känsliga för sämre nätström, Linns ingejörer har tidigare sagt til mig, att strömrensningsprodukter har mindre positiv verkan på Linns switchmode/(iaf på chakra nivå och upp till dynamik ) och därmed märks de eventuella nanckdelarna med sämre Dynamik osv som många strömrensare ger. Om man nu inte har ekstremt förorensad miljö hemma.

Dock så "smutsar" switchmode produkterna ner strömnätet utåt mer än vanlig transformatorer så de kan tex påverka ett väldigt känsligt Ria om man har otur.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 23, 2015 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Comstedt wrote:
Dock så "smutsar" switchmode produkterna ner strömnätet utåt mer än vanlig transformatorer så de kan tex påverka ett väldigt känsligt Ria om man har otur.
Det beror alldeles på hur de är konstruerade. Det finns flera varianter av switchade nätdelar som drar ren sinus från nätet och är en betydligt renare belastning än traditionella nätdelar. Sen finns det alldeles riktigt sådana som "smutsar" ner också.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited