selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hur låter det i regel?
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Mitt bygge fortskrider och efter mycket velande så valde jag en konventionell konstruktion av väggarna (osb+gips) till rummet där jag ska stereon skall stå. Jag var dock extra petig vid bakväggen där jag sannolikt kommer att ha stereon, jag smetade pl400 mellan skivorna och knackade på väggen simultant som jag skruvade den mycket tätt.
Syftet med denna procedur var att få en stum bakre vägg med en hög egenfrekvens.

Något som jag kom fram till under denna procedur var att oavsett hur mycket jag anstränger mig så blir resonansen helt annorlunda om jag har en regel där jag trummar på väggen jämförelsevis om jag är mellan två reglar.

Min tanke till er som bor i moderna träkonstruktioner: jag tror att det kan vara värt att ta reda på var ni har era stående reglar och ställa högtalarna direkt mot regeln för att minimera problem som härhör från väggresonans.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
eller så reglar man upp cc20 samt liggande reglar, det går mycket skruv, men det är det värt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Lupus wrote:
...
Min tanke till er som bor i moderna träkonstruktioner: jag tror att det kan vara värt att ta reda på var ni har era stående reglar och ställa högtalarna direkt mot regeln för att minimera problem som härhör från väggresonans.
Hur tänker du? Det är ju inte direkt så att det går en smal stråle av ljud bakåt mot väggen. De fekvenser som strålar bakåt mot väggen har mestadels lång våglängd och generellt över våglängder längre än 1-3 dm och den påverkan som placeringen av högtalarna i relation till reglarna bakom har, kommer man ta hänsyn till då man lyssnar sig fram till bästa placering. Fördelen med att lyssna sig fram till bästa placering är ju att man då automtiskt tar mest hänsyn till de mest påverkande omständigheterna.

Du har en viktig poäng dock. Beskaffenheten av väggarna i rummet har en betydande påverkan av rummets akustik och därmed även på hur musik spelad i rummet uppfattas. Stabila väggar är generellt bättre än smäck-väggar (ofta cc 60 cm med enkelgips på var sida samt utan isloering mellan). En sådan vägg kan dock förbättras avsevärt med ett lager plywood + ett extra lager gips på det (allt på hifi-rumssidan). Väggen blir akustiskt bra och dessutom kan man hänga i stort sett vad som helst, var som helst på väggen. Om man har ork kan man skruva råspont i.st.f. plywood.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
eller så reglar man upp cc20 samt liggande reglar, det går mycket skruv, men det är det värt
20, tätt! Jag reglade 50 cc liggandes men hade tänkt att köra 15mm MDF + gips, men när jag kom tillbaka från en resa hade frun satt OSB på hela väggen vilken mäter 11x3 meter så nu blev det en sneaklösning.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
HCL wrote:
Hur tänker du?
Den frågan kan man ställa sig, speciellt efter som jag själv gjorde avsteg från min initiala plan med samma motivering:det är ingen större poäng med att förstärka upp väggen bakom högtalarna om man inte genomför samma lösning på alla väggarna. Precis som du skriver så är de låga frekvenserna som främst strålar bakåt betydligt längre än regelavstånden.

I rummet har jag ca 150m2 vägg så det blir mycket kostsamt och arbetsamt att göra något alldeles för seriöst. Planen är att förstärka upp väggen bakom högtalarna om jag inte upplever att det blir bra.

MEN: i och med att de stående reglarna är infästa i golvet så är jag övertygad om att mycket kraft tas upp av regeln. Om jag bankar med samma kraft över en regel så låter det helt enkelt mindre än om det är mellan två reglar.

Ställ gärna racket framför en väggregel på en golv regel om ni har möjlighet!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jul 11, 2015 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Lupus wrote:
I rummet har jag ca 150m2 vägg så det blir mycket kostsamt och arbetsamt att göra något alldeles för seriöst. Planen är att förstärka upp väggen bakom högtalarna om jag inte upplever att det blir bra.

MEN: i och med att de stående reglarna är infästa i golvet så är jag övertygad om att mycket kraft tas upp av regeln. Om jag bankar med samma kraft över en regel så låter det helt enkelt mindre än om det är mellan två reglar.

Ställ gärna racket framför en väggregel på en golv regel om ni har möjlighet!
Väggen bakom högtalarna är nog ofta viktigast för att den är närmast ljudkällorna. Den brukar dessutom ofta utgöra det största sammanhängande väggavsnittet i rummet och därmed ha störst påverkan på hur hela rummets akustik upplevs. Om du har möjlighet så gör det som är enkelt innan alla ytskickt är på plats; Ett extra lager plywood+gips (liggande plywood och stående gips). Det gör stor skillnad och är så enkelt att det är dumt att inte bara göra det.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited