selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vad är det som åldras?
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 19:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Har funderat lite kring vad det är som åldras i en HIFI anläggning. Detta pga att en annan är hänvisad till att köpa begagnade sker, åtminstonde om jag vill ha Linn. Och det vill jag ju :!:

På en högtalare är det ju elementen och som jag fattar det i första hand diskanten, det snackas ju mkt om att byta sådana i alla fall.

På en CD-spelare så är det ju naturligt att rörliga delar är det som ger upp först, motor, laser, släde.

På en LP slits ju det mesta verkar det som, det är kanske därför som jag tvekar att ge mig in på den banan. Är det värt det tro :?

Men på övrig elektronik??
En bekant till mig som var god vän med Bellman (Bellmans Hifi i Borås) sade en gång för länge sedan när jag hade inhandlat en Arcam förstärkare att nästa steg fick bli en Majik för den var microprocessorstyrd och åldrades inte??

Är det någon som vet lite mer??

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Kondensatorer är en sak som åldras (vare sig om det är micro processor styrt eller inte. men man sipper oxid på kontaktbanor med micro processorstyrt plus att man kan få exaktare kanalbalans)
på en CD är det som sagt mekaniken och lasern. på en skivspelare så är det framförallt drivrem och nål inkl gummi upphängningarna i pickupen resten brukar vanligvis handla om justering och ja det är värt att använda vinyl. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 14:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Vad menar du med kontaktbanor? Ledningbanor på mönsterkort är ju i regel överlackade så de utsätts inte för syre. Att lödningar i allmänhet åldras vet jag, men det är ingen större svårighet att löda om dem om det behövs.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ska man snacka hållbarhet CD spelare vs. LP12 så vinner LP12 stort.
Bra mekanik kan justeras, o en drivrem är inga problem att ersätta.
CD'n däremot med all elektronik... o komponenter som inte längre tillverkas...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
spheniscus wrote:
Vad menar du med kontaktbanor? Ledningbanor på mönsterkort är ju i regel överlackade så de utsätts inte för syre. Att lödningar i allmänhet åldras vet jag, men det är ingen större svårighet att löda om dem om det behövs.
Kontaktbanor i potentiometrar och kontaktytor i omkopplare.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 12:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nog för att jag är teoretiker, men vad innebär det ni säger i praktiken då? När bör man lämna in cd-spelaren på service exempelvis, och hur gammal elektronik kan man räkna med kommer fortsätta att fungera?

Min egna känsla säger att har en bra pryl fungerat första året så kan den nog fortsätta fungera bra många år till. CD-lasern får man väl räkna bort från det resonemanget men den bör väl ändå hålla ett par år iallafall. Hur resonerar ni (och övriga som inte skrivit här tidigare) när det gäller äldre produkter? Väldigt intressant fråga tycker jag eftersom alla som köper en begagnat del funderar över det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sony wrote:
Nog för att jag är teoretiker, men vad innebär det ni säger i praktiken då? När bör man lämna in cd-spelaren på service exempelvis, och hur gammal elektronik kan man räkna med kommer fortsätta att fungera?

Min egna känsla säger att har en bra pryl fungerat första året så kan den nog fortsätta fungera bra många år till. CD-lasern får man väl räkna bort från det resonemanget men den bör väl ändå hålla ett par år iallafall. Hur resonerar ni (och övriga som inte skrivit här tidigare) när det gäller äldre produkter? Väldigt intressant fråga tycker jag eftersom alla som köper en begagnat del funderar över det.
När man bör lämna CD spelaren på service tja när den börjar bete sig konstigt eller lägger av att spela skivorna eller att det känns som den inte spelar optimalt längre, Mao sannolikt många år övrigt håller elektroniken länge skivspelare kan ju vara lämpligt att lämna till justering med jämna mellanrum själv gör jag det en gång om året vare sig det behövs eller ej.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject: hmm...
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 11:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
lyssnaren åldras också, hörseln blir mindre skarp och speciellt diskanten begränsas...


Top
   
 Post subject: Re: hmm...
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 19:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Zombie wrote:
lyssnaren åldras också, hörseln blir mindre skarp och speciellt diskanten begränsas...
Haha, jo.
Fast det är lite svårt att lämna in sig själv på service. I alla fall som det ser ut idag. Om några år kanske. :)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject: Re: hmm...
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 21:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Zombie wrote:
lyssnaren åldras också, hörseln blir mindre skarp och speciellt diskanten begränsas...
Hmmmmm, det skulle kanske kunna leda till att man börjar gilla Pioneer eller nåt annat japanskt vad det lider. :lol:

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Hmmmmm, det skulle kanske kunna leda till att man börjar gilla Pioneer eller nåt annat japanskt vad det lider.
Jag upplever att många äldre inte gillar skarpt ljud så det är väl kanske rör teknik med sitt mjuka trevliga ljud som passar bästa på ålderns höst.. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sondek wrote:
Jag upplever att många äldre inte gillar skarpt ljud så det är väl kanske rör teknik med sitt mjuka trevliga ljud som passar bästa på ålderns höst.. :?
När är man äldre? Var går gränsen för "skarpt" ljud?

Personligen är jag nöjd om ljudet är så lika verkligheten som möjligt och att anläggningen förmedlar musiken. Om det sker med rör eller annan teknik är egentligen egalt.

Däremot tycker jag nog, i alla fall historiskt sett, att Linn-entusiaster har accepterat väl sunkigt ljud bara rytmen och musikaliteten har återgivits. Det var först när jag hörde en LP12-Lingo-Arkiv-Linto kombination som jag tyckte att även ljudet var av den klassen att prislappen kunde motiveras.

Jag kan tänka mig att många "äldre" har tröttnat på att höra distat vasst ljud och hellre säljer det sista unset av "musikalitet" bara man slipper höra eländet. Årets HiFi-utställning på Sheraton var en tydlig påminnelse om hur många förväxlar en vass övertydlig diskant med naturligt ljud. Eller är dagens unga musiklyssnare redan döva?

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited