Då har man haft besök av Fredrik L. och fått saker och ting på plats! Mycket trevligt, proffsigt och prisvärt! Det som gjorts är att Kikkin har uppgraderats till 2.2 samt att C6100 har fått internkopplingar med vars hjälp de sex stegen driver de 2*6 högtalarelementen med hjälp av 4 aktiva chakrakort. Därutöver har mina gamla K400 kortats av och utökats med en ”K200” samt lötts optimalt med Knekt-bananer. Därutöver översyn av övrigt kablage, momentdragning av skruvar i elektronik och högtalare samt givetvis också överyn av placering av sakerna samt noggrann (ner på millimetern) intuning av högtalare tillsammans med den nya elektroniken. Även plockat bort gallren på högtalarna (håll er i skinnet nu katterna!).
Totalt sett alltså ganska många ändringar som gjorts samtidigt, vilket ju såklart gör det lite svårt att veta vad som beror på vad. Sammanfattningsvis så var det bra redan innan, men såklart betydligt bättre efter! Initialt blev jag dock ganska förvirrad av övergången från 2*LK140 till C6100/D (aktivt i bägge fallen). Visst kan gamla LK-steg, som det har diskuterats på sistone i annan tråd, upplevas som ”riviga” och när man börjar lyssna på C6100 tyckte jag initialt att det kändes ”tamt”. Har krävts en viss tillvänjning innan man, efter att ha lyssnat på en del musik, faktiskt inser att den musikaliska förståelsen inklusive svänget faktiskt har ÖKAT och att det som försvunnit är distorsion. Om jag iakttar hur jag faktiskt beter mig så lyssnar jag gärna längre, foten vippar oftare än tidigare och nya skivor är oftast kul att lyssna på. Att den (troligen distorsionsgenererade) ”rivighet” som har funnits där tidigare egentligen inte har med ”svänget” att göra står rätt klart.
Samtidigt upplever jag att skillnaderna mellan olika inspelningar har ökat jämfört med tidigare, främst ljudmässigt. Jag upplever t ex att de ljudmässiga skillnaderna är större nu än tidigare om man jämför inspelningar som har ett ”instängt, lite burkigt ljud” med sådana som har ett mer ”öppet hifi-ljud”. Kanske handlar detta om mindre total distorsion i systemet vilken tidigare har lett till ett visst mått av ”sameness”. När denna minskar blir transparensen större och den ljudmässiga skillnaden (obs ej nödvändigtvis = musikaliska diton) mellan inspelningarna större.
Det enda som är kvar är väl ett svart skal till C6100, sen ska jag försöka hålla mig lugn på uppgraderingsfronten ett tag och bara njuta av musiken!