selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 08, 2015 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Håller på och renoverar mina Dahlqvist-högtalare. De är ganska smäckigt gjorda och bland annat verkar baselementet snarare medskickat än ordentligt fastskruvat. Vad jag funderar på är, vad tätar jag med, mellan elementkorgen och baffeln? Visst kan man ta vilken mjuk gummilist som helst och få det lufttätt men det ska ju sitta stadigt också. Hur har Linn gjort?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 11, 2015 00:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Kolla in Hylomar universal blue, Naim använde det förr till sina högtalare. Det är en blåaktig gele som aldrig stelnar och ger 100% tätning. Kan vara jobbigt att det är kladdigt även efter många år men å andra sidan är det ungefär lika jobbigt med silikon som härdar. Silikon har jag dock sett på gamla Linn högtalare, som Kan. Men jag har fått för mig att jag läst att typ Isobarik och Kan också tätats med Hylomar blue.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 11, 2015 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tack för tipset! Det känns spontant som en bättre lösning än gummilist även om det nog krävs en viss precision mellan baffel och elementkorg för att bli riktigt tätt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 11, 2015 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Min gissning är att man nog inte ska avvika från grundtänket alltför mycket. Samtidigt så är det begränsande att låsa sig vid tanken på att det var så bra som det kunde bli från början. Jag erinrar mig att vi kom att diskutera en äldre top notch högtalare under någon av våra hifi herrmiddagar. Någon i sällskapet hade införskaffat denna,vilken modell/märke jag för tillfället inte kommer ihåg-men.. det jag vill dela med mig av,var att högtalaren i fråga vid isärplockningen, visade sig ha en låda bestående av ostagad plywood,överdrivet förenklat beskrivet. När vår vän restaurerade högtalaren så byggdes nya kabinett á la linntänk med MDF som material och bra internalstagning. Även frontbaffeln gjordes om till,det i tankevärlden bättre.

Resultatet var nedslående. Man kan förmoda att resonansmönstret i plywooden,samt lådan i sin helhet utgjorde de egenskaper som högtalaren hade,och att balansen rubbades när man med ambition att förbättra snarare dödade den.

Försök att luska ut hur man tänkt sig det hela från början och utgå ifrån det. I bland så spelar faktorer som man förbiser mer roll än man kan tro. Bassman berättade som exempel för mig om hur Ingvar Öhman frenetiskt brukar massera klotsarna som utgör fyllningen i PIP innan han överlämnar byggsatserna till sina köpare. Vid frågan varför,så hade han låtit Bassman få testa att blåsa försiktigt på en icke masserad klots,samt en som han knådat. Få skulle få för sig att blåsa på fyllningen om man inte känt till att det spelade någon roll. Skumklotsens förmåga att bromsa upp flödet ändrades drastiskt av massagen.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Feb 12, 2015 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jo, det är riktigt att man inte ska frångå en given konstruktion. En duktig konstruktör använder sig givetvis av de inneboende egenskaperna i ett material och eftersom val av material ofta sker efter pris så kan det bli en hel del kompromisser/kompenseringar. Men jag gissar att en otät montering av baselementet inte hör dit :-)

Däremot gäller det att hålla tungan rätt i munnen medan jag renoverar delningsfiltren. Det är klart frestande att byta mot "bättre" komponenter men jag håller mig nog till att matcha värdena lite bättre och se till att alla lödningar är fräscha och ger bra kontakt. Samma sak där, jag tror inte konstruktionen baserar på halvslarviga lödningar (även om jag spelade i flera år med bara ett baselement just pga en dålig lödning!) utan snarare på billiga komponenter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited