selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 18, 2015 17:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Som vi alla vet är uppgraderingar dyra och otroligt roliga. Jag söker lite tips från er som faktiskt har lite koll, man vill ju inte gå ett steg fram och två bak.

Jag har nu sålt min Majik Ds då jag tycker den lät ganska snarlikt min lp12a, och då spelar jag nio av tio gånger med tolvan istället.

Vad är nästa steg i min lägenhet?

Nu ser det ut så här: LP12 (pre cirkus,valhalla,project 9cc, adikt)- EXOTIK/riaa - black ic - 5105 - k600 - M140.(har nexus också)
Tanken är att köpa en DS igen när det dyker upp någon vettig. Alltså ej prio ett.



Jag fyndande ett par Nexus här om dagen förövrigt, dessa blev en glad överraskning när jag satte upp de provisoriskt bredvid mina m140! Fantastiskt trevliga på medelhög volym.

Vad säger ni?
Tacksam för tips och idéer. En förklaring varför också!
-DrJones

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2015 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Hade själv gått på lingo, brukar städa ljudet en hel del. Ger ett grymt lugnt. Alla generationer är en bra uppgradering från valhalla.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2015 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Cirkus lagret och Lingo gör mycket för ljudet. Dock är det ganska dyrt att köpa Cirkuskitet för eftermontering. Ett sätt är att försöka att hitta ett beg verk av väldigt sen årsmodell 2010 eller nyare då har du en fräsch plint och det mesta är nytt i spelaren. Vet att några har bytt topplatta och plint och varit nöjda med resultatet. Men ska man köpa cirkus, topplatta och en ny plint så är det bättre att köpa ett helt nytt verk. Så mitt tips är byta till ett verk av väldigt sen årsmodell, det har gjorts flera mindre förbättringar med plinten genom åren. Kolla med High Fidelity de har mera omsättning på LP12.

Lingo dyker inte upp så ofta nuförtiden beror säkert på att det är så få som köper Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2015 12:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Tack för svar. Radikal kostar en slant så jag förstår att det inte är varje tolva som har det installerat.

Om vi säger så här då, jag kommer köpa en streamer så småningom och då riktas tankarna åt försteg och slutsteg.
Nästa steg från Exotik verkar bli ett rejält hopp. Vad jag förstått är majik kontrol samt mdsm inte lika vass som exotiken vid uppspelning av vinyl.
Vart hamnar man då? Beggad klimax kontrol och lejonklou riaa?
Jag vill ha möjligheten att spela både vinyl och digitalt i långa loppet.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 12:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Ingen som har några tips?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 13:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kisto och Kinos är väl alternativ till försteg? Vill minnas att jag sett dem begagnade nyligen och med t.ex. ett Lejonklou RIAA kan de ju vara ett alternativ


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 13:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Okej. Aldrig hört någon av de två.
Under veckan hsr jag lyssnsat genom cirla 50 skivor med mina majik 140 och det ha såklart varit riktigt trevligt. Nu är det så att jag råkade komma över ett par gamla nexus för en ringa summa för en tid sedan. Dessa nexusar provspelades under fredagen och jag blev tagen!
Nu har jag bara hört tio plattor ännu, men det är nästan så jag funderar på att sälja Majik 140 och lägga slantarna på källan. Är jag galen gott folk? :shock:

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 15:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Inte alls galet! Nexus är det inget fel på, antar att du har KU-stone stativen och kör bi-wire med dem? Source first är en bra princip så varför inte satsa på källan om du tycker Nexusen gör jobbet och du kan göra en bra affär med M140:orna


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Det kan vara så att du gillar det äldre Linn-soundet då ska du inte skaffa Klimax försteg och de nya prylarna. Exotik är riktigt bra så kör på den. De nya Linn högtalarna spelar med mindre tryck i mellanregister. Jag tycker det är jättekul med äldre prylar som lirar riktigt bra sedan är det inte så mycket pengar som riskeras. Är anläggningen för dyr letar du brister hela tiden kan det bli bättre eller är det perfekt. Helt klart en topp LP12 lirar grymt bra men det är inte värt pengarna, kan lätt bli en uppgraderings hysteri. Sedan verkar det som att 2:a hands värdet sjunkit på dyr hifi så om man sedan vill sälja av prylarna kan det vara väldigt svårt.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 21:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Det är inte stenstativen ens!
Visst saknar nexus lite av botten som majik har, men vilket jävla driv i burkarna! Jag kör bi-wire från 5105. Jag satte mig ned och funderade över min hifi historia och det största lyft jag gjort var när jag böt från REGA RP1 till LP12. Efter det var det från rega mini riaa o majik-i till Exotik. ☺

Ja snart kanske dessa majikar åker på blocket. Ska suga på karamellen en stund till. :)
En riktig tunekväll vore kanske smart innan man bestämmer sig. Är rätt kass på det dock..

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Last edited by DrJones on Sat Jan 24, 2015 22:00, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jan 24, 2015 21:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Nästa investering lutar åt en skivtvätt faktiskt ☺

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited