Inte nog med att bolagen lurar oss konsumenter om komprimering, man blandar korten när det gäller komprimering av
formatet (24/96, 16/44, mp3 osv) och
musikalisk komprimering (skillnad mellan högsta och lägsta ljudet). På det sättet försöker man saluföra 24 bitars-filer som mer dynamiska trots att de ofta är
mindre dynamiska än den ursprungliga cd'n. Dessutom har man mage att ta mer betalt för detta lurendrejeri!
Jag har jämfört ganska många 24-bitars album från HDTracks med de ursprungliga cd-utgåvorna (i vissa fall vet jag inte om det är ursprunglig eller remastrad utgåva) och med mycket få undantag är HDTracks album
sämre än CD'n i dynamikhänseeende. Ibland är de tom så toppklippta att det distar bedrövligt.
Just HDTracks sitter dock i händerna på skivbolagen, de har väl i princip bara att tacka och ta emot när skivbolagen skickar över sina filer.
Med Neil Youngs bolag Pony luras också och försöker få oss att tro att det är den högre upplösningen som gör nyutgåvorna så bra när det i själva verket är att man mastrat om skivorna med varsam hand och (om jag förstått det hela rätt) behållit originaldynamiken. Jag har ännu inte haft tid att göra några djupare jämförelser, här förlitar jag mig på vad andra skrivit.
Ett program som är bra att analysera cd'n med är MasVis som man kan hämta här:
http://www.lts.a.se/lts/masvis
och läsa mer om här:
http://www.lts.a.se/lts/manual
Mätresultaten korrelerar ganska bra med vad man faktiskt hör men det går mycket snabbare att använda MasVis än att sitta och lyssningsjämföra.
/ B