selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Aug 27, 2014 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Linncredible wrote:
Väldigt trist att melodik fortfarande är nere. Om det är driftskostnaderna som är trång sektor så bidrar jag (kanske andra också som kan tänka sig?) gärna. Vem är kontaktperson, jajo (har jag nån vag minnesbild av), andra?
Vi var ett antal som var villiga att bidra, så skälet var nog inte bristen på pengar.
Kanske var det tiden/engagemanget som saknades?

Tråkigt hur som helst :(
Det man (dvs jag) kan hoppas på är att de som hängde på Melodik kommer hit istället. Typ "dålig fart + dålig fart = halvfart" och ännu bättre kan det bli!

Trots allt är det så att om man med liknande åsikter/kunskap/behov av musikåtergivning (till skillnad mot ljudåtergivning) kan finna all kommunikation på ett forum istället för flera så gagnar det alla.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Aug 27, 2014 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Det är dock tyvärr en massa historik som har förlorats (om inte melodik kommer tillbaks) vilket är högst beklagligt.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 27, 2014 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
Det är dock tyvärr en massa historik som har förlorats (om inte melodik kommer tillbaks) vilket är högst beklagligt.
Ja, Linnofils Super-NAS började ju där. Verkligen tråkigt.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 27, 2014 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Linncredible wrote:
Det är dock tyvärr en massa historik som har förlorats (om inte melodik kommer tillbaks) vilket är högst beklagligt.
Ja, Linnofils Super-NAS började ju där. Verkligen tråkigt.
Men nog måste det finnas en backup någonstans?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 29, 2014 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
DelNaja wrote:
Linncredible wrote:
Väldigt trist att melodik fortfarande är nere. Om det är driftskostnaderna som är trång sektor så bidrar jag (kanske andra också som kan tänka sig?) gärna. Vem är kontaktperson, jajo (har jag nån vag minnesbild av), andra?
Vi var ett antal som var villiga att bidra, så skälet var nog inte bristen på pengar.
Kanske var det tiden/engagemanget som saknades?

Tråkigt hur som helst :(
Jajo har eget företag som slukar ALL tid. Enl honom får någon annan ta över drift o admin.
Några intresserade?


Tror inte pengar blir problemet då det är skitsummor... och det är fler som kan tänka sig bidra, jag tex.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 29, 2014 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Jajo har eget företag som slukar ALL tid. Enl honom får någon annan ta över drift o admin.
Några intresserade?


Tror inte pengar blir problemet då det är skitsummor... och det är fler som kan tänka sig bidra, jag tex.
Jag har tyvärr inte tid för drift och admin, men är fortsatt intresserad av att bidra ekonomiskt.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 29, 2014 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag har iofs tid, men vet ej om jag har kunskapen att serva ett forum. Å så kanske det blir som att sätta räven till att vakta kycklingarna ;-) Det är väl egentligen inte så mycket jobb, men modereringen måste ju till. Och där behövs det en "rättroende" annars kommer forumet snabbt tappa förtroende.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 29, 2014 12:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
Tråkigt hur som helst :(
Jajo har eget företag som slukar ALL tid. Enl honom får någon annan ta över drift o admin.
Några intresserade?
Lustigt att man stänger ner forumet bara istället för att lyfta den frågan. Dock med risk för att låta spydig så har det väl hänt förut med Jajo som ansvarig.

När Melodik startades var jag orolig att det skulle resultera i färre inlägg här och där tillsammans än vad det skulle vara på ett enda forum. Däremot fanns ju orsaker till att en grupp ville starta ett 'eget' forum så knappast läge att ta upp då.

Men Linn-Sverige är ju inte speciellt stort och de flesta som skrivit på Melodik har ju postat här med. Skulle det inte vara bättre med ett enda forum på svenska Sportis? Lejonklou:s forum är ju ett utmärkt internationellt komplement då. Det borde väl iallafall gå att undersöka om man kan slå ihop historiken därifrån med detta för att få all gammal kunskap/diskussioner samlad i möjligaste mån.

/ Sony


Top
   
PostPosted: Fri Aug 29, 2014 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
För mig var selleri ett ställe där Linnister delade sina erfarenheter, ett ställe där man samlades runt ett intresse tyvärr så vart forumet delat i två läger och idag så har ju hela intresset runt märket Linn svalnat känns det som, tråkigt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Aug 30, 2014 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
För mig var selleri ett ställe där Linnister delade sina erfarenheter, ett ställe där man samlades runt ett intresse tyvärr så vart forumet delat i två läger och idag så har ju hela intresset runt märket Linn svalnat känns det som, tråkigt
Tror inte intresset för Linn har svalnat, däremot intresset för att hänga på ett Linn-forum. Anledningen kan man ju bara spekulera kring, men fakta talar för sig själv. Det är dålig uppslutning och det är bara när man har en specifik fråga som man gör ett inlägg. Det är ju ingen som bara hänger här och frågar om vädret eller vilken Linn-pryl man är mest nöjd med. Personligen tyckte jag det var mest givande när "uppsala-killen", mr tweak och några andra rörde om i grytan. Även om tonen ibland blev lite hätsk så kom det fram mycket matnyttigt och en hel del att tänka på när det gäller att klämma ur max ur sin anläggning.

Personligen tycker jag det blev sämre när vissa personer började orera om vad man får tycka - och inte. Och vi ser ju också vad som hänt. Splittring och kräftgång.

Visst borde vi som gillar Linn-filosofin kunna samsas på ett forum?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 30, 2014 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony o Pekka - orsaken till att några kände behovet att starta Melodik har vi ju snackat om tidigare?
Det var för att de kände att det hela tiden blev tjafs på Selleri avseende grundläggande frågor, de två vanligaste var väl "vad menas med bättre", "vad är Tune Dem" - samt en väldig massa frågor på VARFÖR olika tweaks skulle funka (cat5 kablar, NAS, HDD, SSD, RAMminne mm.
Så istället för att diskutera hur man kunde förbättra prestandan, blev fokus på VARFÖR (rent tekniskt) skulle det funka med X tweak...och UTVÄRDERINGSMETOD...

Så fort någon postade ett tips på att förbättra prestandan kom inlägg som var ifrågasättande och krävde förklaring på varför det skulle fungera - frågor som för dessa personer var helt ointressanta.

Och jag tycker FÅ inlägg med kvalitet, är bättre än många utan...
Och tramsinlägg där man tävlar om att vara lustig, ofta över andra vill jag inte ha. Jag har inte forum för att umgås med vänner eller bli populär- det gör jag live.
(inte så farligt på selleri överlag men en period var det det)


På Lejonklou och Melodik slapp de som endast ville fokuser på prestanda, dessa evinnerliga frågor och alla tramsinlägg.

Jag tycker det skulle räcka med ETT forum, tex Lejonklou. Något svenskt behövs inte, men det har jag ju redan skrivit- det med :wink:


Top
   
PostPosted: Sat Aug 30, 2014 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Tror inte intresset för Linn har svalnat, däremot intresset för att hänga på ett Linn-forum. Anledningen kan man ju bara spekulera kring, men fakta talar för sig själv. Det är dålig uppslutning och det är bara när man har en specifik fråga som man gör ett inlägg. Det är ju ingen som bara hänger här och frågar om vädret eller vilken Linn-pryl man är mest nöjd med. Personligen tyckte jag det var mest givande när "uppsala-killen", mr tweak och några andra rörde om i grytan. Även om tonen ibland blev lite hätsk så kom det fram mycket matnyttigt och en hel del att tänka på när det gäller att klämma ur max ur sin anläggning.

Personligen tycker jag det blev sämre när vissa personer började orera om vad man får tycka - och inte. Och vi ser ju också vad som hänt. Splittring och kräftgång.

Visst borde vi som gillar Linn-filosofin kunna samsas på ett forum?

/ B
Vädret?
Röra om i grytan...
Just detta reagerade de som stack på!

Och sluta med "vad man får tycka" igen Bill. Alla får tycka vad man vill!!! Men om någon vill diskutera ett ämne (prestandaförbättring) - kan du då inte förstå att de blir sura om andra kräver att de ständigt ska förklara varför?

Slutligen, ett eller fler forum är ingen viktig fråga för mig. Bygga revir (tex vikten av att ha endast ett forum) är inte intressant för mig.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 30, 2014 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Problemet som jag ser det var att viss fick vara ifrågasättande, medans vissa inte fick det
Ena sidan ville ha svar tekniskt vad skillnaden var, medans andra sidan ifrågasatte testarens kompetens på att avgöra vad som var bättre, folk uttalde sig utan att ha en aning, ofta med att ju nyare och dyrare Linn pryl destå bättre utan att ens ha hört det man pratade om

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Aug 31, 2014 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Problemet som jag ser det var att viss fick vara ifrågasättande, medans vissa inte fick det
Ena sidan ville ha svar tekniskt vad skillnaden var, medans andra sidan ifrågasatte testarens kompetens på att avgöra vad som var bättre, folk uttalde sig utan att ha en aning, ofta med att ju nyare och dyrare Linn pryl destå bättre utan att ens ha hört det man pratade om
Lite väl många komma för att jag ska kunna avgöra vad du riktigt menar.
Vilka grupper fick ifrågasätta och vad tyckte den sidan VS. vilka fick inte ifrågasätta och vad tyckte den andra sidan?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 31, 2014 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Och sluta med "vad man får tycka" igen Bill. Alla får tycka vad man vill!!! Men om någon vill diskutera ett ämne (prestandaförbättring) - kan du då inte förstå att de blir sura om andra kräver att de ständigt ska förklara varför?
Och kan du inte förstå att vissa blir sura om deras åsikter och erfarenheter ständigt blir ifrågasatta? Att ständigt få veta att bara för att man inte hyllar principerna till 100 % så vet man inte vad man pratar om? Ibland är trångsyntheten här monumental, men jag har lärt mig att ta det och diskuterar inte sådana frågor överhuvudtaget, oavsett erfarenhet eller kunnande. Lyssnar jag på Linn-utrustning så vet jag vad jag tycker (tex när jag lyssnat på Exakt-förevisningarna) men jag undviker att diskutera i termer av tune-dem för jag blir påhoppad direkt såsom mindre vetande.

Nu finns det ju en Övrigt-avdelning, varför skulle man inte kunna få diskutera vädret där? Vad är det för fel på lite humor?

Pekka71 har absolut rätt i att det görs skillnad på folk och folk och jag hoppas ni ger honom rätten att tycka så utan att kräva förklaring till hans åsikter :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited