selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 22, 2014 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
I och med den lite missvisande titeln "vad blir nästa steg efter keltik?" tänker jag på Haraldurs uppmaning skapa en ny tråd där vi kan dela med oss av våra erfarenheter gällande rumsutformning och konstruktion med hänseende på musiken.

Jag har vigt de senaste månaderna åt att skissa på en utbyggnad till min villa och nu landat i att det kommer att bli en till våning på huset som ska rymma både kök, allrum och lyssningsrum. Utöver musikaliska krav, ställer detta även krav på ljudisolering i mellanbjälklaget då sovrum kommer att finnas på entréplan.

Det har i den tidigare tråden uppkommit en rad konstruktiva förslag om så väl materialval, geometri som byggteknik. De råden jag i dagsläget tänker implementera är.

-30 cm mellan reglarna i golv (åtminstone under stereon)
-En separat fas som dras till elektroniken kombinerat med sällanförbrukare
-Gipps limmad på plyfaskiva i väggarna.
-Försök till att eftersträva en rektangulär form där stereon står på längs en "lång vägg"
-Undvika material med lite massa (låg egenresonans), ex i dörrar köksluckor etc
-Undvik lågenergilampor i installationer.

Så långt om rummets musikaliska egenskaper, jag läser även en del om ljusisolering mellan våningarna då "flytande golv" är en av huvudkomponenterna. Detta innebär att man frikopplar golvet från bjälklaget (och väggarna) i syfte att mekanisk energi (ljud) inte fortplantas lika lätt. Detta går till viss del stick i stäv med att ha så stabila golv som möjligt, vilket högtalarna normalt mår bra av. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Mar 22, 2014 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ett golv kan mycket väl vara stabilt även om det är "flytande". Jag diskuterade detta tidigare med en kille som både sålde hifi, stämde orglar och arbetade med akustik. Just nu minns jag inte namnet, men kommer jag på det så återkommer jag. Han menade att bästa sättet att ljudisolera var att bygga ett rum i rummet, dvs att man har dubbla väggar och tak med en luftspalt emellan. Golvet skulle man göra genom att lägga golvspånskiva i kryss, därefter ett mellanlager av *minns ej vad* (kanske någon form av tjockare papp?) och sedan ett nytt dubbellager av gips. Ovanpå detta lägger man sedan önskat golvmaterial. Detta blir tungt och det gäller att bjälklag etc är dimensionerat för vikten.

Förmodligen kan man hitta beskrivningar på nätet, detta är väl närmast en standard om man bygger en studio tex. Eller andra sammanhang där man inte vill släppa in, eller ut, ljud. Akustikbehandlingen är sedan nästa steg och det handlar om en lämplig mix av dämpning och diffusorer.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Mar 23, 2014 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Finns bara en sak som ser ut att vara överlägset i vägg matrial,golv,tak och det är betong=mycket massa musiken studsar in i rummet igen och inte genom

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 23, 2014 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag har själv prövat med dubbla gips, trippelgips och även 2xosb skiva sen mineritskiva ingen av dessa ger det en solid betongvägg ger

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 23, 2014 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Glömde lägga till att jag hade cc 30 också

Visst blir det bättre , men på en hundragradig skala kanske extragipsskivor ger upp till 50% medans solid betong ger 100%

En vägg med betong på 4x240 m med betong får väl en vikt på 4-6 ton medans extra gips ger ett par 100 kg så det är inte så konstigt att betongen ger ett helt annat svar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 23, 2014 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Alla som flyttat runt en LP12:a vet att det inte alltid är tyngst och "stummast" som är det bästa. Bär det gäller väggar kanske betong är bäst, men jag gissar att även tegel kan vara helt OK. Speciellt i lite äldre hus med tegel, puts på vass och sedan ytskikt på detta ger ofta ett trevligt ljud.

Det är trots allt vid vissa frekvenser som vägg/tak ska ge (akustiskt) stöd, inte vid alla frekvenser.

Men jag är inte akustiker och har egentligen aning mer än attt jag vet att en del miljöer låter bättre än andra. Gamla träkåkar med oregelbundna rum är tex, enligt min mening, utmärkta som ljudrum. Det hänger givetvis på hur man i övrigt behandlar rummet akustiskt, kanske betong är en bra grund under förutsättning att man inte bara lämnar ytorna som dom är?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Mar 23, 2014 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Ja, betong och sten verkar vara lite av en vattendelare. De flesta jag pratat med föredrar träkonstruktioner. De flesta hus jag bott i har dock haft stenväggar och jag förstår vad du menar Pekka. Jag har verkligen gillat det "punchiga" ljud jag fått i mina kabrar. Men jag har även haft problem med den korta och tydliga efterklangstiden.

I mitt fall är dock inte stenväggar något alternativ då det befintliga huset ät i trä. Funderar dock på att ljuta ett flytande betonggolv.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Mar 23, 2014 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Pekka fick nog några yrsliga sms i natt då jag rapporterade från Keltikevenemanget här uppe i Piteå...

Keltikarnas husse bor i en H55 lägenhet. En betongbunker med andra ord. Vardagsrummet är rejält tilltaget,högtalarna står efter en långvägg. Rumssvaret han har är nog det grymmaste bland alla jag känner som håller på med den här hobbyn/missbruket. Tidigare var min bästa Keltikreferens Haparandasnubben och i någon mån en afton i Boden under ledning av en gammal Öronvaxare,men det här tog priset.

Att källan är viktig pratas det ofta om,men det här med rummet är nog rätt så vitalt skulle jag vilja påstå.
Jag förstår precis vad du menar Lupus när du pratar om Kaber,i den här killens fall, så har han som plusmeny livet kvar i rummet också. Det är så långt ifrån ett Öhmanrum man kan komma men ändå så sjukt bra.

Träkåkar med tretexskivor har vi pratat om förr,det är mumma!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited