selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 18:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 04, 2004 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Nu räcker det med prat om p-film och äckliga vinylskivor etc. i den här tråden. Åter till ämnet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 13:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag sitter här och lyssnar igenom Loreena McKennit,och Ayn du har rätt,det är en otrolig artist med fantastisk röst och väldigt stämningsfull musik :P .Perfekt eftertänksam höstmusik om ni förstår vad jag menar.

Såna här trådar kan bli dyra för cd-skiv kontot,men skoj att hitta nya artister.Tyvärr verkar det som att Loreenas skivor är fullprisare varenda en :!: :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 14:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
new order wrote:
Jag sitter här och lyssnar igenom Loreena McKennit,och Ayn du har rätt,det är en otrolig artist med fantastisk röst och väldigt stämningsfull musik :P .Perfekt eftertänksam höstmusik om ni förstår vad jag menar.

Såna här trådar kan bli dyra för cd-skiv kontot,men skoj att hitta nya artister.Tyvärr verkar det som att Loreenas skivor är fullprisare varenda en :!: :(
Riktigt kul att du också tycker hon är bra! Ju fler desto bättre... :)

Och jo, hennes skivor är det fullpris på. Så är det bara. Jag brukar inte ha några problem med att gräva fram beggade skivor till vettiga priser på nätet eller hos nån lokal skivhandlare, men med Loreena McKennitt har det varit stört omöjligt. Nu äger jag alla hennes skivor, men inte en enda kunde köpas för mindre än fullpris! Å andra sidan är det värt det - precis som du säger är det perfekt höstmusik :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 05, 2004 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Bill50x wrote:
Håller med hela vägen. Förutom att skivan i sig är mycket bra (och bättre än vad Rick presterar idag) så är just sådana här "historiska tillägg" guld värda! Hur någon kan finna sådant "äckligt" övergår mitt förstånd :shock:

Tänk om vi raderade ut allt som hänt hittills, va f-n skulle vi då snacka om i lördagskvällens vin-ångor :D

/ B
Wakemans storhetsperiod låg mycket riktigt i början av hans karriär. En skiva från nyare tider som funkar någorlunda är Themes från -98. Jag hittade den hos Ginza för 49:-, riktigt bra för det priset. Mycket instrumentalt, en hel del bra keyboard spel och låtar som faktiskt svänger. Return to the centre of the earth var inte lika bra som originalet. Några roliga partier finns det kanske, Ozzy sjunger på en låt, lite kul med tanke på musikgenren. Hans senaste alster skall tydligen vara bra. Nu är det något som alltid sägs så fort någon ur det gamla gardet rör på sig, tillbaka i gammal god stil och lika bra som förr. Oftast brukar omdömet ändras efter någon tid. Jag har i alla fall inte hört hans senaste.

Yes var en sådan grupp där medlemmarna tillsammans skapade magi medan deras soloskivor inte lyfte så ofta. Jon Andersons första album, Olias of sunhillow, har sina stunder. Hans julskiva 3 ships är lite små kul i juletid men inte mer. I övrigt är det tunnsått.

Chris Squire släppte en skiva på 70-talet, Fish out of water, den skall vara bra. Jag beställde den en gång från CDON, efter en bra lång väntan kom beskedet att den var utgången ur deras sortiment. Jag vet alltså ännu inte om den är bra eller inte. Squire och Billy Sherwood (ex. Yes, World trade) släppte för något år sedan en skiva tillsammans. Conspiracy var namnet på gruppen och albumet The unknown. Vet inte om den plattan egentligen är så bra.

Steve Howe är nog den som har hållit högst klass som soloartist i mina ögon. Framförallt albumet Elements med gruppen Steve Howes remedy, helt klart godkänd.

Sen finns det andra före detta medlemmar som har lyckats riktigt bra, Bill Bruford till exempel. Av gänget som har hängt med ett tag är det dock lite si och så med kvalitén.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 06, 2004 09:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Ayn wrote:
new order wrote:
Jag sitter här och lyssnar igenom Loreena McKennit,och Ayn du har rätt,det är en otrolig artist med fantastisk röst och väldigt stämningsfull musik :P .Perfekt eftertänksam höstmusik om ni förstår vad jag menar.

Såna här trådar kan bli dyra för cd-skiv kontot,men skoj att hitta nya artister.Tyvärr verkar det som att Loreenas skivor är fullprisare varenda en :!: :(
Riktigt kul att du också tycker hon är bra! Ju fler desto bättre... :)

Och jo, hennes skivor är det fullpris på. Så är det bara. Jag brukar inte ha några problem med att gräva fram beggade skivor till vettiga priser på nätet eller hos nån lokal skivhandlare, men med Loreena McKennitt har det varit stört omöjligt. Nu äger jag alla hennes skivor, men inte en enda kunde köpas för mindre än fullpris! Å andra sidan är det värt det - precis som du säger är det perfekt höstmusik :)
Låter som en artist jag ska ta en närmare kik på :D

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 08, 2004 14:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jaha,då var det dags för en modifiering av min topplista....Ni kan aldrig gissa vilken artist... :wink:

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 36&start=0


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 09, 2004 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
min lista då utan inbördes ordning:

Metallica "Black album"
Frank Sinatra "Duets" duetten med Bono att dö för ...
Eric Clapton "Unplugged"
Bryan Adams "MTV unplugged"
The Who "Who´s next"
Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat"
Peter Gabriel "So"
Beatles "Sgt Pepper..."
Chris Rea "Road to hell"
Celine Dion "Let's Talk about love" duetten med Barbra är bara för bra

tusan det var svårt att bara ta med 10 men et var väl det som var grejen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 13, 2004 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Hej Selleri's,
Nedan en lista på plattor - omöjligt att begränsa till 10 - som på ett eller annat sätt betyder mycket för mig.


Haydn Piano Trios - Beaux Arts Trio.

Mozart Gran Partita - Dutch Wind Ensemble.

Beethoven Symphony no.9 - Furtwängler

Der Ring des Nibelungen - Furtwängler

Beethoven piano sonatas 1-32, DG, Wilhelm Kempff

Schubert piano sonatas 1-21, DG, Wilhelm Kempff

Schubert piano sonatas 17,20,21 EMI,Arthur Schnabel,

Beethoven piano concertos 1-5, HMV, Arthur Schnabel,

Mozart piano concertos 21 and 27, HMV,Arthur Schnabel,

Elvis Presley - From Elvis in Memphis

Bob Dylan - Highway 61 Revisited

Bob Dylan - Blond on Blond

Bob Dylan - Blood on the tracks

Gasolin - Gör det noget

Flying Burrito Brothers - The gilded palace of sin

Talking Heads - More songs about buildings and food

Kraftwerk - Trans Europe Express

Prince - Sign o' the Times

Captain Beefhart - Lick my decals off, baby

Audience - House on the hill

Television - Marquee Moon

Wire - Chairs Missing

Wire - 154

Wire - Pink Flag

Grateful Dead - Live dead

Grateful Dead - American Beuty

Grateful Dead - Workingman's dead

Sly & The Family Stone - There's a Riot going on

Howlin' Wolf - Moanin' in the moonlight

Iggy Pop - Lust for life

Rolling Stones - Exile on Main street

Who - Quadrophenia

New Order - Low-Life

John Lennon - Plastic Ono Band

MC 5 - Back in the USA

Elvis Costello - My aim is true

Elvis Costello - This years model


Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 13, 2004 13:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, visst är det svårt att begränsa sig... :)

Välkommen till forumet, Carl!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 20:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jul 06, 2004 16:56
Posts: 9
Location: Robertsfors
För att inte bli utråkad alltför snabbt bör man nog välja från olika genres.
Få se då...
1. Zappa - One Size Fits All. Zappa är i en klass för sig och det här är hans bästa.
2. Yes - Fragile. Yes är en av de bästa progrockband och det här är deras bästa....
3. Little Feat - The Last Record Album. Lowell George med polare. Man tröttnar aldrig på den.
4. Kevin Gilbert - The Shaming of The True. Progressiv pop. Bäst, bäst, bäst.
5. The Fifth Element - Eric Serra. Filmmusik
6. Beatles - Abbey Road. Nåt med Beatles måste man ha och baksidan på Abbey Road är helt fantastisk.
7. Thin Lizzy - Live. Med rockhistoriens mest känslosamma gitarrsolo. (Still in love with you/Brian Robertson)
8. Sången dom spelar.. - Peter Lemarc. Nån svensk skiva ska man väl ha och då kan det väl inte bli så mycket bättre än så här.
9. Porcupine Tree - In Absentia. Blytungt och vackert.
10. Happy The Man - Crafty Hands. När man har lessnat på allt ovanstående behöver man lite Happy The Man.

Listans giltighetstid 24 timmar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 17, 2004 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Fin lista, skriv gärna några rader om Little Feat. Vad kan det vara? Resten känner jag till men inte detta och om det platsar på en tio-i-topp så borde det vara bra. I alla fall om man har min smak tror jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 01:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jul 06, 2004 16:56
Posts: 9
Location: Robertsfors
Lite svårt att beskriva deras musik. Lite funk, rock, laidback, country. Mycket svårt. "Last record album" är sista platta med Lowell George innan han dog. En stor låtskrivare med känslosam röst. De andra har fortsatt utan honom de senaste åren ("Under the radar"mm) med ganska goda resultat. ATLANTA RHYTHM SECTION är kanske en hygglig jämförelse.
Börja med "Last record album" och "Time loves a hero", gå sedan backåt i tiden till "Feats don´t fail me now " och prova på de äldre "Dixie Chicken" mm. Alltid bäst att lyssna själv, men ge dom ett par chanser för deras musik är lite speciell.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 20:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Har känt mig tvungen att editera min topplista igen!

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 36&start=0

Det är ingen annan som har lust att skriva in sina topp tio :?:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited