selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 18:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Jan 10, 2014 13:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
HCL wrote:
AzP wrote:
Spotify är ju dock inte en "ny" tjänst, utan har funnits sedan 2007. Alltså till och med (mig veterligen) innan Linn släppte sina DS-spelare. Men med det ville jag egentligen säga samma sak som du gjorde: Varför lyckas inte Linn få en bra integration med dem? Varför samarbetar de inte med Spotify? Varför använder de sig inte av libspotify, vem som helst kan ju skriva ett Spotify-program genom att använda sig av libspotify, och på så sätt enkelt använda streaming-delarna. Man måste ju själv stå för implementationen av gränssnittet.
Att Linn inte brytt sig om Spotify tycker jag är förståeligt då Spotify inte tycks bry sig alls om prestanda. Bara features och masspridning (min tolknng). Wimp är bra mycket bättre och f.f.a. Wimp Hifi som är helt ok. Jag har haft Spotify premium i ett flera år, men bara använt det sporadiskt och då främst i iPod. Spotify är inte bra nog för normal lyssning enl. min mening. Därför har jag nu bytt till Wimp istället.

Wimp är, om än inte lika bra som egna rippar på egen NAS, så i varje fall klart lyssningsbart. Jag tor det skulle kunna bli bra om Linn kunde integrera Wimp.
Tycker du fortfarande att det är undermåligt om du aktiverar High Quality Streaming? Alltså ogg i 256 kbit? Jag stör mig på att Wimp får uppmärksamhet som "Hifi" och som TaktoTon skrev: 4 ggr mer information! (kommer inte riktigt ihåg siffran). Om man kollar specifikationen mellan Wimp (AAC i hög kvalité) och Spotify (Ogg Vorbis i hög kvalité) så finns det inga "4 ggr mer information" att falla tillbaka på.

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
PostPosted: Fri Jan 10, 2014 21:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
stefan wrote:
Ang Winp så har faktiskt Linn svarat följande:
Quote:
Availability is poor for now - only available in parts of Scandinavia and northern mainland Europe. http://wimpmusic.com/wweb/index/
It is unlikely any native support will be offered until it is more widely available.
Här kan man ju se att Wimp inte finns i UK och det är nog rätt avgörande. Det här argumentet gäller väl inte för Spotify, har inte sett något uttalande från Linn om det men jag tycker dom gör helt rätt i att strunta i det. Jag tycker inte heller det är bra nog för normal lyssning.

Linn tillägger ju att man kan streama allt med Songcast/Airplay och det är ju bra. Men det finns ju ingen anledning för dom att promota sånt som inte är bra bara för att det är populärt och man skulle kunna få nya lite kunder på det.
Fast promota är väl just vad de gör? Tycker det är ett väldigt fokus på hur bra det är att kunna spela upp Spotify, Youtube och annat så enkelt i sin DS. Med tanke på det är det ännu mer märkligt att de inte lägger mer krut på att integrera saker. Visserligen finns det såklart en poäng med att hålla sig oberoende av "leverantör", men det sker ju faktiskt på bekostnad av kvalitet och användarvänlighet.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Jan 11, 2014 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Linn tillägger ju att man kan streama allt med Songcast/Airplay och det är ju bra. Men det finns ju ingen anledning för dom att promota sånt som inte är bra bara för att det är populärt och man skulle kunna få nya lite kunder på det.
+1


Top
   
PostPosted: Sat Jan 11, 2014 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
AzP wrote:
HCL wrote:
AzP wrote:
Spotify är ju dock inte en "ny" tjänst, utan har funnits sedan 2007. Alltså till och med (mig veterligen) innan Linn släppte sina DS-spelare. Men med det ville jag egentligen säga samma sak som du gjorde: Varför lyckas inte Linn få en bra integration med dem? Varför samarbetar de inte med Spotify? Varför använder de sig inte av libspotify, vem som helst kan ju skriva ett Spotify-program genom att använda sig av libspotify, och på så sätt enkelt använda streaming-delarna. Man måste ju själv stå för implementationen av gränssnittet.
Att Linn inte brytt sig om Spotify tycker jag är förståeligt då Spotify inte tycks bry sig alls om prestanda. Bara features och masspridning (min tolknng). Wimp är bra mycket bättre och f.f.a. Wimp Hifi som är helt ok. Jag har haft Spotify premium i ett flera år, men bara använt det sporadiskt och då främst i iPod. Spotify är inte bra nog för normal lyssning enl. min mening. Därför har jag nu bytt till Wimp istället.

Wimp är, om än inte lika bra som egna rippar på egen NAS, så i varje fall klart lyssningsbart. Jag tor det skulle kunna bli bra om Linn kunde integrera Wimp.
Tycker du fortfarande att det är undermåligt om du aktiverar High Quality Streaming? Alltså ogg i 256 kbit? Jag stör mig på att Wimp får uppmärksamhet som "Hifi" och som TaktoTon skrev: 4 ggr mer information! (kommer inte riktigt ihåg siffran). Om man kollar specifikationen mellan Wimp (AAC i hög kvalité) och Spotify (Ogg Vorbis i hög kvalité) så finns det inga "4 ggr mer information" att falla tillbaka på.
Javisst har jag kört med "High Quality", men det har inte varit bra nog ändå. Alla mina jämförelser har skett via iPad/Airplay till DS så någon skuld kan säkert App-integrationen ha i det hela. Även om man säkert använder ett standardinterface så sker antagligen det antagligen ändå någon form av integration mellan resp. App och Airplay.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 11, 2014 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Ang Winp så har faktiskt Linn svarat följande:
Quote:
Availability is poor for now - only available in parts of Scandinavia and northern mainland Europe. http://wimpmusic.com/wweb/index/
It is unlikely any native support will be offered until it is more widely available.
Här kan man ju se att Wimp inte finns i UK och det är nog rätt avgörande./quote]

Det förklarar saken. Tack!


Top
   
PostPosted: Sat Jan 11, 2014 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
stefan wrote:
Linn tillägger ju att man kan streama allt med Songcast/Airplay och det är ju bra. Men det finns ju ingen anledning för dom att promota sånt som inte är bra bara för att det är populärt och man skulle kunna få nya lite kunder på det.
+1
Min erfarenhet är att företag kraftfullt gör bort sig om de leker storebror och försöka bestämma vad kunderna ska tycka o göra.
En framgångsrik strategi är istället att erbjuda det kunderna vill ha SAMT göra det bättre än alla andra företag.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 11, 2014 23:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Aug 04, 2009 20:08
Posts: 8
Jeg var på fabrikktur til Linn og der spilte vi Wimp Hifi uten problemer. Riktignok benyttet vi en ipad med norsk abonnemang, men den streamet via Linn sin internett forbindelse. Dei var overrasket at det fungerte så det kan vell tyde på at dei ikke har forsøkt en gang.....

_________________
Qnap Ts-269 Pro
Apple Mac Mini
Linn Lp12
Linn Klimax DS - Til salgs
McIntosh Ma5200 - Til salgs
Linn Akurate 242

Musicline Powerigel
Audioquest Ethernet Vodka Cable
Linn Silver Interconnect
Linn K400 Cable


Top
   
PostPosted: Sun Jan 12, 2014 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Rune Jonny wrote:
Jeg var på fabrikktur til Linn og der spilte vi Wimp Hifi uten problemer. Riktignok benyttet vi en ipad med norsk abonnemang, men den streamet via Linn sin internett forbindelse. Dei var overrasket at det fungerte så det kan vell tyde på at dei ikke har forsøkt en gang.....
Ja, Wimp-kunder skall ju kunna resa utomlands så dom har inte begränsat det till IP-adresser från de länder som det är tillgängligt i. Såna här begränsningar är rent juridiska, dom har inte avtal att distribuera musiken till andra länder. I praktiken så går det väl att lösa om man verkligen vill ha det. Jag får inte handla från HDTracks men jag gör det ändå, samma sak.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot], usihb and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited