selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Dec 29, 2013 16:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Hej,

Brottas sedan i går kväll med hur jag skall kunna lyssna med hörlurar kopplat till ett "Klimax system".

Se text publicerat i annat forum;

I found myself in maybe a naïve and troublesome situation last night. I was happy because I was just a new owner of Naim Headline with Naim NAPSC. After a glass of wine I was of to install the Naim components in to my system.

The system in short LP12, Kremlin, KDS, KK, Solo (old with no on/off), Komri.

Then I started to understand that there was no obvious solution to me on how to connect the Naim components to my system without losing performance (thru KDS) and also make it function in the best practical way (and in that order).

The solution I´m thinking of right now is to take signal from the unbalanced output from Solo. But that is also a very unpractical solution.

There must good solutions to listen to headphones from a Klimax system! ...or???

Please help with good musical and practical solutions!

Thanks!
Peter

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Dec 29, 2013 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har xlr ut kopplat till högtalarna och rca til hörlursförstärkaren.
(Från Klimax kontroll)

Ska du bara ha tillgång till DS kan du koppla den direkt till den på samma sett


Top
   
PostPosted: Sun Dec 29, 2013 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Tack, men hur gör du för att ljudet inte skall gå ut samtidigt till högtalarna när du vill lyssna "tyst" i hörlurar?

Tänkte först Solo men såg sedan att du skrivit Kontrol. Jag provade att köra samma lösning direkt på KDS och det blev klart sämre med utsignal på både balanserat och obalanserat. M a o det blev klart sämre. Det gäller kanske inte för KK...?!

Utan att ha kollat själv, kan man enkelt välja om man skall ha balanserat / obalanserat ut från KK? Om inte (i mitt fall väcker ju KK Solo när utsignal ges...) hur löser du det då?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Dec 29, 2013 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Komri wrote:
Tack, men hur gör du för att ljudet inte skall gå ut samtidigt till högtalarna när du vill lyssna "tyst" i hörlurar?

Tänkte först Solo men såg sedan att du skrivit Kontrol. Jag provade att köra samma lösning direkt på KDS och det blev klart sämre med utsignal på både balanserat och obalanserat. Det gäller kanske inte för KK...?!

Utan att ha kollat själv kan enkelt välja om skall ha balanserat / obalanserat ut från KK? Om inte (i mitt fall väcker ju KK Solo när utsignal ges...

Jag har K320A +K345A. JAg har alltid kopplat både xlr och rca ut på kontroll. De er i gång båda oavsett om du använder de eller inte. Jag är rätt säker på att man inte kan stänga av den ena eller andra, men det kan du maila Linn och fråga annars?

Jag har splitt från rca så både L och R är kopplat både till K345A och Headline.

För min del är det enkelt att bara trycka på power på 320 och 345 om jag ska använda headline. Jag tror nog att du får stänga av slutstegen helt enkelt. Sitter de svårt til kanske det är enklare att koppla ut strömkabeln til dem från nätdosan


Top
   
PostPosted: Sun Dec 29, 2013 19:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
OK, tror för att inte tappa prestanda att det bästa är att ta utsignalen via obalanserad ut från Solo och tyvärr (väldigt opraktiskt och osexigt) dra ut nätsladdarna från Solo.

Känns som en "hemmabygge" lösning även om den kanske är den minst dåliga...

Hoppas att någon "därute" löst detta på ett snyggare sätt med bibehållen prestanda. Alla Linnhandlare borde väl ha stött på detta fenomen...!? :?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Dec 29, 2013 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
... eller marginellt smidigare att skifta signalkablarna manuellt mellan Solo & Headline.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Dec 30, 2013 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Komri wrote:
OK, tror för att inte tappa prestanda att det bästa är att ta utsignalen via obalanserad ut från Solo och tyvärr (väldigt opraktiskt och osexigt) dra ut nätsladdarna från Solo.

Känns som en "hemmabygge" lösning även om den kanske är den minst dåliga...

Hoppas att någon "därute" löst detta på ett snyggare sätt med bibehållen prestanda. Alla Linnhandlare borde väl ha stött på detta fenomen...!? :?
Jämför vad du tycker blir bäst.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 30, 2013 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Komri wrote:
... eller marginellt smidigare att skifta signalkablarna manuellt mellan Solo & Headline.


Det blir 1 dra ut kablar ur solo, 2 in med dem i headline, sen 3 ut ur headline 4 in i solo för att vara förberedd för att kunna använda högtalarna.

Använder du lurar 2-3 gånger i veckan blir det 100-150 gånger om året du gör alla de manuella operationerna. det blir 400-600 du drar i kablarna. Både kablar och kontakterna på solosen kommer bli slitna allteftersom.

Den rekommendation jag fått av handlare har vart att koppla headline eller vad man nu vill ha för hörlursförstärkare från rca på KlimaxKontroll. Jag vet vartfall en i närheten som haft en helt egen Topp12a med eget ria(kommer inte ihåg om han hade försteg mellan sen) sen kopplad till hörlursförstärkare bara för att användas till Hörlurar för att få MAX ut av allt. Börjar du testa är det mycket möjligt att det blir bättre med bara LP12 eller DS kopplad KK än flera saker på en gång, för eller senare får man acceptera att det kommer påverka slutresultatet.


Jag rekommenderar dig iaf, finn ut den kombination du tycker låter bäst, där du kan ha kablar kopplade hela tiden. Det är en sak att stänga av ström til steg osv, eller eventuellt koppla ut et par strömkablar ur en nätdosa, en annan sak att slita ut kontakter på slutsteg och signalkablarna. Tycker du att du förlorar för mycket prestanda så hoppa över lyssning med hörlurar.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 30, 2013 13:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Tack Comstedt!

Denna situation har verkligen gjort mig sömnlös. Men I bästa fall kan jag/vi vara en fungerande lösning på väg, återstår att testa.

Hur detta utvecklas kan följas och kommenteras i följande tråd hos Lejonklou Forum;

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=2071

Gott Nytt År and keep your fingers crossed! :)

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited