doze84 wrote:
Bill50x wrote:
Men. Det saknas något. Det är liksom inget drag i musiken. Allt låter korrekt återgivet men utan nerv, utan något som berör. Jag har svårt att beskriva exakt vad men det hela känns lite fattigt. Eller grått om man så vill. Det finns Linn-högtalare som låter lika trist så det handlar nog inte (helt) om inställning till hur det ska låta utan snarare om prioriteringar vid begränsade resurser.
Vad är det för drag du pratar om som saknas, som också saknas i linn högtalare?
ÄR det bas, dynamik, eller tune dem vi pratar om?
Nu skrev jag inte att detta saknas generellt i alla Linn-högtalare, vilket man kan tro av din kommentar. Vad jag menade är att jag har hört den här gråheten, saknandet av "drag" även bland Linns högtalare, vid något/några tillfällen. Det kan mycket väl bero på setupen, dvs att apparaterna/högtalarna inte varit optimalt intunade. Och detta kan mycket väl även gälla för de Ino-högtalare jag hört på.
"Drag"? Ja en kombination av TuneDem och baskapacitet kanske? Tar man Ino piP tex, så är det en fullregisterhögtalare med minst samma omfång som en 242:a. Däremot har högtalaren (pga sin elementbestyckning) ingen ljudtryckskapacitet och det är kanske dynamiken som i slutändan blir lidande? Men piP ska inte avlyssnas på långt avstånd, kanske två meter (eller mindre) är lagom. Lite som datorhögtalarna som jag har (Creative T20) som låter riktigt bra ur alla synvinklar när jag sitter vid datorn och har ca 70-80 cm avstånd till dem. Men de låter kass om jag sitter i rummet bredvid. Sambons datorhögtalare å andra sidan (två satelliter + sub) låter sämre än mina i närfältet men ändrar inte karaktär om jag är i rummet bredvid.
Den enda som jag känner till som jobbat med piP enligt TuneDem är Haraldur och om jag har förstått det rätt har han ungefär samma kritik som jag. Men vi har båda fängslats av det fullödiga ljud som de små burkarna trots allt presterar.
/ B