selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Wed Nov 20, 2013 04:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Bill50x wrote:
Men. Det saknas något. Det är liksom inget drag i musiken. Allt låter korrekt återgivet men utan nerv, utan något som berör. Jag har svårt att beskriva exakt vad men det hela känns lite fattigt. Eller grått om man så vill. Det finns Linn-högtalare som låter lika trist så det handlar nog inte (helt) om inställning till hur det ska låta utan snarare om prioriteringar vid begränsade resurser.

/ B
Vad är det för drag du pratar om som saknas, som också saknas i linn högtalare?
ÄR det bas, dynamik, eller tune dem vi pratar om?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Wed Nov 20, 2013 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
doze84 wrote:
Bill50x wrote:
Men. Det saknas något. Det är liksom inget drag i musiken. Allt låter korrekt återgivet men utan nerv, utan något som berör. Jag har svårt att beskriva exakt vad men det hela känns lite fattigt. Eller grått om man så vill. Det finns Linn-högtalare som låter lika trist så det handlar nog inte (helt) om inställning till hur det ska låta utan snarare om prioriteringar vid begränsade resurser.
Vad är det för drag du pratar om som saknas, som också saknas i linn högtalare?
ÄR det bas, dynamik, eller tune dem vi pratar om?
Nu skrev jag inte att detta saknas generellt i alla Linn-högtalare, vilket man kan tro av din kommentar. Vad jag menade är att jag har hört den här gråheten, saknandet av "drag" även bland Linns högtalare, vid något/några tillfällen. Det kan mycket väl bero på setupen, dvs att apparaterna/högtalarna inte varit optimalt intunade. Och detta kan mycket väl även gälla för de Ino-högtalare jag hört på.

"Drag"? Ja en kombination av TuneDem och baskapacitet kanske? Tar man Ino piP tex, så är det en fullregisterhögtalare med minst samma omfång som en 242:a. Däremot har högtalaren (pga sin elementbestyckning) ingen ljudtryckskapacitet och det är kanske dynamiken som i slutändan blir lidande? Men piP ska inte avlyssnas på långt avstånd, kanske två meter (eller mindre) är lagom. Lite som datorhögtalarna som jag har (Creative T20) som låter riktigt bra ur alla synvinklar när jag sitter vid datorn och har ca 70-80 cm avstånd till dem. Men de låter kass om jag sitter i rummet bredvid. Sambons datorhögtalare å andra sidan (två satelliter + sub) låter sämre än mina i närfältet men ändrar inte karaktär om jag är i rummet bredvid.

Den enda som jag känner till som jobbat med piP enligt TuneDem är Haraldur och om jag har förstått det rätt har han ungefär samma kritik som jag. Men vi har båda fängslats av det fullödiga ljud som de små burkarna trots allt presterar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Wed Nov 20, 2013 11:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
henriklh wrote:
Jag fattar inte att någon här ens orkar bry sig om den där "Ingenjör Öhman". Det är ju rätt klart att han inte fattar ett smack om elektronik eller ljudåtergivning, så om han har råkat bygga ett par bra högtalare så är det troligen en slump.

Skulle tycka att det vara mer "spännande" att åka till Media Markt och lyssna på Samsungs senaste TV.
Stor humor!

//Per


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Wed Nov 20, 2013 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tycker man ska undvika att diskutera i tredje person, speciellt om man snackar ned vederbörande.
När det gäller Öhman är han synnerligen kompetent men har delvis andra prioriteringar o metoder än Linn/Lejonklou.
Jag har ofta tänkt, hur bra skulle det kunna bli om man sammanförde Öhman, Lejonklou o Linn!!! De är ju bra på olika saker.

Och tro inte att Öhman bara räknar, han lyssnar väldigt mycket under utvecklingsarbetet.
Mycket av hans tankar avseende akustik är väldigt bra. Det syfte han vill nå, når han hos de kunder han hjälper. Så koll det har han.
Jag använder hans akustikskivor med utmärkt resultat.
Som ni redan vet är jag alltid öppen för att pröva olika saker och kombinera från olika håll. Linn har inte bra koll på akustik, men det har Öhman.


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Thu Nov 21, 2013 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Thu Nov 21, 2013 10:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Oj,oj - det kan bli en tråd det! Tur att man är lite flexibel och hänger på lite olika forum :wink:

Frågan man/jag måste ställa sig är väl - varför hålla på och mäta om man faktiskt tycker att det/den spelar bra (oavsett märke)? Har ibland irriterat mig på det jag kallat "sabeldragande" för Linn - nu står det helt klart att det finns en och annan sabel eller lans även hos Ino-förespråkarna.

Hoppas få möjlighet i helgen att låna ett par 109:or och testa mot mina Ino piP(s)

//Per


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Thu Nov 21, 2013 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Oj,oj - det kan bli en tråd det! Tur att man är lite flexibel och hänger på lite olika forum :wink:

Frågan man/jag måste ställa sig är väl - varför hålla på och mäta om man faktiskt tycker att det/den spelar bra (oavsett märke)? Har ibland irriterat mig på det jag kallat "sabeldragande" för Linn - nu står det helt klart att det finns en och annan sabel eller lans även hos Ino-förespråkarna.

Hoppas få möjlighet i helgen att låna ett par 109:or och testa mot mina Ino piP(s)
Ja, det kan bli en intressant tråd :-)

Om man bara ska välja högtalare för att lyssna på så är lyssna-tyck-köp-metoden helt OK och kanske rentav den bästa. Ungefär som man väljer en bildskärm till datorn. Men om man ska använda högtalaren som en monitor/verktyg, tex vid mixning av musik, så måste man nog ha lite annan koll även mätmässigt. Precis som man kalibrerar en skärm som ska användas för trycksaksproduktion där tex bilder och montage ska skickas vidare i produktionskedjan. Återgivningen (i såväl monitor som skärm) behöver inte ens vara "bäst" utan det viktiga är att man med en stor säkerhet kan förutse det slutliga resultatet.

Det allra bästa vore förstås om både högtalare och skärmar både var "bäst" och "korrekta" - och någon gång kommer vi säkert dit.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited