selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Oct 25, 2013 14:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Efter Apples lanseringar i veckan har jag drabbats av beslutsvånda. Den iPad 2 som jag använder som kontrollpunkt för mina DS börjar bli trött och långsam och jag vill byta ut den. Det naturliga vore att skaffa en iPad Air och köra vidare som jag gjort.

Nu är det emellertid så att jag blivit lite sugen på en Macbook Pro för slösurfandet i soffan. Visst, man kan göra det mesta på en iPad, men inte allt. Jag kan inte editera metadata i mina FLAC-filer, jag kan inte göra all administration jag vill göra med mina NASar, det är krångligare att använda VPN för att se utländsk webbteve, somlig svensk webbteve kan inte ses på iPad och så vidare. En dator klarar allt det där och har förmodligen andra fördelar också.

Men vad är det då en Macbook inte klarar? Jag kan (väl?) inte köra AirPlay till MDSM från Spotify eller Youtube, men å andra sidan finns Songcast. När jag testat det har det varit sämre än AirPlay, men det kan ha ändrats. Den startar inte lika omedelbart som en iPad, men kanske tillräckligt snabbt när den nu har SSD-disk.

Är det någon som testat att ersätta iPad med MBP som kontrollpunkt till DS?

Någon invänder att jag kan behålla iPaden som fjärrkontroll, men jag är övertygad om att ungarna slutgiltigt kommer att knycka den om jag skaffar en ny laptop. Någon annan att jag kan skaffa både iPad och MBP, men det får vara någon måtta på hemelektronikinköpen.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Oct 25, 2013 15:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Jag har testat köra med en lappy som controller men gick över till iPad 4 retina istället i slutändan.

Negativa med lappy som påverkade beslutet till iPadens fördel var rätt enkla.

-startuptiden!
-vikten och otympligheten (iPad air verkar ju helt superb på denna punkten)
-enkelheten (har rätt ofta gäster på middag osv och det är enklare med en pad för folk rent generellt)

Sen är det också så att bara du kan fnula ut rätt lösning för dig, du låter ju sugen på en macbook så kör på det, sen köper du en iPad när du upptäckt att du blir tokig på nackdelarna eller så är du nöjd med macbooken.

(Hos oss har vi helt enkelt infört förbud för barnen för paden annat än på resande fot och det respekteras så batteri och tillgänglighet är inget problem för vår del i alla fall men skulle barnen få härja loss med paden skulle den renderas värdelös rätt fort iom slut batteri samt att man skulle få springa och leta den hela tiden vilket skulle driva åtminstone mig till vansinne rätt fort.)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Oct 25, 2013 15:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Aleann wrote:
Sen är det också så att bara du kan fnula ut rätt lösning för dig, du låter ju sugen på en macbook så kör på det, sen köper du en iPad när du upptäckt att du blir tokig på nackdelarna eller så är du nöjd med macbooken.
Det är ju den skojigaste lösningen eftersom den innebär att jag får köpa två nya leksaker.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Oct 25, 2013 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
a.g wrote:
Det är ju den skojigaste lösningen eftersom den innebär att jag får köpa två nya leksaker.

Jag gillar hur du tänker! :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Fri Oct 25, 2013 18:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Som ren DS-kontroll känns iPad överlägsen. Har själv både iPad (4) och lilla Macbook Air, den sistnämnda används nästan aldrig till Kinsky, då den är så mycket mindre soffkompatibel. Men den kan såklart mycket annat som paddan inte klarar.

Som någon sa: paddor är till för att konsumera, datorer för att producera (också).

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Wed Nov 06, 2013 20:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Det blev en iPad Air. Ganska mycket lättare och mindre än iPad 2 samtidigt som den är mycket snabbare och med väldigt mycket bättre skärm.

Får se hur länge jag kan låta bli att köpa en Macbook Pro.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited