selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: UPS till din NAS
PostPosted: Tue Oct 08, 2013 22:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag drog just ur strykjärnet ur ett vägguttag med ett högt PANG och en ljusblixt. Snabbsäkringen löste ut och rummet blev mörkt. Och jag som har mina NASar med alla mina rippade skivor på samma säkring. NASar brukar inte gilla spontana strömbortfall, i värsta fall blir hela RAID-volymen korrupt och det blir till att blåsa diskarna och börja om. Dystert om man tror att RAID ersätter backup.

Nu har jag mina skivor på två NASar som kör RAID 5 och dessutom backup till en disk i samma skrubb och ytterligare en i ett kassaskåp på jobbet, men det är ändå jobbigt att ominstallera allt. Men det behöver jag inte. I mörkret hördes direkt pipen från min UPS som berättade att strömmen var borta, som om jag inte märkt det, och att den förberedde sig på att be NASarna stänga ner kontrollerat inom några minuter om inte strömmen återkommit.

Har du något på din NAS som du inte vill förlora, ta backuper, men om du utöver det inte vill ominstallera och återställa allt, överväg att skaffa en UPS. Min, en APC, kostade under en tusenlapp. Jag ångrar inte inköpet alls just nu.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Re: UPS till din NAS
PostPosted: Wed Oct 09, 2013 12:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Kan bara hålla med, min server brukade inte heller uppskatta strömavbrotten som kom ibland, upplever min nuvarande stup med raid 1 mindre känslig än den raid 5 jag hade tidigare men nog är UPS en vettig investering (I mitt fall en Eaton 3S 700)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
 Post subject: Re: UPS till din NAS
PostPosted: Wed Oct 09, 2013 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag har bränt en hel radda med (dator-)grejor en gång när en säkring gick pga överbelastning. Så en UPS är en mycket bra lösning. Huruvida det finns olika "välljudande" sådana har jag dock ingen aning om, men om en enkel 4-vägsdosa kan göra skillnad borde en UPS kunna göra det i allra högsta grad. Men det är kanske känsligare med den ljudande elektroniken än en NAS?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: UPS till din NAS
PostPosted: Wed Oct 09, 2013 19:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Räknar kallt med strömavbrott 2 gånger om året så en UPS för nasen känns självklart. Bra tipstråd!


Top
   
 Post subject: Re: UPS till din NAS
PostPosted: Wed Oct 09, 2013 20:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag har förresten en sån här, http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara ... es_8_700va som trivs bra tillsammans med Qnap. Kapacitet spelar inte så stor roll för mig, min master-NAS tar ner båda efter någon minut utan ström. Har man master och slave måste givetvis switchen också vara kopplad till konstantström, annars fungerar ju inte signaleringen.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited