selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Aug 08, 2013 15:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Har som de flesta testat Spotify (https://www.spotify.com/se/) men även med betalversionen och max-kvalitet har jag haft svårt att känna att musiken blev särskilt rolig eller engagerande. Som tur är finns det ju konkurenter med snarlika tjänster ;)

De andra streamingtjänster som liknar Spotify som jag hittat är Rdio (http://www.rdio.com/) och Wimp (http://www.wimpmusic.se/). Rdio har jag använt några månader nu och här tycker jag bitarna faller på plats mycket mer, musiken blir skoj och väldigt rättfram, spotifykontot har i jämförelsen nedgraderats till gratisversionen..

Wimp är den senaste tjänsten som jag testat. Med ett nytt wimpkonto får man testa Wimp-premium gratis i en vecka så här kunde samma låtar jämföras A/B mellan Rdio och Wimp på samma enhet (airplay från iPad2 till Majik DS). Mitt huvudintryck i jämförelsen är att musiken från Wimp framstår som mer oprecis och på något sätt processad jämfört med Rdio. Inte helt lätt att sätta fingret på skillnaderna men de är ganska markanta och i mina öron helt till Rdio:s fördel. Vad har ni för erfarenheter av de här och eventuellt andra streamingtjänster? I första hand tänker jag här på musikupplevelsen från tjänsten och inte alla bells and whistles i gränssnitt, appar och annat.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 11:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
pejo wrote:
Har som de flesta testat Spotify (https://www.spotify.com/se/) men även med betalversionen och max-kvalitet har jag haft svårt att känna att musiken blev särskilt rolig eller engagerande. Som tur är finns det ju konkurenter med snarlika tjänster ;)

De andra streamingtjänster som liknar Spotify som jag hittat är Rdio (http://www.rdio.com/) och Wimp (http://www.wimpmusic.se/). Rdio har jag använt några månader nu och här tycker jag bitarna faller på plats mycket mer, musiken blir skoj och väldigt rättfram, spotifykontot har i jämförelsen nedgraderats till gratisversionen..

Wimp är den senaste tjänsten som jag testat. Med ett nytt wimpkonto får man testa Wimp-premium gratis i en vecka så här kunde samma låtar jämföras A/B mellan Rdio och Wimp på samma enhet (airplay från iPad2 till Majik DS). Mitt huvudintryck i jämförelsen är att musiken från Wimp framstår som mer oprecis och på något sätt processad jämfört med Rdio. Inte helt lätt att sätta fingret på skillnaderna men de är ganska markanta och i mina öron helt till Rdio:s fördel. Vad har ni för erfarenheter av de här och eventuellt andra streamingtjänster? I första hand tänker jag här på musikupplevelsen från tjänsten och inte alla bells and whistles i gränssnitt, appar och annat.

Wimp har släppt sin lossless tjänst officiellt nu. Hela katalogen i FLAC för PC eller ALAC för iOS.

http://www.wimpmusic.se/wweb/index/

Jag har testat ALAC via Airplay till LINN. Fungerar hur bra som helst.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant.
Ser flera orsaker till prestandaskillnaderna
- hur de rippar/lagrar musiken
- hur de komprimerar musiken (mp3 kan låta olika bra, beroende på HUR man komprimerar orginalet)
- hur streamingfunktionen är designad/uppbyggd centralt
- hur den lokala appen hos användaren är designad/uppbyggd
- hur bra uppspelaren är

Själv är jag inte beredd att gå ned i kvalitet, rippar mina egna skivor och har egen byggd NAS. Full kontroll.

Har dock hört hur bra spotify är på KDSM hos handlare! Mycket sämre än egen ripp/lagring men helt ok. Jag skulle dock aldrig ens nyttja spotify end för slölyssning.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 15:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Har dock hört hur bra spotify är på KDSM hos handlare! Mycket sämre än egen ripp/lagring men helt ok. Jag skulle dock aldrig ens nyttja spotify end för slölyssning.
Spotify Premium låter rätt trist även utan Klimax. Jag har MSDM/M140 och undviker att använda Spotify annat än som bakgrundsmusik, och jag gillar inte bakgrundsmusik. Jag får nog läsa på lite om Wimp Hifi, dubbelt så dyrt känns acceptabelt om det är riktigt bra, både ljud- och funktionsmässigt.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 20:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Får testa Wimp Hifi snart då. Lite synd att det är dubbelt så dyrt, har ju svårt att se att trafikmängden skulle käka upp så mycket, jämför Netflix t.ex. som bara kostar 79:-


Top
   
PostPosted: Thu Oct 03, 2013 00:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Det 'är ju en ganska stor satsning, bara för en mycket liten procent av alla användarna. Man förstår att dom höjer priset.
Men jämför man med film så borde flac vara lindrigt att streama. Men så länge man är ensam kan man ju också ta lite extra betalt.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Oct 03, 2013 08:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
pejo wrote:
Får testa Wimp Hifi snart då. Lite synd att det är dubbelt så dyrt, har ju svårt att se att trafikmängden skulle käka upp så mycket, jämför Netflix t.ex. som bara kostar 79:-
Allt är väl relativt.. Tänk vad mycket man betalade för sin musik när CD eller vinyl var enda alternativen. Ofta flera album i månaden. Visst fick man något fysiskt då, men det var ändå mycket pengar.

Nu får man tillgång till tiotusentals album till samma pris som vad ett album kostade per månad för några år sedan.

Jag tycker det är en fantastisk utveckling, om inte annat för att upptäcka ny musik.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 03, 2013 10:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Kravm wrote:
pejo wrote:
Får testa Wimp Hifi snart då. Lite synd att det är dubbelt så dyrt, har ju svårt att se att trafikmängden skulle käka upp så mycket, jämför Netflix t.ex. som bara kostar 79:-
Allt är väl relativt.. Tänk vad mycket man betalade för sin musik när CD eller vinyl var enda alternativen. Ofta flera album i månaden. Visst fick man något fysiskt då, men det var ändå mycket pengar.
Inte bara fysiskt utan också beständigt. Köper man en skiva har man den kvar hela livet, man kan dela med sig av den, sälja den vidare och rent allmänt använda den som man vill. Jag köper fortfarande de skivor som jag vet att jag kommer att vilja återkomma till men strömmar populärmusik som är mer här och nu. Jag tycker att ett problem med åtminstone Spotify är att jag bara kan använda det på en enhet i taget. Jag har barn, men kan inte installera Spotify på deras Squeezeboxar, telefoner och iPodar eftersom det då gör att min musikuppspelning, hemma, på resande fot eller på jobbet bryts. Man kan inte heller synka fler än fyra enheter för offlineanvändande. Det här skiljer Spotify från Netflix där jag kan strömma till två enheter samtidigt med ett baskonto för 79 kronor i månaden och genom att betala 40 kronor extra kan jag använda 4 samtidiga enheter.
Kravm wrote:
Jag tycker det är en fantastisk utveckling, om inte annat för att upptäcka ny musik.
Jag håller med, men med reservationen att de faktiskt inte kan höja priset så väldigt långt över dagens nivå. I veckan köpte jag Tonbrukets, Trummor & Orgels och Jonas Kullhammars alldeles nya skivor och jag betalade totalt knappt 400 kronor för dem eftersom jag använde ett rabatterbjudande på 100 kronor från Cdon. Det motsvarar två månaders Wimp Hifi och jag är inte alldeles övertygad om vilket som är mest pang för pengarna eftersom jag kommer att äga skivorna hela livet. Lägg till alldeles laglig kopiering för privat bruk. Jag och min pappa köper båda en del ny jazz och delar med oss av den till varandra vilket gör att jag kan räkna med att jag får 6 nya skivor för de där två månadernas Wimp.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Oct 04, 2013 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Fick ett nyhetsbrev där man kan signa upp sig för 24 timmars gratis lossless tjänst:
http://www.wimpmusic.se/wweb/specials/hifi_lossless/

Har kört deras "HiFi" tjänst i ett par dagar nu (med ipad) och den fungerar verkligen bra. Har inte jämfört mina egna FLAC mot deras tjänst men spontant känns det inte som om man saknar någonting.
Tycker fortfarande deras gränssnitt är lite krystat men det kanske är en vanesak...

Vore kul med en Wimp/Spotify/FLAC afton för att jämföra lite....

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Oct 04, 2013 20:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
leif_lar wrote:
Vore kul med en Wimp/Spotify/FLAC afton för att jämföra lite....
Ta med rdio.com också, tycker det är riktigt okej över airplay ;)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 04, 2013 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har kört wimp hifi nu nåt drygt dygn, dock enbart i lurarna på jobbet (shure e3c+galaxy note), riktigt trevligt. Testar att streama till finanläggningen just nu, okej men en bit kvar känns det spontant som. Dock måste jag, vilket årtionde som helst när jag får en stund över, testa olika sätt att streama wimp till ds:en. Misstänker att det går att få till det en bra bit bättre än med nuvarande lösning (trådlöst via 1:a generationens iPad).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 05, 2013 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linncredible wrote:
Har kört wimp hifi nu nåt drygt dygn, dock enbart i lurarna på jobbet (shure e3c+galaxy note), riktigt trevligt. Testar att streama till finanläggningen just nu, okej men en bit kvar känns det spontant som. Dock måste jag, vilket årtionde som helst när jag får en stund över, testa olika sätt att streama wimp till ds:en. Misstänker att det går att få till det en bra bit bättre än med nuvarande lösning (trådlöst via 1:a generationens iPad).
En netbook med spotify-klient och songcast intryckt i samma switch som DS var tydligt bättre än trådlöst via Iphone. Det är ju rätt logiskt att det är så men Iphone är ju så mycket smidigare.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited