Tack för alla svar, jag ska hädan efter sluta med att försöka att dela in linnister i grupper. Detta var en tanke som uppstod efter att ha plöjt igenom tråden som hitintills mesta dels berört just hur metoden skall tillämpas samt vad den betyder.
Det som nu driver mig att försöka förstå och tillämpa metoden är då jag helt enkelt vill utröna om jag kan kräma ut lite mer ur min set up. Problemet med min tidigare metod har delvis varit att den varit mycket humörsbetonad från min sida, samt att jag i ärlighetens namn inte hört små skillnader i musiken. Jag skulle lättare vilja höra hur kabeldragningar och små justeringar påverkar ljudet. Jag fastnade för det som jag tror du skrev sportis, att tune dem är en utväderingsmetod, lyssnar gör man med hjärtat.
Jag kommer i alla fall fortsätta att försöka lära mig metoden.
Jag vill bara passa på att sammanfatta de fördomar jag har och har haft mot metoden:
1. metoden verkar inte ta hänsyn till artikulation i musiken (det jag tidigare beskrivit som anslag dvs ljudet av strängen på en elbas etc)
2. det verkar för mig som om alla nya produkter rankas som bra enl tune dem, (Keltik vs ninka eller CD12 vs Sneeky DS)
3. Många som fokuserar hårt på metoden verkar vara direkt ointresserad av musik så länge det inte stavas Dire Straits eller Pink Floyd.
Jag är väl medveten om att jag generaliserar, det är inte meningen att etikettera eller polarisera människor. Tänker att det kanske underlättar förståelsen men konkreta exempel till förmån för att bara skriva att någon annan har fel.
Quote:
Akubarik är lite oexakta i basen, har svårt för det.
Jag instämmer, en parameter som jag kanske övervärderar men som får mig att digga, kanske därför som jag fortfarande spelar på Kaber vilket jag gjort i snart 10 år. Vad spelar du själv på Sportis?
Quote:
Har bara hört aktiva Akubarik och är inte helt övertygad.
Menar du att det är konstruktionen aktiva steg i högtalaren du inte inte tror på, eller bara att solo gör allt bättre? Jag bor ju i stockholm och har där med följt k350 som står i stora lyssningsrummet under ett par år. Jag gillade em inte alls till en början, men en dag lät de helt enkelt kanon. Det var precis innan eller i samband med att någon ny tonarmsvikt etc hade släppts till 12an. Frågade Kalle om det och om jag inte missminner mig så hade han rivit ner och lött om hela högtalaren.
Quote:
Jag tycker att 242 är en mycket bra högtalare som levererar både känsla och det är lätt att ta till sig musiken och idag kanske den mest prisvärda högtalaren. Men de kräver bra elektronik före.
Roger, vilken elektronik har du föredragit. Jag har mest hört dem med standard akurate setup aktivt vilket har låtit bra. Men jag funderar faktiskt på om jag ska börja med 5125 om det blir min nästa högtalare.
Quote:
Jag tror att jag själv skulle kunna leva med en Klimaxanläggning med Unik och jag föredrar med all sannolikhet den framför Akurate med AkubarikA.
Erik, jag är glad att du replikerar. Intressant att höra din bild, även om du har rätt i detta fall -jag förstår inte. När jag lyssnar på musik så använder jag definitivt aldrig Tune-dem jag har aldrig brytt mig om att lyssna efter en melodi när jag njuter av musiken. Därför blir det för mig viktigt att få rätt förutsättningar för att uppleva musiken, i mitt fall en högtalare med ett visst omfång och artikulation. Jag ser fram emot att bättre lära mig att tillämpa metoden, och är tacksam för all respons jag fått!