selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: htpc > Kisto = knaster
PostPosted: Tue Jul 02, 2013 16:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tjena.

Har ett bekymmer som jag haft länge nu som jag tänkte försöka ta tag i.

När jag matar ut ljud via optisk eller coax från min HTPC till min kisto så händer följande: vid varje byte av t.ex låt eller film så knastrar det till.

Har felsökt mig blå kring detta och testat 3 olika ljudkort nu så jag tror inte felet ligger i HTPC-änden, har testat med olika mediaspelare som XBMC och VLC och MP-HC och samma fel uppstår vilket program jag än använder mig av.

Det jag lagt märke till är att det sker när det sker ett byte av ljudtyp eller samplingsfrekvens. Dvs spelar jag upp en film med DD så knastrar det till i början av den och ibland när jag stänger av filmen, slår jag sen igång en film med DTS så knastrar det till litegrann igen, och så fortsätter det.

Har andra märkt av liknande problem med antingen kinos eller kisto från just en HTPC? Har inga problem i övrigt alls med varken Oppon eller Renewen som källor.

Mvh

Alex

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Wed Jul 03, 2013 09:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag har samma problem med ljud från min Tvix till min Akurate Kontrol. Använder den endast som videospelare, så jag har tagit som vana att sänka volymen när jag slår igång en film eller så. Störde mig på det till en början, men nu har jag accepterat att det uppstår.

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Thu Jul 04, 2013 11:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jan 30, 2009 23:30
Posts: 23
Har knaster ibland från högtalarna (knäppande knaster-ljud i en bråkdel av en sekund). Detta på min HTPC->Linn Movie 05/D. Kör med coax digital. Vet ej vad detta beror på, men oftast när jag byter filer så händer det inte. Upplever att det händer mindre ofta nu. Har uppgraderat till senaste Openelec och använder "hw 0:1" i audio output custom, i dess inställningar.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 07, 2013 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Har Telias IP-TV box ansluten till Kinos och där händer detta om man har ljudet från boxen satt till DD och byter kanal till/mellan/från en kanal som sänder DD (SVT gör ju det). Coax eller toslink gör ingen skillnad. Sätter man boxen till stereo så försvinner problemet. Inga problem från en TVIX eller Unidisk SC som också är anslutna digitalt.
Förre hade jag samma box ansluten digitalt till SC och då var det inga problem. Det är något problem i Kinos, då Linn inte lär släppa någon ny SW till den så är det väl bara att leva med det.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 07, 2013 17:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
mm verkar iaf vara ett vanligt bekymmer, mao inget jag behöver fästa vikt vid antar jag :) Tack för alla svar.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Jul 08, 2013 09:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Ni med Kinos/Kisto kan prova ställa in källan på SAT i source-type (löser ibland problemet)

/ John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Mon Jul 08, 2013 19:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
John wrote:
Ni med Kinos/Kisto kan prova ställa in källan på SAT i source-type (löser ibland problemet)

/ John
Ska testas! :) Tack för tipset!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jul 11, 2013 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
John wrote:
Ni med Kinos/Kisto kan prova ställa in källan på SAT i source-type (löser ibland problemet)

/ John
Har testat att sätta source type till Satellite, finns även en additional setting där man kan ändra SAT source yes/no.
Det här gör tyvärr ingen som helst skillnad.
Kinos manual säger inte ett jota om det här. Vilket betydelse har source type egentligen ?


Top
   
PostPosted: Thu Jul 11, 2013 19:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
har inte hunnit kolla än, håller på att bygga om htpcn till en haswell, ska testa så snart jag kan dock :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited