selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jun 21, 2013 09:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Hej (ett tag sen)
Har inte lyssnat på musik på flera år var inne på T&T o hörde någon LINN-streamer som lät fantastiskt bra och har nu funderat på att köpa något. Problemet är att när jag kikar på deras produkter saknas det funktioner jag önskar. Jag har nu media-pc 5103, 2*5125 aktivt mot Espek, Ekwal, Melodik o Unik bak. 5103 skall bort då den inte klarar nya ljudformat. Media ligger på filservern.
Det jag söker är en låda med streamer, surround och försteg som klarar nya ljudformat för bildljud inte bara mp3, flac m.fl. Inbyggt stöd mot spotify mm är inte helt fel men inget krav, har det i mediapc. Den skall ha en app för styrning av minst musik typ AirPlay eller Tonky (tror den hette så) själva burkstyrningen kan jag ordna via commandfusion med eventghost via usbuirt men helst nätverket. Jag behöver hdmi, gärna opto och/eller koax, nätverk och usb in. Inget slutsteg vill jag ha inbyggt.
Tänkte även köpa en till 5125 o unik för 7.1, om det ger något mot 5.1?

Tänker jag fel, skall jag ha köpa en sneaky för bästa ljud och någon form av streamer med dac, försteg och slutsteg med komplett uppsättning ingångar tex en marantz 1604. Det blir ju flera uppsättningar med liknande funktioner i bägge burkarna och begriper jag rätt skall jag koppla upp marantzen mot sneakyn då den är bättre på ljud men den klarar ju inte alla ljudformat.

Hoppas det blev begripligt, många av er borde vandrat denna väg och hittat rätt.....

Trevlig midsommar på er!
Evert

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har du nån tanke på budget?

En sneakyds har vad jag vet bara ethernet ingång, så det går inte koppla nåt spesiellt til den. Det finns dock sneakyDSM och andra DSMer från linn som också har di verse ingågar. En billig reciver kan mycket väl vara betydligt sämre än 5103an. Har 5103an unitygain, så kan det var läge att Ha en SneakyDS eller sneakydsm och koppla det som går til den och avkoda det, sen kopplad den analogt direkt til 5103 och ha en reciver vid sidan om där du kör frontkanalerna igenom 5103:an och kopplar allt det andra hdmi osv in till recivern.
Det blir många burar men det kan vara värt det, behåller du 5103an samtidigt som du skaffar en reciver/surroundpre, är det enkelt att jämföra och eventuellt sälja 5103an efter om du inte tycker den går nåt.

Det är dock inte säkert HD-formaten blir bättre på ett billigt försteg jämfört med DTS på 5103 men det kanske finns nån som kan rekommendera nåt bra.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tips 1, tala med butiken de har koll på olika lösningar

Tips 2, fokusera på 2kanal och optimera för det. Kör sedan film i systemet. Blir bättre än att ha 5.1 med sunkig avkodning. ELLER, skaffa en separat anläggning för 5.1 om du måste ha 5.1
Ihopbyggt musik o biosystem, inte bra.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 23:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Tack för ditt svar.
Jag har läst på det jag kan och som du säger så finns det många aspekter.

Jag skall åka in på Takt&Ton och sätta mej med mina lokala handlare dom brukar fixa det mesta om man vet vad man vill ha.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited