selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 01:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: LP12an som DVD
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Sen Lp12an kom in i vår familj har livet blivit bara mer positivt på alla sätt och vis och en sak jag tänkt på är att när man spelar på LP12an, speciellt nu när man fick wakondan och dom dubla LK100 är att hur tydligt man ser artisten framför sej.
Man ser hur dom grimarserar, hur dom ser ut när dom sjunger mm.
Är det jag som börjar bli knäpp eller är det fler som har denna syn framför sej ( iochförsig så hade man inte haft dvd eller video eller sett artisterna i verkligheten kan det vara svårt att föreställa sej när man sitter i ett mörkt rum med endast en stereo på hög volym.)

_________________
Peter


Top
   
 Post subject: Re: LP12an som DVD
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 23:59 
stranna wrote:
Sen Lp12an kom in i vår familj har livet blivit bara mer positivt på alla sätt och vis och en sak jag tänkt på är att när man spelar på LP12an, speciellt nu när man fick wakondan och dom dubla LK100 är att hur tydligt man ser artisten framför sej.
Man ser hur dom grimarserar, hur dom ser ut när dom sjunger mm.
Är det jag som börjar bli knäpp eller är det fler som har denna syn framför sej ( iochförsig så hade man inte haft dvd eller video eller sett artisterna i verkligheten kan det vara svårt att föreställa sej när man sitter i ett mörkt rum med endast en stereo på hög volym.)
Tycker att det låter helt normalt, var bara lugn :)

Ett tips kan vara att släcka ner absolut allt i rummet, dra för gardinerna och sätta svart eltejp för dioderna på stereoprylarna (precis som daniel.n sagt nånstans är dioder visuellt oljud!). Sen är det bara att lägga på favoritplattorna! Man behöver inte ens blunda...

/ MC


Top
   
 Post subject: Re: LP12an som DVD
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mortifikator Crenshaw wrote:
stranna wrote:
Sen Lp12an kom in i vår familj har livet blivit bara mer positivt på alla sätt och vis och en sak jag tänkt på är att när man spelar på LP12an, speciellt nu när man fick wakondan och dom dubla LK100 är att hur tydligt man ser artisten framför sej.
Man ser hur dom grimarserar, hur dom ser ut när dom sjunger mm.
Är det jag som börjar bli knäpp eller är det fler som har denna syn framför sej ( iochförsig så hade man inte haft dvd eller video eller sett artisterna i verkligheten kan det vara svårt att föreställa sej när man sitter i ett mörkt rum med endast en stereo på hög volym.)
Tycker att det låter helt normalt, var bara lugn :)

Ett tips kan vara att släcka ner absolut allt i rummet, dra för gardinerna och sätta svart eltejp för dioderna på stereoprylarna (precis som daniel.n sagt nånstans är dioder visuellt oljud!). Sen är det bara att lägga på favoritplattorna! Man behöver inte ens blunda...

/ MC
Jag tycker ju förstås att ett par cl god whisky ytterligare förhöjer stämningen 8)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Jag tycker ju förstås att ett par cl god whisky ytterligare förhöjer stämningen
Är det okej med blended typ Famous Grouse eller är det bara exklusiva Single Malt som gäller.... :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 16:48 
Image :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sondek wrote:
Quote:
Jag tycker ju förstås att ett par cl god whisky ytterligare förhöjer stämningen
Är det okej med blended typ Famous Grouse eller är det bara exklusiva Single Malt som gäller.... :lol:
Det är helt OK med Famous Grouse, smaken är helt upp till nyttjaren :D
Det är för övrigt en mycket prisvärd whisky.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 16:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
*host* Angående LP12:an som DVD var det ja... *hint* :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 16:56 
Ayn wrote:
*host* Angående LP12:an som DVD var det ja... *hint* :roll:
Jo, men om LP12:an ska klå en Unidisk även på bildfronten krävs tillbehör. Det är väl knappast off-topic om man ser det så? :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
"Host host" ja hm hur skall dryckerna kunna förbättra bilden från en LP12a begriper jag inte riktigt men men jag har inte provat så jag ska väl inte utala mig ifrågan ;) men ger det bättre bild med lite single malt eller blended så tillhör ju det topic men jag har lite svårt att förstå hur bara ;).

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hepcat wrote:
"Host host" ja hm hur skall dryckerna kunna förbättra bilden från en LP12a begriper jag inte riktigt men men jag har inte provat så jag ska väl inte utala mig ifrågan ;) men ger det bättre bild med lite single malt eller blended så tillhör ju det topic men jag har lite svårt att förstå hur bara ;).
Ja alltså, helt klart är att skärpan i bilden bibehålls bättre med en Singel Malt. Man blir bättre fokuserad och när det gäller ljudet kan man följa rytmen bättre. Man hör mycket tydligare vad de enskilda musikerna spelar. Helt i Linns anda med andra ord.

Med en blended blir det lite mer osofistikerat och man är inte lika involverad. Lite mer brus i bilden tycker jag mig också skönja. Men det kan ju vara ganska najs ändå, speciellt om man ser till prisskillnaden :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Single malt är nog att föredra när man lyssnar på fin gammal klassisk LP12a.

_________________
Peter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited