selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Haveriutredning, 2250
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 08:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Råkade ut för ett slutstegshaveri igår som jag fortfarande inte blir klok på. Har prylar för att koppla upp allt igen, men vill först försäkra mig om att jag inte tänkt fel någonstans på vägen.

Bakgrund:
(Vid varje kopplingsoperation som nämns är slutstegen såklart avstängda.)
De relevanta delarna av systemet är två 2250 med aktiva filter som driver Katan. Slutstegen är seriekopplade ("daisy-chain" kallas det väl?), så att signalkablarna går först till diskantsteget och sen till bassteget. Slutstegen kom hem alldeles nyligen och fungerade fint när jag först kopplade in dem.

Jag fick hem ett tredje 2250 samtidigt, som jag också ville testa, men nu i passiv form. Kopplade därför ytterligare ett stegs seriekoppling från bassteget till det passiva 2250, som i sin tur kopplades till ett par (passiva) Kan-högtalare. Eftersom jag bara har ett par högtalarkablar med BFA-kontakter fick jag låna kablarna från Katan. Behövde bara "halva" K400, men pluggade ur båda sidorna. Även experimentet med Kan funkade utmärkt. Signalen gick nu alltså genom två oanvända 2250, för att sedan mata det 2250 som faktiskt jobbade.

Till sist skulle allt återställas. Jag kopplade ur K400 ur det passiva 2250 och kopplade in Katan igen. Det passiva steget får än så länge hänga kvar sist i kedjan, utan att driva något. Rätt register till rätt element - check. Jag slår på 2250 till basen, varvid en liten blixt uppstår i/bakom steget. Slår av snabbt som ögat och konstaterar att det luktar bränt. Drar ur alla nätkablar och öppnar slutsteget, där jag hittar en bränd kondensator (tror jag, märkt C225 intill den på kretskortet).

Vad har hänt?

Jag har två idéer om saker som inte känts helt optimala.

1. Jag slog på det mittersta steget i seriekopplingen först. Har inte hört att det ska vara dumt, men på nåt sätt känns det bättre att ta det "första" först. Vet inte vad det skulle påverka.

2. Under haveriutredningen märker jag att en BFA-kontakt på K400 sitter löst, de är skruvade än så länge. Kabeln har inte hoppat ur kontakten, men däremot kan det tänkas att den tappat anslutningen. I teorin skulle den väl kunna ha tagit sig ut och kortslutit, men jag är till 99% säker på att det inte hände. Den lösa kontakten satt heller inte på den kanal där kondensatorn brann (om än i samma steg).

Vad mer kan jag ha missat?

Har som sagt ett "oanvänt" 2250 som kan hoppa in i det brändas ställe, men det känns minst sagt olustigt att bara koppla in och testa precis samma sak innan jag vet vad som floppade sist.

Edit: Efter vidare undersökningar ser jag att switchen mellan balanserad/obalanserad ingång blivit intryckt på det första steget i serien, troligen i samband med att jag satte i högtalarkontakterna. Känns inte som att det borde räcka för att döda steget efter?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 14:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Dags för uppdatering.

Efter att ha kollat igenom allt sju gånger (inklusive alla högtalarkontakter, som för övrigt numera är lödda) har jag nu vågat mig på att koppla in allt med det hela steget. Har nog aldrig våndats så mycket inför att trycka på en strömbrytare...

Nu funkar det hur som helst utmärkt, precis som förr. Är fortfarande tacksam för kommentarer om vad som kan ha gått snett förra gången. Än så länge får jag väl antagligen jobba efter antagandet att det blev en kortslutning, även om jag för mitt liv inte kan förstå hur det gick till.

Om man antar att det är det, hur mycket skada kan jag räkna med att steget tagit? Rent okulärt är det som sagt en kondensator som sagt upp sig helt tydligt, men jag antar att andra delar kan ha tagit stryk utan att visa det.

Är det frakt till Linn som gäller, eller kan det gå att göra något på närmare håll? (Lejonklou, om du läser här får du gärna svara, annars finns det risk att jag hör av mig till dig ändå...) Nån garanti finns inte och värdet är ju numera inte så jättestort, så frågan är ju vad man ska tycka att det är värt att laga den.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 15:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Vet inte alls hur kretskortet ser ut eller var den kondingen sitter men har du kollat så inte nätdelens omkopplare för 230/110V kommit i fel läge?


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Att svara på din fråga är som att be någon laga mat via telefonkorrespondans och få rätt mängd krydda(stulet citat:Ingvar Öhman)

Din numera framlidna 2250,hur död är den? Okej man kan inte böja död men om jag preciserar frågan:

Blåst säkring? Tänder den upp alls? Jag tror frågan borde besvaras av Fredrik Lejonklou alternativt så misstänker jag att du bör skicka slutsteget till skottarna. hela kakan till kretskort är ytmonterat och trolig reparation kan jag föreställa mig kan vara byte av hela moderkakan(vad jag skriver osmakligt,usch)

Jag tror att hade jag varit husse till 2250 så skulle jag lyfta på kabelmattan till nätdelen och börja med att köra igång slutsteget utan audioboarden inkopplad. Då har du i vart fall en indikation på vad som är helt ifall nätdelen snurrar igång,passa på att kolla säkringen innan. Därefter ifall du har liv där så skulle jag ta och mäta lite på audioboarden "kall" dvs utan spänningen ansluten,har du en sagolik tur så är det bara kondensatorn men det brukar sannorlikt kunna följa med fler komponeneter när du skjuter den,en halvledare förslagsvis. Lite ohmmätning kanalerna sinsemellan kan i varje fall ge dig lite indikation,så som kortslutning kanske.

Jag har en kompis som kanske skulle kunna titta på ditt 2250 och det brukar inte kosta många kronor,hade jag haft tillgång till mitt elektronikschack så hade jag kunna kika,emellertid så är garaget till brädden fullt med isolering just nu. Alternativet är att skicka till Linn vilket inte är så våldsamt dyrt egentligen med tanke på att jag misstänker att du troligen får ett nytt audioboard monterat för några tusenlappar.

Vill inte skrämma dig men jag har ett kusligt minne av en explosion i mitt kök då en Classik movie skjöt nära på bort locket på maskinen som jag labbade med. Säljaren hade påstått att det bara handlade om en trött nätdel,historien slutade med en avliden ersättningsnätdel,botrsprängd slutstegsdel och en nöjd kille på Bergnäset som fick överta kvarlevorna för symbolisk summa och kunde kannibalisera transporten och resten av lådan förvandlades till skal för chipamp i Faktiskt.se anda..

Tror jag kan ha ett schema på apparaten om det är till någon hjälp.

Lycka till!
//Niclas

Image



Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 15:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Tack för svaren!

Nätdelen är kollad och är ställd på rätt spänning.

Jag inser att det är omöjligt att felsöka på så lösa beskrivningar. Vill nog mest gnälla av mig lite egentligen...

Jag har faktiskt inte försökt skrämma liv i den efter att den sprakade, men det kanske är värt att försöka. Att koppla loss nätdelen och mäta på den separat skulle jag nog fixa, men så väldigt mycket längre sträcker sig inte mina elektronikkunskaper. Med ett schema skulle jag väl kunna fuska vidare ett par steg till och mäta upp valda delar av kretsen, men jag tvekar på om jag skulle kunna göra någon riktig nytta.

En kondensator är ju som sagt uppenbart bränd, vet inte hur/om det funkar att byta ut enstaka komponenter på ytmonterade kretsar? Jag är inte rätt person för jobbet oavsett. Gissar också att det troligen är nåt mer som gått (eller är jag pessimist nu?).

Nu spelar musiken här hemma igen i alla fall, tack och lov...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited