selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: R´n´B
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan någon tala om för mej vad det är?
Som jag har förstått det så är det en musikform som kom till kanske på 30-40 talet och som Elvis och andra influerades av på 50 talet.
Sen vet jag inte så mycket mer än att massa skumma halvhiphopare med soulinfluenser som wailar och gnäller och skriker och vickar på huvudet fram och tillbaka samtidigt som man har 822 dasare på samma scen som gör exakt samma rörelsertill playback uppträder på MTV och kallar det för r´n´b.

Som Sverker skulle säga: Ska det vara så?

Post subject: Re: R´n´B
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Kan någon tala om för mej vad det är?
Som jag har förstått det så är det en musikform som kom till kanske på 30-40 talet och som Elvis och andra influerades av på 50 talet.
Sen vet jag inte så mycket mer än att massa skumma halvhiphopare med soulinfluenser som wailar och gnäller och skriker och vickar på huvudet fram och tillbaka samtidigt som man har 822 dasare på samma scen som gör exakt samma rörelsertill playback uppträder på MTV och kallar det för r´n´b.

Som Sverker skulle säga: Ska det vara så?
Nä det ska inte vara så.

Stämmer rätt så bra det att det var en av musikstilarana som influearde Elvis Presley, Johnny Burnette, Bill Haley, Jerry Lee Lewis mm och har inte mycket att göra med MTV R'n'B

Ett tips att utforska den musiken är en nysläppt serie med skivor från Bear Family med artikelnr från BCD16700 till BCD16705 vilket då ger åren 1945-1950 ett årtal per skiva bear family brukar ha en fruktansvärt bra kvallitet på sina skivor. och vad jag förstått så skall de senare åren från 1951 till 60 komma senare. serien är så ny att inte ens Bear family har dem på sin hemsida men enviken records har dem; men om de har dem på hemsidan vet jag inte därav att jag tog med skivnumrerna.
det är en mycket skön musikstil besläktad med soulen är den också.

Blowing the fuse heter serien föresten.

Edit
Såg att de fanns på envikenrecords hemsida fast de har kallat dem för Blowing the fuzz av någon mysko anledning finns på avdelningen hot news.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte så värst insatt, men visst är det så att olika typer av musik har getts ett dåligt rykte då det har gjorts nåt inom genren anpassat för mtv och mainstream.

Det fungerar i vissa skaror och det håller så länge det är "inne". Det finns dock mycket musik, inom genrar vi inte gillar, som faktiskt kan göra sig bra. RnB är nog ett sånt exempel. Skulle även kunna påstå att det finns hiphop-influerad musik som är trevligt att lyssna på. Men när det bara handlar om "det vi vill höra"-typen av musik, med alla dessa dansare och låtar enbart skrivna av låtskrivare, sedan producerad av någon annan och tillsist framförd av en tredje. Ja, då får vissa typer av musik ett dåligt namn.

Sen som avslutning så tycker jag nog att man kan skita i genrer-indelning och lyssna på sånt som man tycker låter intressant. Gräv i skivbackar, prova secondhand-skivor, våga prova nya artister och framför allt utnyttja dagens källor för att upptäcka ny musik.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Sen som avslutning så tycker jag nog att man kan skita i genrer-indelning och lyssna på sånt som man tycker låter intressant.
Amen!

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med!
R 'n B är bara en komerciell produkt som man tutar i ungdomarna att det är "inne". :wink: Tyvärr betyder pengar alldeles för mycket i musikbranschen idag och de riktigt bra musikerna som kanske inte gör sig bra i bild blir aldrig "stora". Jmf den förinspelade sångerskan i E-type och hon som visar urringningen och mimar. Inte min musik men ändå...
Men det är ju ganska lätt att hålla sig undan för detta godståg och upptäcka nya band. MTV och alla listor kan man ju stänga av 8)

Dagens skivtips från Jonteman är "Get born" med Jet. Riktigt bra rock.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 08:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MTV förstör mycket, kanalen har varit ett mörker sen tidigt -90 tal.

Om man ser till dom stora grupperna som kom fram på 50-60-70 och det tidiga -80 talet , hur kunde dom bli stora utan massexponering?
Jo dom va skickliga musiker kanske?
JAg tror att många idag inte orkar engagera sej i musik utan lyssnar på det lättsmälta som kräks ut i MTV och radio Rix och eftersom den musiken är "inne" behöver man inte tänka själv vad som egentligen är bra.

Förr fanns en avdelning på MTV som hette YO MTV rap, skillnaden idag är att det är den som sänder hela tiden, därför har jag lagt den sist i kanallistan på mina tvapparater, bortanför infokanalen för kabelnätet till ochmed :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rätt och riktigt talat! :wink:

För många människor idag låter andra styra ens liv. Folk sitter och suger i sig från alla fördummande förnedringsprogram och såpor. Man blir så trött :cry: Säkert en konspiaration som försöker få hela världens befolkning utan egen vilja... och sedan ta över världsherraväldet.

Den enda serie på TV som håller klass, och sem dessutom kommer från USA, är "The Simpsons"...

Nu kanske vi trampade utanför forumets ramar. R n' B var det ju... hehe.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00