selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: Sun Aug 05, 2012 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Strax före semestern la en kompis och jag en halv dag på att justera in ett par Meridian helaktiva (digitala) högtalare. Högtalarna matades (digitalt) från en Sneaky DS. Högtalarna är välbyggda, men vi blev närmast chockade när vi började. Det lät rejält kasst. Tidigare hade jag hört de största Meridian och anat att de hade vissa kvaliteter, men de var då drivna med Soloos (eller vad Meridians DS-system heter) och det fattades rätt mycket tyckte jag då.

Hur blev det då till slut? Tja, ganska ok, men en Sneaky (utan annan elektronik) drivandes 15+ år gamla Keilidh är bättre (musiken blir bättre). Trist med tanke på att Meridianhögtalarna kostar ca. 120k (har jag för mig). Ägaren blev dock helnöjd. Försäljaren hade gjort ursprungsinstallationen, men hade inte gjort något vidare jobb. Det lät helsjukt när vi började och det tog bortåt en halvtimme innan vi fick någon kläm på om de var urusla eller om det bara var installationen som sög. Jag tyckte det blev ett ganksa kul system till slut, men efteråt spelade jag på en Sneaky och ett par gamla Keilidh (med bytta originaldiskanter) och det var helt klart bättre musikaliskt (även om det inte gick spela fullt så högt som med Meridian-högtalarna).

Ärligt talat tyckte jag de /Meridian) var bättre än jag trodde (baserat på vad jag hört tidigare av Meridians system), men jämfört med Linn står de sig dåligt.

Högtalarna är välbyggda, men jag tror elektroniken är för komplex varför t.o.m. ett par Keilidh drivna med bra elektronik blir musikaliskt bättre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited