selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 13:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Jag vet inte om snackat om detta förr men jag tar upp det igen.

Igår uppgraderade jag litegranna från Intek +LK100 till Wakonta +LK100 +LK100 passivt till mina Ninka.

Jag kommer hem till ett utkylt rum (max14-15 grader varmt) och kopplar in prylarna och börjar lyssna på Cris Rea och upptäcker att allt låter vasst och kallt, fortsätter med Phil Lynotts Solo in soho men inte heller den låter speciellt kul, lägger på Simon and garfunkels live och nu börjar det låta relativt ok.
Går ut ur rummet och pysslar med något annat i ett par minuter och tänker att nu spelar jag en sista låt innan jag ger upp för natten (frun och barnen ville sova)
Highway star live från made in japan läggs på, volymen på nästan max å där sitter allt. Efter ha stampat en fot ur led så går jag lycklig därifrån och inser hur bra livet ändå kan vara.

MEN:
Är det prylarna som måste bli varma (Hifibutiken tycker inte det är så) eller är det att öronen måste värmas upp?
Dettafenomen har jag alltid tyckt Linn och mitt lyssnande haft´.
Hur upplever ni det?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Vad jag märrkt så brukar jag tycka att det tar mellan en halvtimma och timma innan linn prylarna brukar låta bra efter de blivit inkopplade vissa produkter lite längre.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
stranna wrote:
Är det prylarna som måste bli varma (Hifibutiken tycker inte det är så) eller är det att öronen måste värmas upp?
Dettafenomen har jag alltid tyckt Linn och mitt lyssnande haft´.
Hur upplever ni det?
Som du. Jag stänger aldrig av grejerna. Jag tycker att det brukar ta nån timma innan dom kommer i form om jag har haft dom avstängda av någon anledning. Läste nånstans att Naim tar flera dagar innan dom är på top, men det låter ju nästan vansinnigt.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Då är det inte mej det är fel på då eller mina öron?
Fortstätter som vanligt och spelar före jag egentligen ska lyssna.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 20:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Känner igen mig. Mest extrema var den Numerik jag ägde förut som det hördes tydlig skillnad mellan då man nyss slagit på den och en timme senare. Tror att det varierar mycket mellan prylar hur stor skillnaden är, men jag har svårt att tro att det bara har att göra med att man spelar in "sig själv".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Har också svårt att tro att man spelar in sig själv eftersom man brukar ju inte lyssna medan grejorna värmer upp. :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 21:45 
Jag är lite tveksam till detta...

För det första tror jag att det är svårt att göra givande tester av hur det låter före och efter uppvärmning... Hörseln anpassar sig till ljudvolymen, och ljudminnet är inte långt nog för att man ska kunna dra några säkra slutsatser över några timmar. Det är mina tankar.

I verkligheten har jag aldrig upplevt nån skillnad på Exotik/2250/Lingo före och efter uppvärmning. Det låter kanon från första sekund. CD-spelare kanske är känsligare än LP-spelare?

Jag stänger aldrig av 2250/Exotik helt annat än om jag åker bort en längre tid. Standby funkar bra. När jag hade Wakonda fick den stå på jämt. Strömförbrukningen i standby-läge är ju låg... Lingo får oftast stå på jämt, har inte kollat hur mycket ström den drar...

Inget att stressa upp sig för hur som helst!

// MC


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 11:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Antar att sista lyssningen gjordes sent på kvällen?
Personligen tycker jag att det låter något bättre på kvällen/natten då det i princip inte finns några störande ljud i huset eller utanför. Dvs: spolande kranar, grannar som för oväsen, billjud utifrån m.m.
Ungefär samma känsla som man får när man lyssnar i ett ljudisolerat rum på en hifibutik.. :D

_________________
Majik DS-I
LP 12 (Akito, Adikt, Lingo2)
Katan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 11:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Quote:
MEN:
Är det prylarna som måste bli varma (Hifibutiken tycker inte det är så) eller är det att öronen måste värmas upp?
Är det kallt ute och jag lägger på en skiva direkt när jag kommer hem låter det uselt. Det är bara så, alltid. Jag tror inte det är så konstigt egentligen att en trumhinna som är några grader kallare än 37 inte hör som den ska. Alla människor fungerar olika men så här har det alltid varit för mig i alla fall.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
linnist wrote:
Antar att sista lyssningen gjordes sent på kvällen?
Personligen tycker jag att det låter något bättre på kvällen/natten då det i princip inte finns några störande ljud i huset eller utanför. Dvs: spolande kranar, grannar som för oväsen, billjud utifrån m.m.
Ungefär samma känsla som man får när man lyssnar i ett ljudisolerat rum på en hifibutik.. :D
I detta fallet spelade det ingen roll eftersom barnen lagt sej (men inte somnat) frun satt och donade med något annat.
Lyssningen pågick under ca en halvtimme.

_________________
Peter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited