selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 02:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
För en tid sedan kom en inbjudan till samkväm under förevändning att det skulle lyssnas på spikes VS SD fötter och i sista minuten hakade jag på och sällade mig till dessa trevliga lekkamrater. Vi började med sedvanlig välkomstlig samt fredsbevarande Pi-P rökning. Peter Paul & Mary invigde sessionen med "Rising at the moon" på ett par Linn Keilidh uppställda på icke konventionellt vis i ett INO rum beskurna i basen och med fyra Profundusbasar.

Bruce Springsteens eminenta "Old Dan Tucker" från The Seeger Sessions serverades och efteråt labbades det med olika varianter på underlag till högtalarna. Mest anmärkningsvärd reflektion är att Keilidh spelade så sanslöst i ett sådant rum.

Killarna från Umeå hade med sig ett par INO PI60 som pluggades in för en stund innan vi knallade tvärs över gatan till grannen som suttit ovanligt tyst under kvällen med ett belåtet leende på läpparna.

Här bjöds det på en öppen baffel DIY konstruktion som drevs med PASS replika i botten och övre delen en hemyxad rörkonstruktion. Hur det lät? Ja inte oävet är en rätt nykter slutsats.

ELO på vinyl satt riktigt fint trots att det stod Thorens på svarven. Värst av allt var att Old Dan Tucker satt sig på hjärnan tillsammans med Anastacia. Brutalt Balkanröj som någon uttryckte det!

DIY konstruktörens egna ord om den egendomliga skapelsen saxat från Faktiskt.se:

" Det är väldigt elementära tillyxade prototyper, lite bredare och tjockare bafflar på gång. Bara en limfogskiva/furu 40x120cm t18mm med eminence 15" basar (nej, det är inte Alpha 15 som de flesta antagligen gissar) utan beta modellen. Låter eoner bättre. q~0,5 parallellkopplade för tillfället och drivs av en Nelson Pass "firstwatt f5" klon, den stående kylflänsen under tv'n. Räcker till och blir över. Kan klämma ur sig ~40W Rms i 4ohm inte för att mina betor någonsin går så lågt (väääldigt hög impedans i lägre register). Det behövs 8V rms för att köra dessa till xmax vid 30hz och de ger då ca 100dB/1m. De låter bra till ca 1,5x xmax alltså ~6mm 0-peak då behövs ca 17VRms. vet inte hur mycket kräm som behövs för att bottna dem till xlim (11,6mm) men gissar j*vligt mycket.
Bafflarna står på 2x2 remsor E-list för dörrtätning, riktigt mjukt och skönt. De börjar självsvänga/gunga fram och bak vid 16,5Hz sinusvåg men detta har jag aldrig kunnat se vid musik, inte ens med "avratz"...
Ska sätta ihop ett par otl monoblock till dessa istället för halvledarskräpet.

Topparna sköts av en 3x3 array serie/parallell av neodium 3" element med pappkon (elementen fick jag tips om från alexandr/RAAL.)
Dessa har ett otroligt "slap" alltså de är rappa något fruktansvärt...Hög känslighet, ca 88dB/element, jag räknade med konventionell linjekällematte på känsligheten för denna array och kom fram till 97-98 db/W/m...men jag har uppmätt över 110dB i lyssningsplats drivet av mitt lilla rörmonster som petar ut ca 2500-3000mW (kt77 triodkopplat med snäll bias, byts ut mot 2a3 monoblock inom veckor) så nåt är skumt med beräkningarna...
Hornkänslighet utan horn...vilket var mitt mål men känsligheten tycks ha blivit över förväntan, med reservation för kalibrerings/mätfel.
Jag var orolig över spridningsegenskaperna pga ev. kamfiltereffekter och måtten mellan konernas ytterkanter men det visade sig vara en non-issue. Storleken på arrayen är relativt liten, kan liknas vid ett 8-10" element, i större skala vet vi att detta blir ett problem efter test med 4x6,5" i liknande konfiguration. Konarea som en 9" ungefär.
Med rätt invinkling har jag nu "sweetspot" i hela soffan. Eller ingen sweetspot kanske är rätta ordet.

Delningen sköts med vst-plugins i ett konsollprogram (reaper). 3 seriella 1:a ordningens lågpassfilter för basen. Arrayen går med fullt blås utan någon som helst filtrering. Akustisk delning ca 280Hz. Detta kan liknas vid ett f.a.s.t -system (fullrange and subwoofer) men mina betor är basar, inte subbar, spelar rakt till 30hz sedan tegelstensfall med 18db/okt nedåt- f-3 ca 25hz. Helt ok för allt jag lyssnar på, men till hembio kanske man skulle vilja ha stöttning i subkontraoktaven (16-32Hz)?

Bygger ett aktivt rörbaserat preamp-buffer/delningsfilter som ska sitta efter en passiv volymkontroll. När detta är klart återgår datorn till att vara en ren källa med prio 2 efter moddad LP12:a i dogm-fri tappning.

Hur det låter?
Riktigt lovande... "

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... n&start=40

http://www.flickr.com/photos/eriknystro ... 609975145/

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Kul med träffar! Men hur gick det med spikes vs fötter?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det mest anmärkningsvärda var att Keilidh mådde så gott av att slippa göra det de är sämst på och i stället få uppbackning av basmodulerna. Jag känner inte att jag kan ha någon uppfattning bättre-sämre gällande fötter vs spikes. Som man kan se på bilderna så är det inte mycket kvar av det ursprungliga tänket kring riggningen av Keilidh.Funkar gör det i alla fall till hög grad.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited