selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 02:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Till min frus stora skräck lyckades jag till slut få tag i en beggagnad Klimax340A, och ändå värre en svart!! (den matta trävarianten)

Til er som inte sett en K340A, den väger ca 51kg rymmer ca 40liter, vilket är ca dubbelt som en K320A. 29cm hög, 84cm bred 40cm djup. Detta är ingen liten högtalare som man lätt gjömmer inne i tvhylla eller ens på.

Jag har annars cherry frontar i högglans och en K345a som subb i samma hemska färg(enligt frun) som sentern.

Det ja nu undrar. Vad har ni för erfarenheter av at lackera högtalare? Men allra helst kan det gå at dra tyg över dem, fästa i gummiringarna/gallren til ellementen, dra in o fästa under 3k arrayen och liknande. Då skulle jag kunna göra en form av facelift til passande färg men slippa at besudla högtalarna. Vilket jag helst vil slippa. (även om jag har svårt at tro att jag nånnsin sälger varken subb eller senter)


Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 09:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Försök inte matcha med färg. Det känns som att det skulle misslyckas och bli långt värre än svart. Tyg??? Låter som en mardröm att få snyggt.. Mitt tips är lackering i matt vit färg. Glossy skulle bara bli förvirrande med Cherry och vitt medan matt vit (slät - faner måste slipas, sprutspacklas) kommer att bli mer sobert. Då poppar 320-talarna ut medan Sub och Center håller sig i bakgrunden. Angenäma problem ändå..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag tror på att sy tygfodral! Åtminstone som en interimslösning. Det är ju reversibelt!

Bar hustrun tycker om idén, så kan hon ju få välja tyg och färg osv.

Man får fundera över vilken typ av tyg som blir bäst i detta läge. Ett tunt tyg kanske släpper igenom ljudet bättre?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 13:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Tehuva :wink: :?

Image

fast kubformad, men det känns skrynkligt och oprecist dammigt måste jag säga

Image

klimax är ju lite rundade också och två tygklumpar istället för svarta högtalare..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Tehuvan var faktiskt en smart ide!

Ett sytt fodral, inte stikkat :D , eller bara en duk som ligger på dem och hänger lite ned över kanterna på 340 och kanske 345 kunde göra dem lit mer integrerade i hemmet. Detta borde också beskydda högtalarna när de inte används. Så går det lätt att ta bort och lägga undan när de ska användas. Då frun tycker at mina K320A er fina (glans cherry) tänker jag inte göra nåt med dem, och de är också de som används nästan hela tiden oavsett. Medans K340 bara kommer användas til film/konserter/tv/spel, då spelar estetiken mindre roll.

Et tyg som er mellantjockt i tex vit eller beach med eller utan ett enklare mönster (elefanterna går tyvärr bort för min del) skulle kunna passa. Vid besök skulle detta också skydda mot elaka människor :evil: som får för sig at högtalare är gjorda för at lägga mobiltelefoner eller liknande på... :evil:

Edit: För min del kunde en bra omlack fungera bra, men jag tror det faktiskt kräver några lager beskyddande klarlack för at stå emot tidens tand och barnens hand :lol: lite bättre. Sen tycker jag det är synd at lacka om en så pass dyr, fin högtalare också, (både 340 och 345 är som nya, mycket närmare nyskick en man kan tro är möjligt på en beggagnad högtalare med 3-4år på nacken)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited