selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Feb 29, 2012 18:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Ser ut som att man valt Peerless i basen men diskanten har jag inte lyckats artbestämma ännu :?

Gissar att ett sånt bas element ligger på ca 6-700 kr.
Hiquphone i toppen.

Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Wed Feb 29, 2012 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Har hört igen, med nya stativ (egentillverkade av Anders) och det var klart bättre än första gången. Egen karaktär, men inte lika uttalat som tidigare och ytterligare ett par snäpp tajtare denna gång.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 00:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag har samma intryck som HCL. Stativen är dock vääldigt mycket prototyp utseendemässigt men det lät ännu bättre än med 109:ans stativ.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Hiquphone i toppen.
Ja de e de ju :D

Tyckte att dom känndes bekant och väldigt lik dom diskanter som satt i Linn Nexus en gång i tiden frånsett guldet då. Antar att Linn använt dom i fler modeller.Gissar att man inte köpt hem en drös med diskanter och testat sig fram utan sneglat en hel del på Linn och försökt att efterlikna dessa. Förmodligen spolar med järnkärna för att tajta till basen.
Vill nog tro att det finns mordernare och bättre diskanter hos Vifa, Scan Speak, Seas o.s.v. än dessa :?
Får känslan av att konstruktören nog lider lite av någon form av Linn nostalgi.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 02, 2012 00:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Quote:
Hiquphone i toppen.
Ja de e de ju :D

Tyckte att dom känndes bekant och väldigt lik dom diskanter som satt i Linn Nexus en gång i tiden frånsett guldet då. Antar att Linn använt dom i fler modeller.Gissar att man inte köpt hem en drös med diskanter och testat sig fram utan sneglat en hel del på Linn och försökt att efterlikna dessa. Förmodligen spolar med järnkärna för att tajta till basen.
Vill nog tro att det finns mordernare och bättre diskanter hos Vifa, Scan Speak, Seas o.s.v. än dessa :?
Får känslan av att konstruktören nog lider lite av någon form av Linn nostalgi.
Visst finns det säkert bättre diskanter, men jag skulle nog inte tro att de andra är så väldigt mkt vassare, denna har fått rätt fina omdömen när de testats. Omdömet brukar vara prestanda som Seas millenium, men till ett bättre pris. Seas millenium sitter ju till trots i rätt bekostade saker. Så i dess prisklass verkar det vara ett klokt val =)

Däremot så tror jag inte att man slängt in en spole med järnkärna. I vilken delning vill du ha den induktansen? så mycket större än 1mH tror jag inte behövs i den här konstruktionen. Diskanten vad jag känner till tål att delas rätt lågt också.

Huruvida det är Linn nostalgi är jag inte kunnig att uttala mig om, men en sak jag starkt rekommenderar konstruktören är att försänka elementen och främst diskanten i baffeln, det kommer att plocka bort en del rippel i tonkurvan.

Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited